Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen poltikk og menneskerettigheter 2016: Norsk politikk - politiske konfliktdimensjoner/skillelinjer som påvirker norsk valgatferd?


Anbefalte innlegg

 

Noen som har noe om partienes syn på innvandringspolitikken? 

Tenker det er relevant å ha med som en grunn til at befolkningen bytter parti pga. dette 

 

Ikke så vanskelig å skjønne at FrP har veldig strenge krav. Leste også noe om at de ville at innvandrere/flyktninger skulle arbeide eller studere i fire år før de kunne få besøk av familie. På venstresiden er de åpne for å ta i mot flere flyktninger dersom det skulle behøves. Tror du finner mye om det hvis du søker på "flyktningspolitikk" og ulike partier. 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har en god definisjon på valgatferd og skillelinjer?

Læreren min sa at Konfliktdimensjoner og skillelinjer er det samme da jeg fikk oppgaven i dag tidlig. 

Valgatferd går jo ut på hva som gjør at velgerne velger det de gjør, og hva får dem til å gjøre det? 

"Velgeres atferd ved valg, for eksempel partivalg, skifte av parti, hjemmesitting osv. omtales som valgatferd" - http://sinusdm.cappelendamm.no/c7316/sammendrag/vis.html?tid=25&strukt_tid=7316 

Lenke til kommentar

Fant denne diskusjonen først nå, så kanskje ikke så mange som ser det men tenkte å komme med litt anbefalinger til kilder og nettsteder som kan være til hjelp!

 

http://www.pollofpolls.no/ Her kan dere se ulike meningsmålinger om forskjellige ting, de er dagsaktuelle og ganske så nye. Min lærer som selv er politiker har brukt denne siden mye i undervisningen for å illustrere hvordan enkeltsakers oppblussing i media på veldig kort tid kan ha påvirkning på valgatferd. Anbefales!

 

Så anbefaler jeg denne nettsiden som gjengir noen av statsviter Aardal sine meninger, anbefalt av læreren min å lese om han. http://www.dagensperspektiv.no/2013/norske-velgere-flyter-fritt 

 

Anbefaler også NUPI.no, det er norges utenrikspolitiske forskningsinstitutt sin side, kan være aktuelt hvis noen tenker å skrive om temaer som ikke er begrenset til Norge. 

Endret av AlvildeH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen plis hjelpe en lost soul? Altså greit, jeg vet at jeg må definere litt skillelinjer osv. men hva faen har de med valgadferd å gjøre? Altså min valgadferd påvirkes jo av det jeg mener, og jeg stemmer jo på det partiet jeg er mest enig i. Hva mere er det å si? Jeg skjønner virkelig ikke oppgaven, aner ikke hva jeg bør trekke inn i en drøfting og hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen vil hjelpe en stressa jente som trenger en god karakter på dette.

Lenke til kommentar

Kan noen plis hjelpe en lost soul? Altså greit, jeg vet at jeg må definere litt skillelinjer osv. men hva faen har de med valgadferd å gjøre? Altså min valgadferd påvirkes jo av det jeg mener, og jeg stemmer jo på det partiet jeg er mest enig i. Hva mere er det å si? Jeg skjønner virkelig ikke oppgaven, aner ikke hva jeg bør trekke inn i en drøfting og hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen vil hjelpe en stressa jente som trenger en god karakter på dette.

Mange velgere er såkalte velgere på vandring ved Storting og kommunevalg. Et eksempel kan være MdG. Kanskje en person vanligvis har stemt Høyre de siste gangene, men så kommer MdG med et veldig bra miljø- og klimaprogram. Personen stemmer dermed på MdG, fordi han mener miljø og klima er et så stort problem, som innebærer til at personens valgatferd påvirkes.

Vet ikke om det var så godt eksempel, men du skjønner litt hva jeg mener?

Endret av Pome
Lenke til kommentar

Kan noen plis hjelpe en lost soul? Altså greit, jeg vet at jeg må definere litt skillelinjer osv. men hva faen har de med valgadferd å gjøre? Altså min valgadferd påvirkes jo av det jeg mener, og jeg stemmer jo på det partiet jeg er mest enig i. Hva mere er det å si? Jeg skjønner virkelig ikke oppgaven, aner ikke hva jeg bør trekke inn i en drøfting og hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen vil hjelpe en stressa jente som trenger en god karakter på dette.

Har du noe lurt på skillelinjer? Trenger sårt hjelp selv... 

Lenke til kommentar

 

Kan noen plis hjelpe en lost soul? Altså greit, jeg vet at jeg må definere litt skillelinjer osv. men hva faen har de med valgadferd å gjøre? Altså min valgadferd påvirkes jo av det jeg mener, og jeg stemmer jo på det partiet jeg er mest enig i. Hva mere er det å si? Jeg skjønner virkelig ikke oppgaven, aner ikke hva jeg bør trekke inn i en drøfting og hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen vil hjelpe en stressa jente som trenger en god karakter på dette.

Har du noe lurt på skillelinjer? Trenger sårt hjelp selv... 

 

 

Oversiktlig grei kilde som kan hjelpe deg litt bedre med forståelsen rundt dette: http://www.dagensperspektiv.no/nye-skillelinjer-bestemmer-partivalg 

Lenke til kommentar

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Tror det er godt mulig at det er på den måten de snevrer inn oppgaven, så ikke den blir for generell. Min lærer trodde hvert fall det. Men hvis man ser på gamle eksamensoppgaver fra de siste årene, så har i stor grad selve oppgaven vært tilnærmet det samme som forberedelsesdelen, bare med en ny formulering.

