Gå til innhold

Forkjellige 1080 kort?


Kizza89

Anbefalte innlegg

Tenkt på å kjøpe det nye 1080 kortet, så gikk på komplett for å skjekke pris ol. Har aldri vært noe hardware smart, men har lest litt om akuratt dette. Men når jeg skulle skjekke var det  jo hvertfall 4 forskjellige? Endelig trodde jeg fått litt peiling på skjermkort men nå er jeg forvirret igjen hehe. Noen som kan klargjør dette for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har forskjellige kjøleløsninger, det påvirker støy  pga viftekvalitet, viftene trenger ikke å snurre like fort med en god kjøler heller. Noen er raskere ut av boksen pga overklokking som hippo nevnte. Noen har egne PCB'er (de (stort sett) grønne platene som all loddingen, GPU, RAM, etc er på), eksempler på det er kort som er mindre enn referanseutgaven. Ekstra strøm som hippo nevner trengs hvis man skal overklokke.

 

Bortsett fra det så er de identiske. Jeg liker forresten MSI pga at de har Twin Fozr kjøleren som er veldig god, mitt 980 lager så og si ikke lyd og den lyden som kommer fra PC'en er ikke pga GPU'en min :)

Lenke til kommentar

Tenkt på å kjøpe det nye 1080 kortet, så gikk på komplett for å skjekke pris ol. Har aldri vært noe hardware smart, men har lest litt om akuratt dette. Men når jeg skulle skjekke var det  jo hvertfall 4 forskjellige? Endelig trodde jeg fått litt peiling på skjermkort men nå er jeg forvirret igjen hehe. Noen som kan klargjør dette for meg?

Den største forskjellen er kjøleløsningen.

 

Enten har kortene en radialvifte

large.jpg

Disse omtales gjerne som "stock kjøler". Denne kjøleløsningen kan være effektiv hvis man har en kabinett som ikke har så god luftgjennomstrømning. Greia her er altså at skjermkortet henter luft fra inni kabinettet, og trøkker det rett ut på baksiden (der hvor HDMI/DP/DVI kablene sitter).

 

Den andre kjøleløsningen er aksialvifte

large.jpg

Disse viftene blåser bare rett ned på kjøleribben de sitter på, og dermed vil varmen fra skjermkort akkumuleres opp i kabinettet. Du er her avhengig av at kabinettviftene drar varmen ut og vekk. De fleste nye kabinetter er gode nok for skjermkort med aksialvifter. Fordelen med disse viftene er at de er mer effektive og mer stillegående.

 

Videre har du jo hybridløsninger, hvor selve GPU'n er vannkjølt med en AIO og det resterende av skjermkortet er luftkjølt.

EVGA-GTX-1080-HYBRID-1.jpg

 

Disse er jo veldig effektive, men koster en god del mer.

 

Man kan jo også nevne "custom" vannkjøling. Ekstremt effektivt, men en mye større invistering.

EKFC1080-GTX-G1_NP_fill_1600_w_600.jpg

 

Skal du ha et luftkjølt GTX 1080 i dag, og du har et kabinett med grei luftgjennomstrøming så ville jeg gått for en rimelig variant med aksialvifte.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3711448

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Wow for et svar ! tusen takk for at du hjalp meg :) Et lite spørsmål til før jeg driter meg ut. Har nå Gtx 770 da passer vell 1080 i samme hovedkort? Og foresten hvordan vet jeg om jeg har god nok lufting til de forskjellige kortene i kabinettet? Ja jeg er helt grønn på hardware....

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du? (Og CPU) ((Bare last ned Speccy free version og si hva som står der))

 

Og hvilket kabinett har du? Airflow er forskjellig pga setup, og da har du kanskje noen ledige vifteplasser hvis du registrer for høye temps på flere skjermkort. Selv om den på toppen pleier alltid å være litt varmere, med mindre du kjører vannkjøling.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

ja du kan kjøpe et 1080 siden du har et 770 fra før, de bruker samme port.

 

eneste du trenger å passe på er om det er plass i kabinettet dersom 1080 kortet er større enn 770 du har nå, og om psu er kraftig nok, men jeg tror ikke et 1080 bruker så veldig mye mer enn 770.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Wow for et svar ! tusen takk for at du hjalp meg :) Et lite spørsmål til før jeg driter meg ut. Har nå Gtx 770 da passer vell 1080 i samme hovedkort? Og foresten hvordan vet jeg om jeg har god nok lufting til de forskjellige kortene i kabinettet? Ja jeg er helt grønn på hardware....

 

Har du planer om å kjøre begge skjermkortene? Ser ingen vits med det ..

 

Uansett vil GTX 1080 passe siden pcie generasjonene er bakover-kompatible.

Hva slags system har du i dag, og hva slags kabinett har du?

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du? (Og CPU) ((Bare last ned Speccy free version og si hva som står der))

 

Og hvilket kabinett har du? Airflow er forskjellig pga setup, og da har du kanskje noen ledige vifteplasser hvis du registrer for høye temps på flere skjermkort. Selv om den på toppen pleier alltid å være litt varmere, med mindre du kjører vannkjøling.

