Gå til innhold

Høy cpu temp


[madcap]

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1 GHz Thuderbird , og en prosessorvifte jeg kjøpte for en stund siden. Maskinen er så gammel, at jeg orker ikke oppgradere så mye, da kjøper jeg heller ny.

Vifta er for svak(?) og bråker som bare fyttirakkern..
Prosessoren har vært oppe på nermere 50°, og det likte jeg heller dårlig.. Nå har jeg tatt av siden på kabinettet, og da holder jeg meg under 40°. Men jeg vil gjerne lengre ned.. :grine:
Jeg har vert å sett meg litt rundt etter ny, og fant denne på microplex:

[url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1455"]http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1455[/url]

skulle den passe til at jeg får mere og støysvakere kjøling?
så er det ikke akkurat kjempegod plass i maskinen, så jeg lurte på om noen hadde ett godt forslag til noe som kan gjøres?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det blitt et sånt temperaturhysteri i det siste? Synes Hardware.no bør skrive en artikkel om det.

 

Alt innenfor 85 grader Celsius full load for XP prosessorer, og 70 grader full load for AMDs 64bit prosessorer er innenfor sikkerhetsmarginene. Eldre XP'er (2100+) og ned har optimal temperatur på opptil 90 grader.

Lenke til kommentar
' date='23/11/2003 : 18:40'] Jeg har en 1 GHz Thuderbird , og en prosessorvifte jeg kjøpte for en stund siden. Maskinen er så gammel, at jeg orker ikke oppgradere så mye, da kjøper jeg heller ny.

 

Vifta er for svak(?) og bråker som bare fyttirakkern..

Prosessoren har vært oppe på nermere 50°, og det likte jeg heller dårlig.. Nå har jeg tatt av siden på kabinettet, og da holder jeg meg under 40°. Men jeg vil gjerne lengre ned.. :grine:

Jeg har vert å sett meg litt rundt etter ny, og fant denne på microplex:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1455

 

skulle den passe til at jeg får mere og støysvakere kjøling?

så er det ikke akkurat kjempegod plass i maskinen, så jeg lurte på om noen hadde ett godt forslag til noe som kan gjøres?

Den viften du viser meg der har jeg hatt en liten stund tilbake, og hvis du ikke liker lyd, så ikke kjøp den. Den bråker virkelig som en real flymotor!

hvis tempen din ligger rundt 50c, så kjøp deg en god kabinett vifte og plasser den bra.

Problemet jeg hadde med det gamle kabinettet og XP2100+ var at kabinettet mitt var for dårlig.. luften kom ikke ut, så den ble bare varm, og når da CPU viften blåser varm luft ned på CPU`en hjelper det mindere.

 

Men nå har jeg et Chieftec Bigtower og en enermax kabinett viften perfekt plassert, og da lå min XP2100+ på ca 44c ved max load. ellers lå den på 40c.

Nå har jeg også kjøpt en XP2800+, så nå kan jeg ta viften ned på 50% hastighet og da ligger CPU på 36c :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv en 1,4 ghz Thunderbird cpu. Denne klarte jeg skjeldent å ha under 50 grader, selv med et stort chieftech kabinett og kabinettvifter. Thunderbird cpu`ene er kjente for å blir svært varme, men hvis den blir opp i mot 60 grader, så får du en merkbar nedsatt ytelse. Men cpu`en tåler opp i mot 90 grader før den sier takk for seg. :yes:

Lenke til kommentar
Hvorfor er det blitt et sånt temperaturhysteri i det siste? Synes Hardware.no bør skrive en artikkel om det.

 

Alt innenfor 85 grader Celsius full load for XP prosessorer, og 70 grader full load for AMDs 64bit prosessorer er innenfor sikkerhetsmarginene. Eldre XP'er (2100+) og ned har optimal temperatur på opptil 90 grader.

Varme CPU'er er mer ustabile og gir dårligere ytelse.

Lenke til kommentar
' date='23/11/2003 : 18:40'] Jeg har vert å sett meg litt rundt etter ny, og fant denne på microplex:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1455

Har denne selv, men bruker den ikke. Fin å se til (dersom du har glass), men bråker som eff på full-speed (og mye ellers i forhold til andre jeg har).

Kjøpte meg en Thermaltake Extreme Volcano 12 for litt siden. Har bare en ting å si: :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...