Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen poltikk og menneskerettigheter 2016: Norsk politikk - politiske konfliktdimensjoner/skillelinjer som påvirker norsk valgatferd?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver?

Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting

 

Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer.

Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå?

 

Tenker forskjellige oppgaver:

Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd.

 

Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd.

 

Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver?

 

Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting

 

Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer.

Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå?

Tenker forskjellige oppgaver:

Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd.

 

Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd.

 

Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid".

Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver?

Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting

 

Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer.

Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå?

Tenker forskjellige oppgaver:

Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd.

 

Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd.

 

Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid".

Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener..

 

 

Vil ikke tro at spørsmålene kommer rett fra forberedelsesdelen selv om det er det vi fleste håper på. Ser for meg at det vil bli for enkelt... men skal heller ikke se bort fra det du kom med 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver?

Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting

 

Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer.

Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå?

Tenker forskjellige oppgaver:

Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd.

 

Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd.

 

Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid".

Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener..

 

 

Vil ikke tro at spørsmålene kommer rett fra forberedelsesdelen selv om det er det vi fleste håper på. Ser for meg at det vil bli for enkelt... men skal heller ikke se bort fra det du kom med 

 

Har dere sett tidligere eksamensforberedelser kontra selve oppgaven? De er så og si identiske

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver?

Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting

 

Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer.

Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå?

Tenker forskjellige oppgaver:

Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd.

 

Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd.

 

Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid".

Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener..

 

 

Vil ikke tro at spørsmålene kommer rett fra forberedelsesdelen selv om det er det vi fleste håper på. Ser for meg at det vil bli for enkelt... men skal heller ikke se bort fra det du kom med 

 

Har dere sett tidligere eksamensforberedelser kontra selve oppgaven? De er så og si identiske

 

Vil tro at det blir å ligge tett mot forberedelsesdelen ja.

Lenke til kommentar

 

Noen som tror vi kommer til å få noe med med menneskerettigheter å gjøre?

 

Fikk beskjed av lærer at det kan være lurt å se på, men forstår ikke hvordan?

 

 

Sikkert for å kunne trekke det inn i eventuelle konfliktlinjer som innvandring

Lenke til kommentar

Har dere tenkt å redegjøre konfliktdimensjonene? Altså hva hver og en av de betyr? Og tror dere vi må finne eksempler og drøfte for hver av de seks? Har problemer med dette temaet, da vi ikke har gått gjennom det med læreren vår. Står heller ikke noe om konfliktdimensjoner i boka vår (Politikk og menneskerettigheter, Fokus), så takk til alle som har skrevet her slik at jeg vet sånn nogenlunde hva jeg skal skrive om. 

Endret av osteloff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom opp i det samme, og sliter veldig med å kunne forstå oppgaven.. Har lest en del på nett og har funnet noen linker som muligens kan være til hjelp! 

Altså skjønner såklart litt av oppgaven, men sliter med å kunne se for meg hvordan jeg skal kunne gå frem og skrive den..

http://radardigital.cappelendamm.no/c479671/artikkel/vis.html?tid=492410

http://www.daria.no/skole/?tekst=7972

http://politikkogmakt-versjon2.cappelendamm.no/vgsamf/tekst.html?tid=966831&kap=960418

Endret av RSSR
Lenke til kommentar

Har dere tenkt å redegjøre konfliktdimensjonene? Altså hva hver og en av de betyr? Og tror dere vi må finne eksempler og drøfte for hver av de seks? Har problemer med dette temaet, da vi ikke har gått gjennom det med læreren vår. Står heller ikke noe om konfliktdimensjoner i boka vår (Politikk og menneskerettigheter, Fokus), så takk til alle som har skrevet her slik at jeg vet sånn nogenlunde hva jeg skal skrive om. 

Jeg tror ikke du vil få trekk av å ikke forklare og drøfte hver enkelt. Det kan være greit å nevne hver enkelt, men drøfte noen av de. Jeg ville prøvd å drøfte tre til fire av de du syns er viktigst. Mener du alle bør drøftes, er vel det også greit

Endret av Pome
Lenke til kommentar

Læreren min la ut dette til oss: 
 

Velferdsstaten: 
 1900- og 2000 tallet

§Staten ble sett på som et redskap som kunne løse viktige samfunnsproblemer.
§Staten kunne også sikre innbyggerne velferd.
­Dette forutsatte en mer aktiv stat  i samfunnets økonomi og ressursfordeling.
§Motsetningene mellom en aktiv og mindre aktiv stat er fortsatt en politisk debatt. 

Hva er politikk? 
Politikk handler om hvordan offentlige organer kommer fram til vedtak, og hvordan disse vedtakene blir satt ut i livet.
Politikk omfatter også alle forsøk på å påvirke vedtakene og iverksettingen av dem.
Prioriteringer og hvilket parti(er) som sitter i regjeringen, avgjør hvilke vedtak som blir iverksatt.

Innholdet i politikken dreier seg om dette: 
§å fordele goder og byrder,
§å velge regler og verdier for samfunnet
§å velge strategier for å nå felles mål.

Høyresiden og venstresiden i norsk politikk: 
§Høyre og venstre oppstod under den franske revolusjon på 1780-tallet
§Venstresiden: Støttet revolusjonen og kjempet for demokrati og likhet.
§Høyresiden: Støttet adelen og kongemakten, og ønsket å bevare det gamle samfunnssystemet.

Norge på 1800-tallet: 
Venstre: 

 Politisk liberalisme
 Folkestyre og forandring
 Ønsket et sterkere storting og en svakere kongemakt og regjering.
 Politisk parti i 1884
 Bestod av bønder, håndverkere og lærere(menn)
Høyre: 

 Konservatisme
 Stabilitet og bevaring av det etablerte samfunnssystemet.
 Embetsmennene i regjeringen og kongen skulle beholde sin maktposisjon.
 Eventuelle endringer bør skje gradvis uten store omveltninger.
 Bestod av embetsmenn, borgerskapet og storbønder
 
1900-tallet. Høyre-venstre, motsetningene endret innhold: 
Venstresiden - Sosialistisk: 

Venstre 1884
Arbeiderpartiet1887
Bondepartiet(SP): 1920
NKP 1923(Rødt 2007)
SV 1974
§ Arbeiderklassen
§ Ideologi: Kommunisme, sosialisme og sosialdemokrati
Høyresiden - Borgerlig: 

Høyre 1884
KRF 1933
FRP 1973
§Utgangspunkt i høyere samfunnslag
§Ideologi: liberalisme og konservatisme

Interesser & Verdier: 

 Interesser – ønsker knytta til egeninteresse
 Verdier – generelle holdninger knytta til verdispørsmål

To hovedsyn på politikk: 

 Konflikt og maktkamp
­Uforenlige interesser vil alltid stå mot hverandre
­Også kalt realisme

 

Harmoni og enighet
­Politikkens mål er å finne fram til enighet og felles interesser
­Også kalt idealisme

 

Vet ikke om dette er til noe hjelp i det heletatt. Men vår lærer postet dette på itslearning da han gav oss oppgaven. 

Lenke til kommentar

Noen som skal skrive om sekuralisering vs kristne verdier? I tilfelle hva skal du skrive om og hva skal du fokusere mest på?

Tenker du å skrive mye om KrF da eller? De andre partiene forholder seg jo ikke til religion i noe særlig stor grad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...