Operating System

    Windows 10 Home 64-bit

CPU

    Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz    43 °C

    Haswell 22nm Technology

RAM

    8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)

Motherboard

    ASUSTeK COMPUTER INC. Z87-A (SOCKET 1150)    28 °C

Graphics

    G246HL (1920x1080@60Hz)

    VE248 (1920x1080@60Hz)

    2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (ASUStek Computer Inc)    38 °C

Storage

    111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB (SSD)    29 °C

    1863GB Seagate ST2000DM001-1CH164 (SATA)    35 °C

Optical Drives

    ASUS DRW-24B5ST

Audio

    Realtek High Definition Audio

 

Kabinett: https://www.komplett.no/product/773434/datautstyr/kabinetterbarebone/big-tower/fractal-design-define-xl-r2-black-pearl

 

Sånn her er alle speccsa :) setter utrolig pris på hjelp, lærer mye her! Kanskje på tide å bytte ut CPU og kanksje litt mer ram?

Endret av Kizza89
Lenke til kommentar

Trenger ikke gjøre noe med den CPU'n - Den er helt topp. Har du en grei CPU kjøler og har overklokka den? Absolutt verd det og en god invistering. Du kan jo også vurdere de-lid, uten at jeg går noe mer inn på det (anbefaler det generelt, men folk får selv vurdere risk'n).

 

Vedr ram så har du egentlig nok .. 8GB holder for de fleste. Speccy rapporterer 1333mhz da, uvisst om dette er fordi brikkene kjører default og eller om du bare har 1333. Det er helt OK det, men i enkelte spill hjelper det med høyere frekvens på minnet. Det er ikke så mye å hente på ny ram.

 

Kabinettet ditt er jo stort og luftig. Det leveres vel orignalt med 1 i front og 1 i bunn som inntak og 1 bak som uttak.

Ville kanske flytta den i bunn til sidepanelet (fortsatt som inntak) og satt 1 ekstra vifte i topp som uttak. Du kan jo også fjerne HDD-brønner du ikke bruker, og holde kablene ryddig. Det hjelper også for luftgjennomstrømning.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tror ikke han egentlig burde prøve seg på de-lid som ny innen data.

 

Ja, kanskje ny cpukjøler, og overklokk cpuen, du har tross alt en K versjon ;) (Husk å sjekke forskjellige teknikker for å applisere kjølepasta)

 

Speccy burde vise rett minnehastighet, som regel så kan du bumpe opp frekvensen  enkelti bios(Ser den sier du kjører 666mhz, du kan dobbelsjekke med cpu-z)

Tempene er fine, sett inn ekstra vifte/bytt vifter til noen som er kanskje mer stille, og flytter mer luft. Regner med du har de i fra fabrikk, ikke at det er noe galt med de.

Lenke til kommentar

Trenger ikke gjøre noe med den CPU'n - Den er helt topp. Har du en grei CPU kjøler og har overklokka den? Absolutt verd det og en god invistering. Du kan jo også vurdere de-lid, uten at jeg går noe mer inn på det (anbefaler det generelt, men folk får selv vurdere risk'n).

 

Vedr ram så har du egentlig nok .. 8GB holder for de fleste. Speccy rapporterer 1333mhz da, uvisst om dette er fordi brikkene kjører default og eller om du bare har 1333. Det er helt OK det, men i enkelte spill hjelper det med høyere frekvens på minnet. Det er ikke så mye å hente på ny ram.

 

Kabinettet ditt er jo stort og luftig. Det leveres vel orignalt med 1 i front og 1 i bunn som inntak og 1 bak som uttak.

Ville kanske flytta den i bunn til sidepanelet (fortsatt som inntak) og satt 1 ekstra vifte i topp som uttak. Du kan jo også fjerne HDD-brønner du ikke bruker, og holde kablene ryddig. Det hjelper også for luftgjennomstrømning.

Har ingen kunskap når det gjelder overklokking, er dette noe jeg gjør mekanisk eller via bios? Kjøpte med en cpu vifte men fikk ikke plass til den.. Så har kun orginalen nå. En stund siden jeg vygget den men tror det var skjermkortet som var i veien. Endret av Kizza89
Lenke til kommentar

Hvilken kjøler kjøpte du?

 

Overklokking er via BIOS. Du kan hente ganske mye ytelse ved å gjøre det, men ikke gjør det så lenge du bruker orginalkjøleren.

I bunn og grunn så setter du bare CPU Multiplier (All Cores) til f.eks 44. Sett CPU Vcore til 1,25-1,3V og sett CPU Input Voltage (Vrin) til 1,9-2V. Dette er en kjapp og grov OC av din CPU. Men det finnes massevis av guides til dette. Du skal jo egentlig først sjekke hvor langt du kan øke CPU Multiplier uten å røre voltage, helt til maskinen blir ustabil. Deretter øke gradvis på spenning til det blir stabilt igjen, så øke videre på multiplier osv osv osv. Teste mellom hver endring f.eks med AIDA64 stresstest.

 

http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide-with-statistics

 

Det beste jeg klarte med en 4670K var "per core" clock, og da 50-49-48-48. Altså at Core 1 kjørte 5000mhz, core 2 4900 osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...