Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen poltikk og menneskerettigheter 2016: Norsk politikk - politiske konfliktdimensjoner/skillelinjer som påvirker norsk valgatferd?


Anbefalte innlegg

 

Noen som skal skrive om sekuralisering vs kristne verdier? I tilfelle hva skal du skrive om og hva skal du fokusere mest på?

Tenker du å skrive mye om KrF da eller? De andre partiene forholder seg jo ikke til religion i noe særlig stor grad

 

 

Det som var planen, men klarer ikke å finne noe særlig bra om det....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Noen som skal skrive om sekuralisering vs kristne verdier? I tilfelle hva skal du skrive om og hva skal du fokusere mest på?

Tenker du å skrive mye om KrF da eller? De andre partiene forholder seg jo ikke til religion i noe særlig stor grad

 

 

Det som var planen, men klarer ikke å finne noe særlig bra om det....

 

 

Har du funnet noe/tenkt å skrive om dette? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

kan noen si noen om økonomisk vekst og naturvern?

 

Det sliter jeg også med. Siden dimensjonen er om vekst kontra vern. Skal vi da skrive om hvilke partier som står på hver sin side av debatten, og hva skal man eventuelt drøfte? 

 

Hvilke politiske partier som ønsker vern av miljø framfor vekst (SV, MdG) og de som ønsker å fokusere på vekst (Ap f.eks) vil jeg ta med. Kan dra inn eksempler som oljeboring, transport. Kom med mer hvis noen har!

Lenke til kommentar

 

 

kan noen si noen om økonomisk vekst og naturvern?

 

Det sliter jeg også med. Siden dimensjonen er om vekst kontra vern. Skal vi da skrive om hvilke partier som står på hver sin side av debatten, og hva skal man eventuelt drøfte? 

 

Hvilke politiske partier som ønsker vern av miljø framfor vekst (SV, MdG) og de som ønsker å fokusere på vekst (Ap f.eks) vil jeg ta med. Kan dra inn eksempler som oljeboring, transport. Kom med mer hvis noen har!

 

 

Høres bra ut, har du linker til dette? Klarer ikke å finne noe særlig på nettet :( velger du å fokusere mest på velgerne eller partiene?

Lenke til kommentar

 

 

 

kan noen si noen om økonomisk vekst og naturvern?

 

Det sliter jeg også med. Siden dimensjonen er om vekst kontra vern. Skal vi da skrive om hvilke partier som står på hver sin side av debatten, og hva skal man eventuelt drøfte? 

 

Hvilke politiske partier som ønsker vern av miljø framfor vekst (SV, MdG) og de som ønsker å fokusere på vekst (Ap f.eks) vil jeg ta med. Kan dra inn eksempler som oljeboring, transport. Kom med mer hvis noen har!

 

 

Høres bra ut, har du linker til dette? Klarer ikke å finne noe særlig på nettet :( velger du å fokusere mest på velgerne eller partiene?

 

 

https://snl.no/Striden_om_oljeboring_i_Nord (står om SV og Ap)

https://snl.no/velgeradferd (Nederst på siden)

Skal prøve å finne mer artikkel tekster

 

Jeg mener det er viktig å ta for seg partiene, og deretter knytte det til velgerne. Valgatferden er et resultat av partiene mener jeg

Lenke til kommentar

 

 

 

 

kan noen si noen om økonomisk vekst og naturvern?

 

Det sliter jeg også med. Siden dimensjonen er om vekst kontra vern. Skal vi da skrive om hvilke partier som står på hver sin side av debatten, og hva skal man eventuelt drøfte? 

 

Hvilke politiske partier som ønsker vern av miljø framfor vekst (SV, MdG) og de som ønsker å fokusere på vekst (Ap f.eks) vil jeg ta med. Kan dra inn eksempler som oljeboring, transport. Kom med mer hvis noen har!

 

 

Høres bra ut, har du linker til dette? Klarer ikke å finne noe særlig på nettet :( velger du å fokusere mest på velgerne eller partiene?

 

https://snl.no/Striden_om_oljeboring_i_Nord (står om SV og Ap)

https://snl.no/velgeradferd (Nederst på siden)

Skal prøve å finne mer artikkel tekster

 

Jeg mener det er viktig å ta for seg partiene, og deretter knytte det til velgerne. Valgatferden er et resultat av partiene mener jeg

 

 

Jeg hadde en tanke å skrive om oljeboring, spesielt det styret som var om Lofoten. Hadde litt problem i starten å skjønne hva som mentes med den dimensjonen, men etter en prat med husets politiske interesserte hode, føler jeg meg litt klokere.

 

Går det forresten an å dra inn flyseteavgiften inn i dette? Det er jo et veldig aktuelt tema, og hensikten bak er å få et grønt skifte, selv om det tjener staten. Er jo i flere land dette har blitt innført (Storbritannia, Tyskland osv..)

Lenke til kommentar

kan noen si noen om økonomisk vekst og naturvern?

Som folk sa over, oljeboring tror jeg er viktig.

I tillegg kan saker fra kommunevalget 2015 være aktuelt, gruvedumping i ørdefjorden, E18 ved Oslo.

Rovdyr og vern av ulike arter vs. bygge feks nye boliger kan man også dra inn.

Det at MDG hadde en markant oppgang ved lokalvalget i fjor er vel også naturlig å trekke inn. 

 

Det er hvertfall tankene jeg har gjort med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

kan noen si noen om økonomisk vekst og naturvern?

Som folk sa over, oljeboring tror jeg er viktig.

I tillegg kan saker fra kommunevalget 2015 være aktuelt, gruvedumping i ørdefjorden, E18 ved Oslo.

Rovdyr og vern av ulike arter vs. bygge feks nye boliger kan man også dra inn.

Det at MDG hadde en markant oppgang ved lokalvalget i fjor er vel også naturlig å trekke inn. 

 

Det er hvertfall tankene jeg har gjort med. 

 

Mente Førdefjorden :)

Lenke til kommentar

Men hvordan bygger dere opp avsnittene og hvordan viser dere til kilder? Hva tar dere med i innledningen? 

 

Innledning:

– I innledningen beskriver du kort hva besvarelsen din skal handle om. Avgrensing og konkretisering av problemstillingen og eventuelle delproblemstillinger hører også innunder denne delen.

 

Hoveddel:

– I hoveddelen beskriver du teori som belyser problemstillingen din.

– Argumentasjonsdelen, der du drøfter problmstillingen med dine egne argumenter ut fra teori og faktakunnskap, er helt sentral her.

 

Konklusjon:

– Her gir du en kort og presis oppsummering av de viktigste punktene i hoveddelen.

– Avslutt med et kort svar på den innledende problemstillingen.

 

Kilder: – Her setter du opp referanseliste.

 

 

Fant denne på eksamensveiledningen. Fører fotnoter i løpet av teksten, før jeg samler alle kildene til slutt. Tror du finner eksakt føring lengre opp :) 

Lenke til kommentar

Noen som har noe om partienes syn på innvandringspolitikken? 

Tenker det er relevant å ha med som en grunn til at befolkningen bytter parti pga. dette 

 

Ikke så vanskelig å skjønne at FrP har veldig strenge krav. Leste også noe om at de ville at innvandrere/flyktninger skulle arbeide eller studere i fire år før de kunne få besøk av familie. På venstresiden er de åpne for å ta i mot flere flyktninger dersom det skulle behøves. Tror du finner mye om det hvis du søker på "flyktningspolitikk" og ulike partier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...