Gå til innhold

Overklokking av 5820k (ustabilt)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forsøker å overklokke CPUen min igjen, men har litt problemer.

 

På 4,5 GHz må jeg helt opp i 1,4 volt for å komme meg gjennom realbench, mens hvis jeg kjører 4,4 GHz trenger jeg 1,3 volt, så det ser ut som jeg har funnet grensa på hva prosessoren klarer på ca 4.4 GHz. 

 

Problemet mitt er bare det at selv om jeg fint klarer å komme meg gjennom realbench uten alt for høye temperaturer eller kræsj, så blir selve PCen svært ustabil. Programmer blir uresponsive, f.eks. knapper i programmer fungerer ikke. Programmer kan bruke flere forsøk på å åpne/lukke seg, PCen kan bli stuck på "avslutter windows" når jeg prøver å slå den av osv. 

 

Tenkte først at 4,4GHz rett og slett var for høyt, men problemene fortsetter selv om jeg dropper klokken ned til 4.2 GHz. Selv på 4.0 GHz opplever jeg av og til litt problemer, noe som har gjort at jeg for det meste har kjørt CPUen på stock hastighet lenge. 

 

Selve temperaturene er fine på rundt 70-80 grader under load. 

 

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tempraturen er nok litt høy: http://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Processor-15M-Cache-up-to-3_60-GHz

66.8

 

Så den bør helst være under 70 grader i vertfall.

Sommeren er ikke beste tiden å overklokke.

 

Nå vet jeg ikke om cpuen har degradert seg, når du sier selv 4.2 Ghz er ustabilt om det har fungert før.

Er ofte problem på sommeren cpu har lettere for å degraderes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Må ha uttrykt meg litt feil, 4.2 GHz har aldri vært stabilt. Ga opp sist nettopp på grunn av det. 

 

Er 70-80 grader nok til at CPUen blir ustabil? Kan teste litt mer nå, på 4.2 skal jeg klare lavere volt. Mener den var like ustabil selv med enda lavere temperaturer. 

 

Edit: Temperaturen ligger på 40-45 grader idle i windows når ting oppleves som ustabilt.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Hvis du har overklokket BCLK så kan det være derfor den er ustabil.

 

Haswell-E trives best om man bare øker multiplier og spenning (og holder BCLK på 100 Mhz)

hvis ikke kan du fort få pussige blåskjermer og andre ustabiliteter.

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har overklokket BCLK så kan det være derfor den er ustabil.

 

Haswell-E trives best om man bare øker multiplier og spenning (og holder BCLK på 100 Mhz)

hvis ikke kan du fort få pussige blåskjermer og andre ustabiliteter.

Her virker det som du er inne på noe! Systemet virker tilsynelatende stabilt nå på 4.4 GHz. BCLK ble automatisk satt til 125 når jeg skrudde på XMP. Når jeg manuelt setter den til 100 virker systemet stabilt så langt.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...