Gå til innhold

XD-Picture VS Compact Flash


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på om noen kunne fortelle meg forskjellen på XD og CF kortene. Bortsett fra prisen.

 

Er det hastighet eller noe?

 

Takker for svar

Hastigheten er jeg usikker på, men antakelig går CF raskere enn xD.

 

xD er nok det fysisk minste av disse kortene (bittesmå faktisk), og ifølge Olympus vil de komme med kapasitet på inntil 8GB etterhvert. Foreløpig er vel maks 512MB (tror jeg).

 

CF er fysisk større og har foreløpig også større kapasitet. Men jeg kjenner ikke til noen CF-kort med 8GB, så det spørs nok om kanskje xD vil bli størst av disse etterhvert.

 

Hvilken standard du må velge er først og fremst bestemt av hvilket kamera du har - ikke hvilket kort som er best.. Noen kamera benytter xD, andre benytter CF, og noen få kan benytte begge deler (tror dette gjelder et par Oly dSLR). Men å velge kamera ut fra hvilket kort du syns er best tror jeg ikke har noe stort poeng.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Kan bruke begge deler faktiskt. s7000 fujifilm kamera :)

 

Anders / Althelse.com

OK. Da tror jeg CF er billigst og best. Det at xD er mindre enn CF får jo liten betydning når du uansett har plass til det største av dem;) Hvis du skal bruke kortet til andre ting er også CF mest fleksibelt (det fins f.eks. flere kortlesere o.l. for den standarden).

 

Når det gjelder hastigheten finnes det mange tabeller over dette rundt om på nettet, prøv å søke litt så finner du det.

 

Forresten, nå har jeg gjort det.

 

xD:

* Read/Write Speeds: (...) A 64MB card or higher can record data at 3MB/sec and offer a read speed of 5MB/sec.

CF:

The 24X card is reading at almost 5 MBPS!

 

Ser ikke ut til at det er så stor forskjell på hastigheten her - men de raskeste 40x-CF-kortene er antakelig noe raskere enn xD.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hmm jeg har hørt rykter om at fuji sier at det er best å bruke xd kort på s7000 har tilogmed hørt at CF i mange tilfeller ikke virker å at det drar VELDIG mye strøm, hva er dinn erfaring med dett? har du prøvd CF på ditt kamera?.

Jeg tror xD bruker endel mindre strøm enn CF ja, det kan jo ofte være en fordel..

Lenke til kommentar

Har ikke hatt kameraet mitt (fuji s2pro) lenge nok til at jeg kan si noe om batterikapasiteten pga minnekort (jeg har funnet ut at FireWire-overføringen trekker endel fra batteriet...). For å sammenligne hvor mye de to korttypene trekker av strøm, må man vel ha et kamera som tar begge formatene (hvis man ikke bare skal stole på produsentene). Jeg tror ikke at jeg kommer til å kjøpe meg et kamera som tar xd-formatet på en stund enda, jeg er egentlig vanvittig fornøyd med s2 Pro ;)

 

fuji sine sider, står det at xd bruker mindre strøm. For min del har formatet ikke tilstrekkelig kapasitet enda.

Lenke til kommentar

Det er snakk om at minnebrikken trekker strøm mens kamera ikke er i bruk. Altså muligens en feil i systemet/firmwaren til kamera.

 

Er forøvrig vanvittig fornøyd med kameraet. Alt dette snakket om kornete bilder på s7000 kan jeg tilbake vise etter nesten 2 dager med kamneraet.

 

Dette er det første slr kameraet jeg har, hadde tidligere et vanlig kompakt kamera. Og jeg må si at jege r vanvittig fornøyd med alt på dette kamera. Tar selvførgelig tid å lære seg å bruke det da men. I dag fikk jeg nydelige bilder av månen, og det som skal være svart det er svart (uten noen form for grums).

 

Skal sette opp et album på www.althelse.no/testbilder etterhvert som jeg får tid til å fikse litt fso og paging.

 

:) Anders

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forskjellen på CF og XD er både kapasitet og pris. CF er foreløpig mye billigere og tilgjengelig i større kapasiteter. Har selv allerede flere CF kort og ønsker derfor et kamera som kan bruke disse.

Har du ikke kort fra før spiller det mindre rolle, men personlig ville jeg likevel valgt CF, spesielt pga kapasitet.

Når det gjeder hastighet sier f.eks Fuji (S7000) at de kun garanterer video i beste kvalitet for XD kort. Noe som må bety at de betrakter det som raskere. Det er selvfølgelig også mulig at de ønsker å selge XD kort siden de er med og introduserer denne standarden...

En ting som er sikkert er at det er store variasjonere i hastighet for CF kort. Mulig det ikke er tilfelle for XD siden det er en nyere standard. Du kan finne flere tester av CF-hastigheter på nettet, uten at jeg husker noen link akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...