Gå til innhold

Lesebrett med stor skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg synes Kindle med sin 6" skjerm er for smått. Heldigvis ser det ut til å være alternativer som har større skjerm.

Eneste ankepunktet jeg har er at det er for meg ukjente merker

http://www.the-ebook-reader.com/large-ebook-readers.html

 

Onyx BOOX M96Plus 8G WiFi Bluetooth 9.7 Inch Android 4.0 Ebook Reader

Onyx BOOX N96ML 9.7 Inch 16G E-Ink Display Frontlight E-book Reader

Onyx BOOX N96 9.7 Inch 16G E-Ink Dual Touch Display WIFI Bluetooth E-book Reader

 

De eneste lesebrettene fra Onyx som har stor skjermoppløsning er den på 8" og 13.3" Den på 8" kan være en mulighet, men jeg tror 13.3" blir litt for stort for et lesebrett.

 

Kinde har vistnok et lesebrett med skjerm på 9.7", men ser ikke ut som det støtter epub. Er heller ikke så gira på det lille tastaturet på den.

Kindle DX, Free 3G, 9.7" E Ink Display, 3G Works Globally

 

Noen som har erfaring med noen av disse lesebrettene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Onyx får gode tilbakemeldinger på dedikerte E-Reader fora, så jeg ville ikke vært redd for å handle en eller annen BOOX-modell.  For min egen del brukte jeg diverse modeller fra Sony i en del år, men har nå stuet dem bort og bruker bare nettbrett.

 

Selv om et lesebrett er bedre å lese bøker på så er forskjellen helt marginal for min del og når nettbrettet gjør hundre andre ting i tillegg til å vise bøker så var det valget enkelt.  Man slipper også helt å tenke på hvilket format en bok kommer i, siden det finnes et utall apper som tilsammen støtter alle formater man kan ønske seg.

Lenke til kommentar

Jeg blir veldig sliten i øynene med bakbelyst skjerm. Arbeider hele dagen framfor en PC. Øynene mine klarer ikke 8+ timer om dagen framfor en lyststerk skjerm med hvit bakgrunn og tekst. Derfor har jeg på PC et mørk tema overalt. Å lese på nettbrett er greit nok for en begrenset liten periode, men å lese lenge over tid er ikke godt for øynene. Skal man lese på kvelden er det ikke bra med bakgrunnsbelysning. Har en App på mitt nettbrett som kan lese bøker med mørk tema, men man slipper ikke unna bakgrunnsbelysningen likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra nettbrett til lesebrett, Belforac.

 

Baklyset kan ødelegge søvnen, så jeg foretrekker e-blekk og lampe heller enn baklys,

 

Så leser du mye, tenk over akkurat den problemstillingen. Leser du lite er det neppe noe problem.

 

Tja, stort sett leser jeg minst 100 bøker i året.  På den annen side leser jeg aldri i senga og har aldri merket noen som helst innvirkning på søvnmengde eller søvnkvalitet.  Ved overgang fra lesebrett til nettbrett var det ingen merkbar forskjell.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

De ligger som sagt stuet bort, så det spørs på husken.  Det første jeg kjøpte var vel et PRS-505, det neste muligens PRS-650 og det siste tror jeg var et PRS-950.  Baklys hadde uansett ingen av dem, eller om de hadde det så brukte jeg det aldri.  Jeg leser kun i godstolen, og hadde en leselampe da jeg brukte lesebrett.

 

Uansett kan du ikke bruke dine øyne som noen slags referanse for mine øyne, eller din opplevelse som referanse for hva slags opplevelse jeg bør ha.  Dessuten er skjermen på nettbrettet kun en av flere skjermer jeg forholder meg til på daglig basis og de har alle baklys.  Om nettbrettet skulle forårsake f.eks søvnvansker, så burde TV-titting før leggetid gjøre det samme.  At det faktisk gjør det for et lite fåtall kan også godt hende, men det store flertall sitter tilsynelatende og glaner på boksen inntil de kryper i senga uten at det påvirker dem nevneverdig.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke *helt* det samme, men lys vil leveres til netthinnene og hjernen okke som og det er det som er ankepunktet.  Hvorvidt TVn eller brettet leverer mest lys og i hvilke bølgelengder det leveres har jeg aldri sett noen forskning nevne.  For min egen del har det som sagt ingen betydning overhodet, jeg sover som en stein uansett om jeg går rett fra PCn eller nettbrettet til senga, eller om jeg ikke har sett på en skjerm hele dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...