Gå til innhold

Marantz SR 7008. Finnes det "simulert surround" funksjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Marantz SR 7008 som er kobla til ett Klipsch anlegg med PR 280 F Gulvhøyttalere, PR 450 C Senter høyttaler og i går henta jeg PR 250 S Surround høyttalere, og jeg reagerer på at når jeg bruker tv'en så står det som oftest på Stereo, og da bruker den bare gulvhøyttalerne.

 

Jeg har en Samsung UE65JS9500 tv som jeg stort sett bruker youtube app'en på (som er den mest ustabile driten jeg har vært borti, men en annen historie:P) og en gang i blandt bruker jeg PLEX.

 

Eneste gangen jeg får senter og surround til å fungere er hvis jeg ser en film gjennom PLEX som har f.eks. DTS 5.1 lydsignal, ellers blir det bare stereo på gulvhøyttalerne. Er det noen måte å stille den inn på så det blir simulert surround, eller at alle høyttalerne er i bruk, selv når det bare er stereo signal? så jeg bruker alle høyttalerne jeg har betalt for mer enn 2% av tida jeg bruker tv'en? Skulle gjerne ha brukt alle høyttalerne når jeg spiller musikk også.

 

Litt skeptisk til å bruke 9000kr på Basskassa hvis det bare blir gulvhøyttalerne som blir brukt alikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser knappene som er merket Movie, Music, Game og Pure på fjernkontrollen, så holder du bare Movie inne så kommer de forskjellige lydformat valgene opp. Velg her enden Dolby Surroun (eller om den heter Pro Logic på din), eller DTS Neo. Da gjør den om stereo til surround.

 

For Suben så gå inn i menyen, og finn setup alternativet for sub, og velg LFE+Main på denne. Da spiller den alltid med utenom i ren Pure Direct modus.

 

Det er minimal forskjell mellom Dolby og DTSen, mest forskjell på senter der jeg opplever at DTSen på enkelte kilder har litt mer bass i stemmene. Men hør etter den du syntes funker best.

 

Forskjellen på Movie og Music knappen er at de har forskjellige metoder å hente ut signalet. Movie henter dialog mer til senter, mens Music splitter dialogen jevnt over frontkanalene. Og de funker faktisk best på det de er nevnt for. Man vil høre det bra på konsert filmer at vokalisten ligger kun i senter kanalen på Movie, men jevnes ut mellom kanalene på Music, og simulerer mer stereo lydbildet med ekstra kanaler.

 

Husker ikke om 7008 støtter Dolby Atmos, gjør den det så er du heldig. For overgangen fra Dolby Pro Logic II som var på de som ikke støtter Atmos, til Dolby Surround som den nyeste versjonen til Dolby heter, var faktisk overraskende stor. Nå merker jeg nesten ikke at det er stereo som blir splittet opp mer, virker nesten som ekte dedikerte kanaler som spilles av.

Lenke til kommentar

Det er toppmodellen fra Marantz rett før Atmos kom, men har ikke atmos versjonene av høyttalerne jeg har kjøpt heller, og de koster nesten dobbelt så mye i tillegg, og jeg kommer ikke til å montere tak høyttalere heller:P Har gått fra 20 år gammelt analog surround anlegg pakke til kanskje 2000kr den gangen, til det jeg har nå så er jeg fornøyd nok:P Er Dobly Pro Logic IIz ser det ut som her.

http://us.marantz.com/DocumentMaster/US/SR7008_SpecificationSheet.pdf

(side 2)

 

Skal se litt på fjernkontrollen i morra og se om jeg finner ut av det. Takk for godt svar|=)

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...