Gå til innhold

[Løst] Er det noen som kan regne kalorier her?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å regne litt kalorier, men jeg vet ikke om jeg gjør det rett. Her er et eksempel på hva jeg spiste i går:

Frokost:  4 stk Wasa husman knekkebrød,   8 skiver norvegia,   8 ts Nora bringebærsyltetøy,   1 stk lett-melk, stort glass ca. 240 ml, Lunch:  0,5 stk Nordfjord ostesnitzel,   1 stk middels stor gulrot, Middag: 1 stk potete,   1 dl Toro kjøttkakesaus saus,   1 stk middels stor gulrot,   2 stk Gilde kjøttkake,   1 ts Nora tyttebærsyltetøy, Dessert:  2 ss Wanted is cookie dough, Kveldsmat:  2 skiver kneip brød,   10 skiver Gilde falukorv,   10 skiver agurk,   1 stk

melk, lite glass ca. 140ml.

 

Noen som vil regne ut ca. kalorier? Da kan jeg sammenligne resultatet med hva jeg kom fram til. Redd at resultatet mitt er helt på jordet.  :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan, men det blir ikke riktig. Og det krever mye jobb, siden du ikke oppgir mengde i vekt, eller kcal-innhold i ferdigvarene du har spist. Så da må vi f.eks. først søke fram kcal-innhold i Nordfjord osteschnitzel og deretter gjette hvor mye den halve du spiste veier. 

 

Skal du telle kcal så er første bud å veie maten du spiser. Og det er enklere å registrere det du spiser på en nettside eller en app. Lifesum, MyFitnessPal, etc. 

Lenke til kommentar

Vi kan, men det blir ikke riktig. Og det krever mye jobb, siden du ikke oppgir mengde i vekt, eller kcal-innhold i ferdigvarene du har spist. Så da må vi f.eks. først søke fram kcal-innhold i Nordfjord osteschnitzel og deretter gjette hvor mye den halve du spiste veier. 

 

Skal du telle kcal så er første bud å veie maten du spiser. Og det er enklere å registrere det du spiser på en nettside eller en app. Lifesum, MyFitnessPal, etc. 

 

Ok. Men er jeg på rett spor vist jeg veier maten og bruker næringstabellen på hver produkt? F.eks. 1 stk ostesnizel veier ca. 125 g. Ser på tabellen, på pakka, at det er 284 kcal pr. 100 g. Deler 284 kcal på 100 g og ganger det med 125 g. Da får jeg 355 kcal. Er jeg innafor eller way off?

Lenke til kommentar

Som Snirfle sier her må du frem med vekta selv. Hva en "middels stor" gulrot er er det bare du som vet. En potet kan være alt fra en liten mandelpotet på størrelse med en klinkekule til en som er på størrelse med bocciaball. En brødskive kan variere veldig mye i tykkelse. En skje er en veldig ullen måleenhet når du ikke skriver noe om den er toppet/flat el. Regner med at du skjønner poenget. 

 

Du har vært flink til å ramse opp nøye hva du har spist, neste gang tar du frem vekta og ser på innholdsfortegnelsen til de forskjellige varene. Når du har vekta og innhold per 100g/ml skal det ikke rare mattekunnskapene til for å komme frem til totalen.

 

F. eks: Står det på Wasa-pakka at 100g inneholder 30kcal og ett knekkebrød veier 15g inneholder ett knekkebrød: 100/15=6.667 (Dette er forholdstallet mellom 100g og hva det ene knekkebrødet veier). Bruk dette forholdstallet på kaloriinnholdet og du får at ett knekkebrød inneholder 30/6.667 = 4.5 kalorier. 

 

 

 

Ok. Men er jeg på rett spor vist jeg veier maten og bruker næringstabellen på hver produkt? F.eks. 1 stk ostesnizel veier ca. 125 g. Ser på tabellen, på pakka, at det er 284 kcal pr. 100 g. Deler 284 kcal på 100 g og ganger det med 125 g. Da får jeg 355 kcal. Er jeg innafor eller way off?

 

Dette er riktig ;-) 

 

(eksempelet mitt gjør det bare en litt annen måte, men det blir like riktig på begge måter)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Som Snirfle sier her må du frem med vekta selv. Hva en "middels stor" gulrot er er det bare du som vet. En potet kan være alt fra en liten mandelpotet på størrelse med en klinkekule til en som er på størrelse med bocciaball. En brødskive kan variere veldig mye i tykkelse. En skje er en veldig ullen måleenhet når du ikke skriver noe om den er toppet/flat el. Regner med at du skjønner poenget. 

 

Du har vært flink til å ramse opp nøye hva du har spist, neste gang tar du frem vekta og ser på innholdsfortegnelsen til de forskjellige varene. Når du har vekta og innhold per 100g/ml skal det ikke rare mattekunnskapene til for å komme frem til totalen.

 

F. eks: Står det på Wasa-pakka at 100g inneholder 30kcal og ett knekkebrød veier 15g inneholder ett knekkebrød: 100/15=6.667 (Dette er forholdstallet mellom 100g og hva det ene knekkebrødet veier). Bruk dette forholdstallet på kaloriinnholdet og du får at ett knekkebrød inneholder 30/6.667 = 4.5 kalorier. 

 

 

 

Ok. Men er jeg på rett spor vist jeg veier maten og bruker næringstabellen på hver produkt? F.eks. 1 stk ostesnizel veier ca. 125 g. Ser på tabellen, på pakka, at det er 284 kcal pr. 100 g. Deler 284 kcal på 100 g og ganger det med 125 g. Da får jeg 355 kcal. Er jeg innafor eller way off?

 

Dette er riktig ;-)

 

Okey dokey. Da er vekta satt fram på kjøkkenbenken klar til bruk. ;)

 

Takk for svar. :D

Lenke til kommentar

Gjør det enklere, hopp over et ledd - 125g matvare regnes ut slik: 284kcal x 1.25

69g matvare = 284kcal x 0.69.

 

Finn deg et system som gjør at du gjør dette en gang pr. matvare - neste gang du spiser den samme matvaren har du allerede gjort grovjobben og slipper å lese på innholdsfortegnelsen en gang til. Til å begynne med kan det være greit å gjøre ting litt enkelt, spise litt enkelt og kjedelig de første dagene og ikke blande inn 1.000.000 forskjellige matvarer med en gang. Da flyr du på veggen.

Telling er i mine øyne en livsstil - du vil aldri kunne gjøre systemet så godt og enkelt at du til slutt ikke behøver å gjøre noe som helst. Enkelte føler riktignok at de får så god kontroll etterhvert at de hele tiden vet hvor mange kcal alle måltider inneholder - men om dette er godt nok får være opp til hver enkelt, hvor nøye man ønsker å være = ikke noe for meg :)

 

Jeg bruker mynetdiary (på pc/laptop).

Hver gang jeg kjøper "noe nytt" kan jeg lagre matvaren ut ifra 100g`s beskrivelsen på næringsinnholdet. Når jeg skal spise den lagrede matvaren holder det med å veie maten, og deretter legge inn antall gram (siden det vil variere fra måltid til måltid) i skjemaet. Så blir alt regnet ut automatisk, kcal, fett, karbs og prots.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...