Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående VLAN, og valg av gateway


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første spørsmål om valg av gateway.

Har en switch i første etasje koblet med enkel 1gbit til router i andre etasje. Fra switch er det koblet 3- 1gbit i LACP til PC, 4-1gbit i LACP + 2x 2-1gbit i LACP til server. Hvis jeg har satt gateway til router, går trafikken fra PC til server først over 1gbit til router, så tilbake ned i første etasje?

Switch er Cisco 2960g. Har forsøkt tidligere å sette den til gateway, men mener å huske jeg fikk noe kluss med at Windows nektet å la meg sette nettverk til work eller private og derfor fikk problemer med deling o.l.

 

Så VLAN. Jeg bemerket meg at 2960g fikk en del undersized packets fra router i andre etasje. Etter en del søking har jeg blitt fortalt problemet er at router og switch kjører på samme VLAN, så når en pakke ankommer switch fra router og VLAN-tag fjernes blir pakken under minimum størrelse og derved forkastet. Løsning er derfor beskrevet som å sette trunk til et annet VLAN, men... Dette er noe jeg kan veldig lite om, noe som er åpenbart når jeg har forsøkt å løse noe som tilsynelatende er enkelt. Har satt port på switch, til router, på annet VLAN, noe som resulterer i at jeg mister nettverk til router. Forsøkt noen andre ting, men siden jeg ikke aner hvorvidt problemene som oppstod er fordi jeg fikler med noe jeg ikke forstår eller kansje har skrevet feil, velger jeg å se bort fra akuratt det nå. 

 

PS: Router er Zyxel P8702N, har meget begrenset tilgang pga. mangel på root.

 

All hjelp mottas med stor takk ;-)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Første spørsmål om valg av gateway.

Har en switch i første etasje koblet med enkel 1gbit til router i andre etasje. Fra switch er det koblet 3- 1gbit i LACP til PC, 4-1gbit i LACP + 2x 2-1gbit i LACP til server. Hvis jeg har satt gateway til router, går trafikken fra PC til server først over 1gbit til router, så tilbake ned i første etasje?

Switch er Cisco 2960g. Har forsøkt tidligere å sette den til gateway, men mener å huske jeg fikk noe kluss med at Windows nektet å la meg sette nettverk til work eller private og derfor fikk problemer med deling o.l.

 

Switchen trenger ingen gateway, det er kun til management VLAN.

 

Er du helt sikker på at endeutstyret ditt støtter LACP og og dette er satt opp korrekt?

 

Alt som er koblet til switchen i samme subnet/VLAN går ikke via router.

 

 

 

 

Så VLAN. Jeg bemerket meg at 2960g fikk en del undersized packets fra router i andre etasje. Etter en del søking har jeg blitt fortalt problemet er at router og switch kjører på samme VLAN, så når en pakke ankommer switch fra router og VLAN-tag fjernes blir pakken under minimum størrelse og derved forkastet. Løsning er derfor beskrevet som å sette trunk til et annet VLAN, men... Dette er noe jeg kan veldig lite om, noe som er åpenbart når jeg har forsøkt å løse noe som tilsynelatende er enkelt. Har satt port på switch, til router, på annet VLAN, noe som resulterer i at jeg mister nettverk til router. Forsøkt noen andre ting, men siden jeg ikke aner hvorvidt problemene som oppstod er fordi jeg fikler med noe jeg ikke forstår eller kansje har skrevet feil, velger jeg å se bort fra akuratt det nå. 

 

Hva slags router har du? Hvordan er linken mellom router og switch satt opp? Hvor mange VLAN har du (og hvorfor)?

 

Prøv å tegn/forklar denne biten bedre...

Lenke til kommentar

 

Switchen trenger ingen gateway, det er kun til management VLAN.

 

Er du helt sikker på at endeutstyret ditt støtter LACP og og dette er satt opp korrekt?

 

Alt som er koblet til switchen i samme subnet/VLAN går ikke via router.

 

Mente gateway konfigurert på maskiner tilkoblet switch.

Så vidt meg bekjent ja. Maskiner er konfigurert gjennom Intel sin software med teaming og IEEE 802.3ad som valg. Litt mer komplisert ift. VMware ESXi og oppsett der, men fulgt anvisning slavisk flere ganger. Har også forsøkt passthrough av Intel NIC(teaming og 802.3ad) med samme resultat, både i Debian og Windows 7. På switch er porter satt i Etherchannel group i LACP mode, og switch rapporterer Status: In Use(Layer2).

 

PS: Ser jeg muligens bruker termet LACP feil, rett meg gjerne om det er feil brukt.

 

 

 

 

Hva slags router har du? Hvordan er linken mellom router og switch satt opp? Hvor mange VLAN har du (og hvorfor)?

 

Prøv å tegn/forklar denne biten bedre...

Beklager.

 

Router er Zyxel P8702N, levert gjennom Telenor ved oppgradering av linjen. Har desverre ikke root tilgang.

