Gå til innhold

Arduino og hjemmeautomasjon


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med å bruke arduino til å motta signaler fra trådløse 433MHz Nexa-brytere? Eller trådløse brytere/sensorer av andre merker.

 

Jeg sliter med å motta signalene godt nok til å få brukbare data fra dem. Målt med oscilloscop direkte på bryteren så ser jeg pulser på f.eks 250us, men når jeg prober mottakermodulen (type billig 433MHz modul, arduino-kompatibel), så er pulsene betraktelig lenger, typisk 300 - 350us og ofte flyter dem sammen, dette selv på avstander på under en meter fra bryteren. Flere forskjellige typer mottakermoduler gir samme resultat. Nexa-mottakeren som hører til bryteren fungerer godt på god avstand.

 

Jeg har forsøkt å eksperimentere litt med forskjellig antennelengder (1/2, 1/4, 1/8 osv), men jeg blir ikke helt klok på dette. I Nexa-mottakeren sitter det en antenne som er formet som en rett "C", med sidelengder 15 - 28 - 15, totalt ca 58mm, hvordan henger dette sammen med bølgelengden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den første linken fungerer ikke, men jeg har forsøkt med koden i den andre linken ja. Denne fungerer, men kun over veldig kort avstand. Fungerer knapt dersom jeg går ut av rommet og slutter helt å fungere dersom jeg går til etasjen under (trehus).

 

Tenkte kanskje å lage en kode som dekoder på en litt annen måte enn den i linken, ved å skjekke om linjen er høy eller lav på gitte intervaller fremfor å bruke pulseIn() som "venter" gjennom hele pulsen og så måler viddene. Hvis pulseIn() merker en spike på bare et par us (støy) i midten av en pulse så forkaster den signalet og starter på nytt.

 

Men hvilke antennelengder bør jeg bruke?

Endret av krabbemat
Lenke til kommentar

dumt spørsmål:

er det noen grunn til at du vil ha det via en Arduino?

 

jeg bruker en rfxtrx433e til å ta imot signalene, dønn stabilt. funker også opp imot raspberry pi.

rfx'n dukker opp som en seriellport i windows, så en mulighet om du skulle hatt den mot en arduino kunne vært å fått tak i et USB host shield,

 

bare min tanke ;)

Lenke til kommentar

dumt spørsmål:

er det noen grunn til at du vil ha det via en Arduino?

 

jeg bruker en rfxtrx433e til å ta imot signalene, dønn stabilt. funker også opp imot raspberry pi.

rfx'n dukker opp som en seriellport i windows, så en mulighet om du skulle hatt den mot en arduino kunne vært å fått tak i et USB host shield,

 

bare min tanke ;)

 

Det trenger strengt tatt ikke være en arduino, men jeg ønsket muligheten til å enkelt kunne programmere timer eller logikk. F.eks ved at når bryteren slås på så settes ei vifte på høyeste hastighet i 30 minutter hvis det er veldig kaldt ute og 60 antall minutter dersom det er mindre kaldt ute. Eventuelt at viften slås helt av dersom det skal fyres opp og så settes på minstehastighet igjen etter 30 minutter.

 

Selges rfxtrx433e i Norge?

Endret av krabbemat
Lenke til kommentar

 

dumt spørsmål:

er det noen grunn til at du vil ha det via en Arduino?

 

jeg bruker en rfxtrx433e til å ta imot signalene, dønn stabilt. funker også opp imot raspberry pi.

rfx'n dukker opp som en seriellport i windows, så en mulighet om du skulle hatt den mot en arduino kunne vært å fått tak i et USB host shield,

 

bare min tanke ;)

 

Det trenger strengt tatt ikke være en arduino, men jeg ønsket muligheten til å enkelt kunne programmere timer eller logikk. F.eks ved at når bryteren slås på så settes ei vifte på høyeste hastighet i 30 minutter hvis det er veldig kaldt ute og 60 antall minutter dersom det er mindre kaldt ute. Eventuelt at viften slås helt av dersom det skal fyres opp og så settes på minstehastighet igjen etter 30 minutter.

 

da kan vel kanskje en RPi med Domoticz være tingen? der er det mulighet til å sette opp en del scenarioer og automatikk Alternativt kan du ta steget opp til HomeSeer, men det koster en del.

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar

 

 

dumt spørsmål:

er det noen grunn til at du vil ha det via en Arduino?

 

jeg bruker en rfxtrx433e til å ta imot signalene, dønn stabilt. funker også opp imot raspberry pi.

rfx'n dukker opp som en seriellport i windows, så en mulighet om du skulle hatt den mot en arduino kunne vært å fått tak i et USB host shield,

 

bare min tanke ;)

 

Det trenger strengt tatt ikke være en arduino, men jeg ønsket muligheten til å enkelt kunne programmere timer eller logikk. F.eks ved at når bryteren slås på så settes ei vifte på høyeste hastighet i 30 minutter hvis det er veldig kaldt ute og 60 antall minutter dersom det er mindre kaldt ute. Eventuelt at viften slås helt av dersom det skal fyres opp og så settes på minstehastighet igjen etter 30 minutter.

 

da kan vel kanskje en RPi med Domoticz være tingen? der er det mulighet til å sette opp en del scenarioer og automatikk Alternativt kan du ta steget opp til HomeSeer, men det koster en del.

 

 

HomeSeer er mer "plug&play"?

Lenke til kommentar

 

Selges rfxtrx433e i Norge?

Ja, f.eks. her: https://www.tronika.no/no/rfxcom-transceivere/38-transceiver-rfxtrx433e.html

 

Men det er jo veldig dyrt for ganske enkel elektronikk... Skulle gjerne visst om det fantes et alternativ med mer edruelig pris selv.

 

 

Du har RFLink Gateway som en mulighet, vet ikke så mye om den selv men har lest at folk bruker den.

 

http://www.nemcon.nl/blog2/

Lenke til kommentar

 

 

Selges rfxtrx433e i Norge?

Ja, f.eks. her: https://www.tronika.no/no/rfxcom-transceivere/38-transceiver-rfxtrx433e.html

 

Men det er jo veldig dyrt for ganske enkel elektronikk... Skulle gjerne visst om det fantes et alternativ med mer edruelig pris selv.

 

 

Du har RFLink Gateway som en mulighet, vet ikke så mye om den selv men har lest at folk bruker den.

 

http://www.nemcon.nl/blog2/

 

Ja, som er mer eller mindre det samme som OP har satt opp i førsteposten...? Arduino + RF-shield

Lenke til kommentar

Jeg bruker RFLink gateway, og i teorien trenger du bare Arduino mega og 1 stk 433 mhz transceiver og en 433mhz transmitter, kjøper du kina opplegget på ebay, kommer du unna med 105 kroner for Mega'en og 10 kroner for transmitter og receiver. Antenner kan du mekke selv med ledninger ^^. Jeg har dog kjøpt RF-shield'et, vet aldri med de billige kina 433mhz opplegget, så for å unngå eventuelle rekkevidde problemer og slikt så kjøpte jeg ferdig kit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...