Gå til innhold

Hva kan jeg bli med mine fag?


Anbefalte innlegg

Skal begynne på vg3 til høsten. Ettersom jeg hadde forskningslære på vg1, trenger jeg bare å ha 2 valgfag i 3.klasse. Går på studiespesialiserende og jeg har valgt Informasjonsteknologi 2,, og Geofag2.

 

Har hatt både 1T og S1 matte. Jeg har ingen anelse på hva jeg skal gjøre videre. Går det an å utdanne seg noe videre på universitet osv. med de fagene jeg har? Har veldig lyst til å jobbe noe innenfor data, men kan jo egentlig være hva som helst.

 

Finnes det en nettside som viser utdanninger og yrker man kan velge baser på videregåene fag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geofag og IT kreves ikke på noen studier jeg vet om. Du er nok lur om du tar S2 istedenfor ett av de to fagene, evt. i tillegg, så du dekker kravet om R1 på en del "datastudier". Og også på en del andre studier, om interessen for data skulle dabbe.

Generelt burde du ta fag du kan dra nytte av og som er relevante ift. opptakskrav på ulike studier. Da er S1+S2/R1 sentralt, og også fysikk for en del ing. studier. IT2 er nok uansett ikke et dumt valg om du vil jobbe med data senere, og jeg ville derfor byttet Geo2 for S2.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Ville gjort som sagt over her, sørget for at du tar enten S2 eller R1. Siden du har S1 tror jeg S2 er lettere å ta enn R1.(S1+S2 = R1)

 

Grunnen til at du bør ta S2 eller R1, er fordi en del informatikkstudier krever dette. Informatikk er typisk datastudier(programmering etc), og kan oversettes til "computer science" på engelsk. Informatics er noe annet, og er ikke det samme som det norske ordet informatikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...