Linken er en Cat6 i LAN2 på router, koblet til port 45 på switch, over en avstand på ca. 5 meter. Porten på switch er satt til "Router" gjennom Cisco network assistant.

Se bildet under for konfigurasjon, det meste er default pga. så fort jeg forsøkte endre på noe her jeg ikke forstod, endte det med tvungen reset. Og nei jeg tror ikke det er konfigurert rett gitt hastighetene jeg ser spesielt fra PC til server gjennom switch, og fra PC(eller server) til nettverk koblet på router:

 

Switch

post-56612-0-61962400-1466632203_thumb.jpg

 

Router

post-56612-0-50225400-1466629814_thumb.jpg

 

PC(Samme for server)

post-56612-0-05103900-1466630919_thumb.jpg

 

Merk "undersized" for port 45 i bildet for switch, er det som startet jakten min på et svar etter jeg reagerte på dels redusert hastighet mot resterende nettverk koblet til router i andre etasje. Svaret jeg har blitt gitt er at det oppstår pga. router og switch port er på samme VLAN, og router er konfigurert galt ift. dette (64 byte grense for wrapping hvis jeg husker rett), slik at når switch pakker ut VLAN-taggen på pakker den mottar fra router ender noen av de opp som mindre enn 64 byte og derfor forkastes/markerers "undersized" i logg. Skal dog ikke engang late som jeg forstår mulige implikasjoner av dette :-)

Har forsøkt med tre forskjellige kabler. Router rapporterer ingen feil.

Hva slags router har du? Hvordan er linken mellom router og switch satt opp? Hvor mange VLAN har du (og hvorfor)?

 

Prøv å tegn/forklar denne biten bedre...

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at routeren din ikke støtter 802.11Q eller VLAN/trunk, så du kommer ingen vei med å sette opp flere VLAN på switchen, samt at du har en L2 switch, dvs. den støtter ikke IP trafikk.. Den bryr seg nada om L3. 

 

Du må få deg en router som er litt mere avansert enn den Telenor Zyxelen...

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at routeren din ikke støtter 802.11Q eller VLAN/trunk, så du kommer ingen vei med å sette opp flere VLAN på switchen, samt at du har en L2 switch, dvs. den støtter ikke IP trafikk.. Den bryr seg nada om L3. 

 

Du må få deg en router som er litt mere avansert enn den Telenor Zyxelen...

Så inntil videre må jeg leve med undersized packets og redusert hastighet ut mot resten av nettverket. Er det slik å forstå?

 

Ser du noen feil ift. oppsett av nettverket internt på switch, som forklarer redusert hastighet der?

Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøre flere VLAN som skal ha tilgang til internett, da du ikke har en gateway for hvert VLAN.. 

 

Sett alt i samme VLAN (1 default) og uplinkporten til routeren som switchport..

 

 

Du må kjøre alt på samme VLAN...

Jeg har ikke gjort endringer i VLAN instillinger på switch eller router, alt der er default (1). Kom kun inn på VLAN etter jeg leste en mulig løsning på undersized packets.

 

Du mister meg dog på "uplinkporten til routeren som switchport". CNA gir ingen mulighet så regner med jeg må bruke CLI, men kan du hjelpe ift. kommando forbi config/interface gi0/45?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Switch får ikke kontakt med router og er nå koblet rett fra router til PC.

Får desverre ikke sjekket mer akuratt nå pga. klokkeslett så får se i morgen hva som har skjedd her. Etter reboot har router bestemt seg for å resette seg selv virker det som. Tror derfor VLAN-instillinger fortsatt er det samme, men får ikke sjekket før i morgen.

 

Uansett takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med at "switch får ikke kontakt med router"? Switchen skal ikke ha kontakt, men enhetene koblet til switchen skal fint få kontakt/nett...

 

Er forresten VLAN innstillingene i routeren rotet med i utgangspunktet?

Problemet var:

5 2016 Jun 23 01:16:49 Sec Account warn User root login SSHD from 146.172.4.84 successful

 

En automatisk sak fra Telenor som kobler til hvis visse endringer gjøres, og resetter router. Alt av DHCP-instillinger ble nullstilt, så feil gateway ble brukt. VLAN er dog nå deaktivert på router, og switch fungerer med static access. For øyeblikket ingen undersized packets, og skal få testet hastigheter senere.

Åpenbart at jeg trenger ny router, så det skal bli ordnet så fort som mulig. Mistet alt av static oppsett pga. den ikke vil godta backup jeg tok av config, og mektig lei av at alt blir tilbakestilt uten forvarsel pga. jeg snuste på feil instilling.

 

Nei, ikke rørt instillinger for VLAN på router tidligere. Skjønte det var langt over hodet mitt når jeg forsøkte søke rundt på hva de forskjellige termene betydde.

 

Tusen takk for hjelpen ChrisCo :-)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...