Gå til innhold

[Løst] Ny vifte til i7-970


MG10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

212 evo har blitt så mye dyrere nå (pga sin popularitet) at jeg lener litt mot be-quiet pure rock.

Ellers er Cryorig H7 også veldig bra (TS nevner jo støy som et viktig kriterie her)

 

Må uansett vite hvor mye plass TS har, og om han har cutout i hk-brettet (hvis nei, og ikke gidder skru ut hk, så blir det jo noe helt annet..)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har allerede bestilt en Noctua NH-U9B SE2 som skal komme med posten i morgen så får jeg se hvordan den fungerer. Hvis den bråker bestiller jeg en annen, men vil ikke bruke mer enn 1000kr.

Husker ikke hvilke kabinett jeg har men det er av merke Cooler Master og det er egentlig greit med plass rundt cpu.

Lenke til kommentar

Når jeg satt i den nye viften (som også lager en del lyd) vil ikke Windows starte opp. Får opp meldingen " inaccessible boot device". Ser på nett at jeg bør fjerne nylig installert hardware, men er det vanlig å få opp sånne meldinger når du bare skifter vifter? Har ikke særlig lyst til å ta den ut igjen for den var stress å koble fra alt og skru opp hk.

Lenke til kommentar

Den nye kjøleren skal ikke i seg selv påvirke boot device på noen måte. For meg høres det ut som du har vært borti noe annet her også - kanskje du har fått løs noen sata kabler? Gå over alt av kabler i maskinen, spesielt sata kabler mellom hovedkort og ssd/harddisk.

 

Jeg har vært borti at installasjon av cpu-kjøler (det var vel snakk om en Corsair H60 på en eldre s775 plattform) gjorde at maskinen aldri ville boote. Jeg kom aldri til bunns i nøyaktig hvorfor, men det var snakk om en slags kortslutning av noe slag. Altså at kjøleren kom borti noe på hovedkortet. Det kan tenkes noe slikt har skjedd her.

 

Hvis ikke det hjelper bare å gå over kablene i maskinen (ta gjerne alt ut og sett det inn igjen, såkalt re-seat - re-seat også minnebrikker og skjermkort) så anbefaler jeg deg nesten å teste maskinen på utsiden av kabinettet ditt. Det er litt arbeid ja, som du sier ... Men det er en veldig fin måte å se om det er noe som skjer når du har hardwaren inne i kabinettet. Du kan da bare legge hovedkortet på en pappeske f.eks, og kun koble på det mest nødvendige. Det kan tenkes noe kortslutter ifm bakplaten til kjøleren. Test med å bare ha kjøleren stående oppå CPU, altså uten å skru den fast, uten bruk av bakplate.

 

Det at viften bråker litt henger sammen med at windows ikke starter opp. Viften skal kjøre 100% under POST, men dette er jo normalt bare par sekunder.

 

Hvis du er usikker på ting så ta bilder og post her, så kan vi se om det er noe feil kanskje.

 

Du må nesten bare begynne i en ende og feilsøke ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Det at viften bråker litt henger sammen med at windows ikke starter opp. Viften skal kjøre 100% under POST, men dette er jo normalt bare par sekunder.

PWM (4 pins) vifte henter vel tempraturinstillinger i bios\hovedkort\cpu, så vi ikke si det er naturlig forklaring.

Muligens hovedkortet tester viften samt øvrige komponenter i boot er heller mere riktig?

 

Det viktigste du har vifter som går på lavest mulig turall ved lite last, og heller drar opp viften når kjøling trengs.

 

Jeg er veldig fornøyd med:

Big Airflow DC 12V Cooling Fan Chassis Fans 140mm PWM 4Pin De-vibration Rubber

 

Men finnes noctua vifter (Noctua IndustrialPPC NF-A14) som er 3 ganger dyrere men ennå stillegående og egner seg bedre til overklokking.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Greia er vel at akkurat i det maskinen starter så går viftene gjerne på 100% bittelitt. Dette er startspenningen som hovedkortet gir dem, det er ikke unormalt. Skal du unngå dette så må man koble seg på et manuelt potensiometer (manuell viftekontroller). Men siden viften bare fortsetter på full pinne her så indikerer det noe feil med HK. Enten kortslutning, kabler som ikke er riktig, komponenter som er feil satt i, fysisk feil på hovedkort eller andre komponenter, feil på CPU/pins osv ..

 

Har vært borti skjermkortvifter som gikk 100% hele tiden pga feil på HK.

 

Det er mye som kan være årsaken, og det er mer enn jeg kan forklare :) Men systematisk feilsøking tar deg til problemets kjerne.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Burde ikke HK gi fra seg noen pip hvis noe var feilkoblet?

Skal åpne kabinett og sjekke om det er noe som ikke er koblet skikkelig til, evt ta ut HK. La akkurat merke til at jeg ikke har skrudd fast delene siden skruene ligger igjen her på bordet. :p

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...