Gå til innhold

Vi som har søkt medisin


lakrisky

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte det kunne være greit å for oss som ønsker å studere medisin å dele tanker og spørsmål rundt studiet! Først og fremst er jeg veldig usikker på om jeg kommer inn i år eller ikke. Poengsummen min er 59,83333, og jeg håper på å komme inn i Bergen. Det hadde vært greit å få høre hvor mange poeng dere andre som har søkt har, og hvor dere kunne tenke dere å studere! Og har dere forresten skaffet dere sted å bo? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-343576

Jeg tenkte det kunne være greit å for oss som ønsker å studere medisin å dele tanker og spørsmål rundt studiet! Først og fremst er jeg veldig usikker på om jeg kommer inn i år eller ikke. Poengsummen min er 59,83333, og jeg håper på å komme inn i Bergen. Det hadde vært greit å få høre hvor mange poeng dere andre som har søkt har, og hvor dere kunne tenke dere å studere! Og har dere forresten skaffet dere sted å bo? 

 

 

Er det førstegangsvitnemål du har kommer du nok inn... tidligere poenggrenser jeg har sett har det vel vært rundt 58,0. 

 

Edit: 

http://www.samordnaopptak.no/tall/2015/mai/so45/ 

http://www.samordnaopptak.no/tall/2016/mai/so45/ 

 

Kan jo se litt her. Er vel en del flere som har medisin som førstevalg i år. Dermed går vel snittet mest sannsynlig litt opp, men jeg tror fortsatt det er rimelig sikkert at du kommer inn med 59,8 i snitt. 

Endret av bruker-343576
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte det kunne være greit å for oss som ønsker å studere medisin å dele tanker og spørsmål rundt studiet! Først og fremst er jeg veldig usikker på om jeg kommer inn i år eller ikke. Poengsummen min er 59,83333, og jeg håper på å komme inn i Bergen. Det hadde vært greit å få høre hvor mange poeng dere andre som har søkt har, og hvor dere kunne tenke dere å studere! Og har dere forresten skaffet dere sted å bo? 

 

 

Er det førstegangsvitnemål du har kommer du nok inn... tidligere poenggrenser jeg har sett har det vel vært rundt 58,0. 

 

Edit: 

http://www.samordnaopptak.no/tall/2015/mai/so45/ 

http://www.samordnaopptak.no/tall/2016/mai/so45/ 

 

Kan jo se litt her. Er vel en del flere som har medisin som førstevalg i år. Dermed går vel snittet mest sannsynlig litt opp, men jeg tror fortsatt det er rimelig sikkert at du kommer inn med 59,8 i snitt. 

 

 

Ja, det er førstegangsvitnemål. Jeg ser at særlig søkertallet i Oslo har gått opp mye! Snittet for i fjor var 59,7. Er bare så redd for at mange har jobbet hardt for å komme inn i Oslo og dermed har et snitt som er høyere enn 59,7, men at de likevel ikke kommer inn fordi det er så mange søkere. Da ender vel de opp med å komme inn i Bergen, og da er det usannsynlig at jeg kommer inn. Men samtidig er det litt rart om snittet i Bergen øker fra 58,0 til mer enn 59,8... Hmmm 

Lenke til kommentar

Jeg har ca. 62,1 i snitt og håper på å komme inn i Trondheim. Kjæresten min og jeg har fått en leilighet der og gleder oss veldig :-) Snittet var 60,4 i fjor, så håper jeg kommer inn. Lykke til til deg også!

Wow, gratulerer med et imponerende snitt (og gratulerer som kommende medisinstudent!!  :)

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Har søkt NTNU med 63,6 poeng. Tipper poenggrensen kommer til å gå litt ned i Trondheim i år, siden de har økt antall studieplasser med 15 fra i fjor. 

 

 

Spørs vel litt og hvor mye de overbooker? Har lest litt om det, men er vel kanskje ikke så vanlig å overbooke så veldig på medisinstudiene? 

Lenke til kommentar

Har søkt NTNU med 63,6 poeng. Tipper poenggrensen kommer til å gå litt ned i Trondheim i år, siden de har økt antall studieplasser med 15 fra i fjor. 

 

Woah. Du er den nærmeste jeg har sett noen komme 6 i snitt. Og angående overbooking, tror ikke medisinstudier overbooker i det hele tatt? 120 ble tatt inn i fjor, og det var 120 plasser. Hittil har mellom 6 og 19 sluttet/strøket x2 (må gå et år på nytt).

Lenke til kommentar

 

Har søkt NTNU med 63,6 poeng. Tipper poenggrensen kommer til å gå litt ned i Trondheim i år, siden de har økt antall studieplasser med 15 fra i fjor. 

 

Woah. Du er den nærmeste jeg har sett noen komme 6 i snitt. Og angående overbooking, tror ikke medisinstudier overbooker i det hele tatt? 120 ble tatt inn i fjor, og det var 120 plasser. Hittil har mellom 6 og 19 sluttet/strøket x2 (må gå et år på nytt).

 

Jo, de overbooker, de gir tilbud til flere enn det de har plass til, og det er alltid noen som sier nei, men det er ikke alltid det er mange nok som sier nei til at noen nye kommer inn på suppleringsopptak. Og så er det gjerne noen flere som ikke møter opp til første skoledag, da kan det hende de gir tilbud til noen på venteliste.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de tar opp 15 flere studenter i år skal visst være at det blir opprettet en ny studieretning fra høsten 2018. Er det noen som kjenner til flere detaljer utover utover det NTNU skriver på nettsiden sin?

