Gå til innhold

[Løst] Tilbakebetalt Depositum?


Setko

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Usikker om det her er rett plass for dette innlegget/spørsmålet, men fant ingen andre relevante plasser jeg følte jeg kunne poste. Anyway, skal studere til høsten, og er for øyeblikket på utkikk etter leilighet. Jeg ser at de som leier ut vil ha x kroner i depositum. Litt usikker på hva dette innebærer.. Er depositumet en slags "forsikring" visst jeg for eksempel skulle gått crazy i leiligheten og knust dører og vinduer og det som var? Vil jeg få tilbakebetalt mitt depositum når jeg flytter ut? 

 

Igjen, sorry om dette blir feil plass å poste!  :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra: http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Faktaomdepositumoggaranti.aspx

 

 

Depositum er en økonomisk sikkerhet som leieboeren gir utleieren, ved å sette et pengebeløp på en konto som ingen fritt kan disponere. Leiebo­eren skal få penger tilbake ved endt leieforhold dersom han ikke misligholder leieavtalen. Depositumet skal stå på en depositumskonto i en godkjent finansinstitusjon. Det er ulovlig for utleieren å motta depositumet kontant eller å sette det på sin egen konto. Depositumet kan maksimalt tilsvare seks måneders husleie sammen med en eventuell bankgaranti. Det er utleier som skal betale for opprettelsen av depositumskontoen.

 

Viktige ting med depositumpenger:

1. Ikke sett dem inn på kontoen til utleier. Prøver utleier seg med dette, finner du deg en annen å leie av. Personen er da ikke til å stole på

2. Utleier skal dekke kostnader for opprettelse av depositumkonto.

3. Depositumkonto skal stå på leietaker og renter tilfaller leietaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...