Lenke til kommentar

 

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Tror det er godt mulig at det er på den måten de snevrer inn oppgaven, så ikke den blir for generell. Min lærer trodde hvert fall det. Men hvis man ser på gamle eksamensoppgaver fra de siste årene, så har i stor grad selve oppgaven vært tilnærmet det samme som forberedelsesdelen, bare med en ny formulering.

 

Huff.. Blir en del kilder å laste ned ja

Lenke til kommentar

 

 

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Tror det er godt mulig at det er på den måten de snevrer inn oppgaven, så ikke den blir for generell. Min lærer trodde hvert fall det. Men hvis man ser på gamle eksamensoppgaver fra de siste årene, så har i stor grad selve oppgaven vært tilnærmet det samme som forberedelsesdelen, bare med en ny formulering.

 

Huff.. Blir en del kilder å laste ned ja

 

Kan noen av dere som har kilder dele det med resten av oss? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Tror det er godt mulig at det er på den måten de snevrer inn oppgaven, så ikke den blir for generell. Min lærer trodde hvert fall det. Men hvis man ser på gamle eksamensoppgaver fra de siste årene, så har i stor grad selve oppgaven vært tilnærmet det samme som forberedelsesdelen, bare med en ny formulering.

 

Huff.. Blir en del kilder å laste ned ja

 

Kan noen av dere som har kilder dele det med resten av oss? :)

 

Hvis du ser litt lenger opp har jeg skrevet noen kilder jeg bruker, i tillegg så anbefaler jeg en youtube video, som er en forelesning av Frank Aarebrot. Jeg har litt vanskelig for å forstå alt, men den hjelper litt. 

Lenke til kommentar

Hva er de gamle og nye? Har det ikke alltid vært de 6 dimensjonene? 

 

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Vi kommer nok til å måtte redegjøre/drøfte flere av dimensjonene, både de gamle og nye.

 

Endret av yas
Lenke til kommentar

Kan noen plis hjelpe en lost soul? Altså greit, jeg vet at jeg må definere litt skillelinjer osv. men hva faen har de med valgadferd å gjøre? Altså min valgadferd påvirkes jo av det jeg mener, og jeg stemmer jo på det partiet jeg er mest enig i. Hva mere er det å si? Jeg skjønner virkelig ikke oppgaven, aner ikke hva jeg bør trekke inn i en drøfting og hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen vil hjelpe en stressa jente som trenger en god karakter på dette.

 

Dette blir dårlig skrevet, skal legge meg snart + har ikkje budd i Noreg så lenge

 

Hei! Hadde samme problem, men heldigvis har eg ein kjempegod lærer. Det er jo mange grunner til at vi som velgerer endrer atferden vår når vi stemmer, før i tida var det ofte sosial rang, familie og belligenhet som hadde mykje å sei på kva parti du skal stemme på (ofte før i tiden om faren din var ein mekanikar så blir du og mekanikar, og moren din er sjukepleiar så blir du mest sannsynelig sjukepleiar.)  Men i dag har vi fått større sosial mobilitet på grunn av den gratise utdanningen som gjer sånn at du treng ikkje å ta same jobb, tjene lika mykje eller busett deg i same plass som foreldra dine, og dette kan føre til at du stem på ein annan parti som passar deg best. 

 

Ein annan påstand er at enkeltsakar kan påverke veljaråtferda, til døme miljø. Eller så kan hende at du blir mor og vil stemme på eit parti med god politikk innad barnehager (SV) Eller moren din begynner å bli gammal, og du syntes eldreomsorgen i noreg er dårlig, så kan du stemme på eit parti som fokuserar på eldreomsorg. 

 

Det kan hende du stemme på ein annet parti på grunn av verdispørsmål, om du er til dømes for eller i mot abort? bioteknologi? søndagsåpnebutikkar?

 

Økonomien har mykje å sei. Om du vil stemme på eit parti med høg skattelette eller ikkje

 

Innvandring og er sentralt... FRP mot og SV for til døme

 

Utenrikssaker som feks EU

Endret av aslaugbale
Lenke til kommentar

 

 

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Tror det er godt mulig at det er på den måten de snevrer inn oppgaven, så ikke den blir for generell. Min lærer trodde hvert fall det. Men hvis man ser på gamle eksamensoppgaver fra de siste årene, så har i stor grad selve oppgaven vært tilnærmet det samme som forberedelsesdelen, bare med en ny formulering.

 

Huff.. Blir en del kilder å laste ned ja

 

Legg gjerne ut det du laster ned! 

Lenke til kommentar

 

Hva er de gamle og nye? Har det ikke alltid vært de 6 dimensjonene? 

 

Men tror dere type dimensjon er forutbestemt i oppgaven, eller får man velge selv?

Vi kommer nok til å måtte redegjøre/drøfte flere av dimensjonene, både de gamle og nye.

 

 

 

Miljø og innvandring, u-hjelp og lov og orden er to nye dimensjoner.

http://forskning.no/valg-politikk/2009/09/nye-politiske-konfliktlinjer

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen plis hjelpe en lost soul? Altså greit, jeg vet at jeg må definere litt skillelinjer osv. men hva faen har de med valgadferd å gjøre? Altså min valgadferd påvirkes jo av det jeg mener, og jeg stemmer jo på det partiet jeg er mest enig i. Hva mere er det å si? Jeg skjønner virkelig ikke oppgaven, aner ikke hva jeg bør trekke inn i en drøfting og hva jeg skal gjøre. Håper virkelig noen vil hjelpe en stressa jente som trenger en god karakter på dette.

Har du noe lurt på skillelinjer? Trenger sårt hjelp selv... 

 

 

Oversiktlig grei kilde som kan hjelpe deg litt bedre med forståelsen rundt dette: http://www.dagensperspektiv.no/nye-skillelinjer-bestemmer-partivalg 

 

 

link ble ikke funnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...