Gå til innhold

Karbonfangst og energiproduksjon til havs - en konseptidé


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I den anledning vil jeg gjerne skissere en konseptidé som jeg ikke har registrert at noen har lagt fram hittil."

 

Tankevirksomhet rundt dette er ikke nytt og det er mange år siden Hydro testet ut bruk av vindturbiner på Utsira for å finne ut om fornybar energi og hydrogenproduksjon var en god ide.

EU skal bruke 11 mrd. de nærmeste årene for å bruke havet til energi og matproduksjon, og kaller dette "Multi-use" av havet.

De brukte 3 år og leverte en rapport i 2014, hvor en flytende plattform kalt H2OCEAN ble analysert.

I vår hadde Støre en konferanse på NTNU om "Havrommet", hvor også fornybar energi og matproduksjon var tema.

Dagens regjering satser derimot for fullt på olje- og gassvirksomhet og skal ta bort ordningen med "Grønne sertifikater" i 2020.

E-dieselen til Audi er en variant, hvor fornybar energi, vann og CO2 er råstoffene.

Norge har god erfaring med å bruke statlige penger i industrietablering, hvor Hydro og Statoil er gode eksempler.

Hvorfor ikke bruke samme oppskriften og konkurrere med EU om arbeidsplassene på havet?

Lenke til kommentar

Interessant system. Elektrolyse på vind og oxyfuel gassturbin, kombinert med karbonmottak og -lager. Noen oppfølgingsspørsmål.

 

1) Vil anlegget også kunne produsere hydrogen direkte fra mottatt gass?

2) Hvordan best utnytte den termiske produksjonen fra gassturbinen?

3) Kan man hente brensel til en oxyfuel-turbin direkte fra et felt, eller må det innom et landbasert prosessanlegg først?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"I den anledning vil jeg gjerne skissere en konseptidé som jeg ikke har registrert at noen har lagt fram hittil."

 

Svar:

Bortsett fra mitt foredrag ved Institute of Marine Engineers i Lonf\don for 20 år siden, har jeg fremdeles ikke registrert noe tidligere forslag om å anvende oksygenet som produseres ved elekrolyse, til kraftproduksjon i varmekraftmaskin med enkel CO2-fangst.

Lenke til kommentar

Bortsett fra mitt foredrag ved Institute of Marine Engineers i Lonf\don for 20 år siden, har jeg fremdeles ikke registrert noe tidligere forslag om å anvende oksygenet som produseres ved elekrolyse, til kraftproduksjon i varmekraftmaskin med enkel CO2-fangst.

 

Svenske ubåter med Stirlingmotor - flere titalls år gamle - brenner diesel med avgasstilbakeføring og ren oksygen. Resultatet er en avgass som består av vanndamp og ren CO2. Når denne blandingen slippes ut fra en ubåt i neddykket tilstand (høyt vanntrykk utenfor ubåten) så løser CO2 seg i vannet (som i brusflasken) og vanndampen blir til vann - resultat: ingen bobler fra ubåten.

 

Vel, etter at jeg har skrevet så langt ser jeg jo egentlig at det passer hverken til elektrolyse eller CO2-fangst, men la gå... :-) kraftproduksjon med ren oksygen er det i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...