Gå til innhold

4G router og datakvote som forsvinner


Anbefalte innlegg

Har noen en løsning på dette scenarioet?

 

Jeg har 20Gb månedlig datakvote på trådløst bredbånd. Dette bruker jeg på hytta sammen med en 4G router.

 

Problemet er da at alle enheter som kobler seg til behandler det som et orinært bredbånd og synkroniserer og laster opp og ned i vildens sky, noe som gjør at jeg kan miste hele kvoten på få dager og sitte igjen med 64Kb hastighet store deler av hver måned. På min laptop kjører jeg et program der jeg kan angi regler pr nettverk, og det samme kan kanskje gjøres i windows eller OSX uten spesialprogrammer uten at jeg vet hvordan. MEN, mobiler og nettbrett kan bare skille mellom mobildata og wifi, ikke mellom forskjellige wifi-nettverk. Det vil si at alt av fotografier og videoklipp vil synkronisere som om de var på et hjemmenettverk uten begrensninger. Min ipad er f.eks. en uten 4G så den må kobles til wifi for å brukes i det hele tatt. Når 3 mobiler og en ipad begynner å laste opp og ned bilder og videoklipp så går megabytene fort. Legg til litt Netflix og youtube for junior så er mobilt bredbånd nesten ubrukelig og veldig dyrt.

 

Finnes det routere der man kan sette regler, eller som kan varsle etter hvor mye man bruker? Jeg har ikke noen slike muligheter på verken 4G routeren (som er i bridge modus) eller på min Airport Extreme.

 

Mobilselskapene selger jo dette til sluttbrukere som et alternativ til kablet nettverk, men de kan jo umulig ha testet dette i en moderne husholdning der det ofte er mange enheter som gjeren vil sende og motta mye data uten at brukeren varsles om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...