Gå til innhold

Andelen nyutdannede sivilingeniører uten jobb har mer enn doblet seg på to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir kvalm hver gang jeg leser at det fortsatt er stort behov for (sivil)ingeniører. Det er kanskje fortsatt en viss etterspørsel for ingeniører, men tilbudet er desto høyere.

 

At Sør-Varanger kommune søker underbetalte VA-ingeniører hjelper heller ikke meg som elektroingeniør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir kvalm hver gang jeg leser at det fortsatt er stort behov for (sivil)ingeniører. Det er kanskje fortsatt en viss etterspørsel for ingeniører, men tilbudet er desto høyere.

 

At Sør-Varanger kommune søker underbetalte VA-ingeniører hjelper heller ikke meg som elektroingeniør.

 

Jeg lurer litt på hvordan man teller ledige stillinger. Går man på Finn, ser man 10 bemanningsbyråer utlyser den samme stillingen. Jeg har en mistanke om at det da tolkes som et "skrikende behov" etter (10) ingeniører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvordan TU teller og regner prosent.

 

En andel som øker fra 6 til 15 prosent er en økning på 9 prosentpoeng.

9 prosentpoeng er en økning utover 6 prosentpoeng på 150 prosent.

Men klart det hjelper for klikktallene å si 250 prosent i ingressen.

Lenke til kommentar

Som nyutdannet sivilingeniør har du to alternativ; enten får du jobb, ellers så har du null å leve av. Så jeg tror ledighetstallene i forhold til utdanning er misvisende. Jeg hører til 2015-kullet, og har per i dag jobb, men ikke som ingeniør/sivilingeniør. Jeg må ha noe å leve av og kan ikke bare sitte på ræva og vente på å få en ingeniørjobb i fanget fordi det eeeegentlig er behov for ingeniører. Da tar man den jobben man får.

Lenke til kommentar

Hva med å få noen reelle ledighetstall ved å også ta med om man har fått seg relevant arbeid til utdanningen sin. Hvis man gir opp og tar seg en jobb i kassa på lokalbutikken så blir det jo litt "feil" at man i denne statistikken da regnes som å ha fått seg arbeid, da den jo prøver å fremstille hvor mange som får arbeid som siving, ikke hvor mange som får seg arbeid generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...