 

Vil det f.eks. innebære at studentene må flytte fra Trondheim? Og hva er egentlig grunnen til at denne nye retningen opprettes?

Endret av Havardu
Lenke til kommentar

Grunnen til at de tar opp 15 flere studenter i år skal visst være at det blir opprettet en ny studieretning fra høsten 2018. Er det noen som kjenner til flere detaljer utover utover det NTNU skriver på nettsiden sin?

 

Vil det f.eks. innebære at studentene må flytte fra Trondheim? Og hva er egentlig grunnen til at denne nye retningen opprettes?

Som jeg forstår det så skal 15 studenter fra tredje studieår og utover få undervisning andre steder enn på NTNU/st Olavs. om det er færre enn 15 som ønsker dette vil noen bli trukket ut til å måtte delta på denne ordningen slik at de blir totalt 15.

 

Forøvrig vil jeg bare påpeke at vi har en lignende ordning i Tromsø, der 25 studenter går 5. og 6. studieår i bodø, samt at om et par år skal også 6 stykker gå de siste to årene i hammerfest. (alle studentene i tromsø skal ut på lokalsykehus i praksis 5. studieår, men disse to gruppene skal også følge undervisningen ved disse sykehusene i 6. studieår). Denne ordningen i bodø fungerer helt utmerket, og er et meget godt og POPULÆRT tilbud, det har ikke vært noe problem å fylle alle plassene med frivillige studenter. Undervisningen i siste studieår er i mindre grupper (omtrent 1/3 av gruppestr i tromsø), og det er større mulighet for ekstra praktisk deltagelse på sykehuset fordi det bare er 25 studenter (mot ca 70-80 i tromsø), samt at legene på nordlandssykehuset ikke er like lei av studenter som de er ved UNN. Teoretisk undervisning har også høy kvalitet, og i de forelesningsemnene de mangler kompetanse blir det hentet inn foreleser fra Tromsø. Strykprosenten er mye lavere blant studentene i bodø enn i tromsø.

 

Derfor vil jeg tro at dette tilbudet som opprettes i trondheim vil bli et bra tilbud. Som alle nye opplegg vil det garantert bli litt småting som må rettes opp i i starten, men jeg er ikke i tvil om at dette vil bli et bra opplegg. Du vil ikke få noe dårligere opplegg der i alle fall, fordi NTNU vil sørge for at man får all den undervisningen som de får ved NTNU (det ville tatt seg dårlig ut om strykprosenten blant studentene i det nye opplegget er høyere enn de som går det vanlige studieløpet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har søkt NTNU med 63,6 poeng. Tipper poenggrensen kommer til å gå litt ned i Trondheim i år, siden de har økt antall studieplasser med 15 fra i fjor. 

 

Woah. Du er den nærmeste jeg har sett noen komme 6 i snitt. Og angående overbooking, tror ikke medisinstudier overbooker i det hele tatt? 120 ble tatt inn i fjor, og det var 120 plasser. Hittil har mellom 6 og 19 sluttet/strøket x2 (må gå et år på nytt).

 

Jo, de overbooker, de gir tilbud til flere enn det de har plass til, og det er alltid noen som sier nei, men det er ikke alltid det er mange nok som sier nei til at noen nye kommer inn på suppleringsopptak. Og så er det gjerne noen flere som ikke møter opp til første skoledag, da kan det hende de gir tilbud til noen på venteliste.

 

 

Stemmer at de overbooker. Kullet mitt i trondheim er nærmere på 130 enn 120. Er så fult at de som tar friår i kullet over må ta et ekstra friår for å få plass i kullet etter. Tror flere av kullene er ganske fullstappet faktisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva tror dere sånn ca. at laveste poenggrense blir ved UiB i år? Den var 58,0 i fjor, og det er vel 6% flere søkere i fjor. Poenggrensen for Oslo i fjor var vel rundt 59,7 (?), så det kan jo være en del med den poengsummen og litt høyere som har søkt i Oslo og ikke kommer inn der, og som da kommer inn i Bergen i stedet. Hmm.... Hva tror dere? 

Lenke til kommentar

Hva tror dere sånn ca. at laveste poenggrense blir ved UiB i år? Den var 58,0 i fjor, og det er vel 6% flere søkere i fjor. Poenggrensen for Oslo i fjor var vel rundt 59,7 (?), så det kan jo være en del med den poengsummen og litt høyere som har søkt i Oslo og ikke kommer inn der, og som da kommer inn i Bergen i stedet. Hmm.... Hva tror dere? 

*6% flere søkere i år enn i fjor, skulle det stå :-) 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Hva tror dere sånn ca. at laveste poenggrense blir ved UiB i år? Den var 58,0 i fjor, og det er vel 6% flere søkere i fjor. Poenggrensen for Oslo i fjor var vel rundt 59,7 (?), så det kan jo være en del med den poengsummen og litt høyere som har søkt i Oslo og ikke kommer inn der, og som da kommer inn i Bergen i stedet. Hmm.... Hva tror dere? 

*6% flere søkere i år enn i fjor, skulle det stå :-) 

 

 

 

Er det så vits å spekulere så mye? Den kan være lavere eller høyere.. slapp av 12 dager til så får du vite det  :)

Lenke til kommentar

Fikk også 59,8 og har Bergen på førsteplass! Jeg tenkte det var såpass høyt at jeg trygt kunne ta et friår og fortsatt komme inn neste år, men nå ble jeg usikker. 

 

Hm, det kommer an på hva årets poenggrenser blir :-) Kan jeg spørre hva du har i snitt, sånn helt nøyaktig med flere desimaler! Virker som det er veldig mange som har 59,8.  :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...