Gå til innhold

Jus/Bachelor i Lillehammer -> master oslo


Anbefalte innlegg

Begynner vg2 nå til høsten, går idrettsfag og får deretter studiekompetanse. Ligger på rundt 4,7-4,8snitt, men er pent klar over at jeg kan få det opp litt til. Ser at for Master i Oslo så trenger du 5,38, noe som er, helt ærlig urealistisk for meg... ettersom det er enkelte fag jeg sliter i, mens resten er rene 5ere.

 

Ser at for å skaffe bachelor i Lillehammer så er opptakskravene en del lavere, vil det da være mulig å ta bachelor i Lillehammer, så der etter å søke deg videre i Oslo med evt tilleggspoeng eller?...

 

Takk for hjelp :) Setter pris på det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Tenk også på de alderspoeng du får av et bachelorstudie; på tre år har du opparbeidet deg 0,6 i alderspoeng. Og du får også 0,2 poeng som en påskjønnelse for høyere utdanning bestående av 60 studiepoeng. Du får dessverre ikke poeng for mer enn de 60 studiepoengene. Hvis snittet ditt er på 4,8 når du fullfører VGS, er det slettes ikke utenkelig at du klarer å komme deg inn på master etter en bachelorgrad. Du kan få maks 0,8 i alderspoeng, etter det jeg husker.

Nå kan jeg ingen kunnskaper om jusfeltet, og hvordan en går frem for å studere det. Men poengmessig, med det viset du skisserer, tror jeg du har en sjanse.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Tja, når du har avlagt en bachelorgrad er det for meg logisk at det er den man søker med. Det er iallfall slik på NHH (øk. ad.), der man trenger et snitt på rundt B på bacheloren for å kunne ta en ekstern overgang til mastergraden. Jeg er ikke sikker på om UiO tilbyr samme mulighet, men du kan evt. forhøre deg med kontaktpersoner for å finne ut om hvordan det foregår.

 

Om du velger å søke via SO så søker du på den fem-årige mastergraden, og studieoppbyggingen de tre første årene kan da være forskjellig fra hvordan dine år på bachelorgraden var. Du søker da om fritak fra de fagene du har hatt/får godkjent, og forhåpentligvis får hoppe inn sammen med 4. kullistene.

Lenke til kommentar

Tja, når du har avlagt en bachelorgrad er det for meg logisk at det er den man søker med. Det er iallfall slik på NHH (øk. ad.), der man trenger et snitt på rundt B på bacheloren for å kunne ta en ekstern overgang til mastergraden. Jeg er ikke sikker på om UiO tilbyr samme mulighet, men du kan evt. forhøre deg med kontaktpersoner for å finne ut om hvordan det foregår.

 

Det er kanskje "logisk" for deg, men det er nå en gang slik at det i mange år ikke har fungert på den måten... Og i Oslo kommer man fortsatt ikke inn med bachelor-karakterer, man må søke med vgs-karakterer. I Bergen kan man derimot søke med karakterene fra bachelor, og få garantert innpass på tredje studieår. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...