Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 (skriftlig) eksamen 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sosialiseringsprosessen

Primær, sekundær og tertiær sosialisering. 
Sosial kompetanse og da spesifikt drøfting rundt dette. 
Flerkulturell kompetanse og samfunn.
Personlige og sosiale utfordringer i et flerkulturelt samfunn.
Grupper og gruppedannelse.
Roller og holdninger.
Ledelse.
Makt.
Konflikt og konfliktløsning.

Dette er hvertfall hva jeg har kommet frem til. Kom gjerne med mer  :hm: 
 

Lenke til kommentar

Sosialiseringsprosessen

 

Primær, sekundær og tertiær sosialisering. 

Sosial kompetanse og da spesifikt drøfting rundt dette. 

Flerkulturell kompetanse og samfunn.

Personlige og sosiale utfordringer i et flerkulturelt samfunn.

Grupper og gruppedannelse.

Roller og holdninger.

Ledelse.

Makt.

Konflikt og konfliktløsning.

 

Dette er hvertfall hva jeg har kommet frem til. Kom gjerne med mer  :hm: 

 

 

Hvordan er ledelse aktuelt? 

Lenke til kommentar

Har noen av dere laget en liste over hva dere tenker går innunder sosialiseringsprosessen (i tillegg til de over her :)

 

Bruker dere forresten kompetansemålene, og i såfall hvordan? Besvarer dere hvert enkelt?

 

Det jeg har gjort så langt i dag er å samle alt jeg har fra før som jeg tenker kan være relevant.

Det står jo at vi skal jobbe med relevante kompetansemål fra læreplanen og tilhørende teorier og begreper.

De kompetansemålene jeg har lagt mest vekt på er:

* Gjøre rede for sosialiseringsprosessen i et psykologisk perspektiv

* Drøfte betydningen av å ha sosial kompetanse

* Definere multikulturell kompetanse og drøfte personlige og sosiale utfordringer i et flerkulturelt samfunn.

 

Har og "besvart" de fleste andre kompetansemål mer eller mindre, sånn at jeg ikke er heelt blank om jeg skulle bli overrasket med et tema jeg ikke har noe peiling på. Merker det er mye jeg ikke har helt kontroll på da.. blæ.

 

Av teorier har jeg noen av læringsteoriene; assosiative teorier om læring (Ivan Pavlov, Burrhus Skinner og John B. Watson) og bittelitt om koginitive teorier om læring (Jean Piaget). Ellers har jeg også notert meg litt om personlighetspsykologi. Freus og den psykodynamiske teorien, dette med id, ego og superego, samt teorien om det ubevisste og forsvarsmekanismene. Har kun veldig kort om det meste da, er så usikker på hva jeg bør fokusere på.

 

Hm, og jo, Meads teori om selvbilde har jeg litt om også kan man vel ikke komme utenom Maslows behovsteori.

 

Tenker å fokusere litt mer på forebyggende psykisk helsearbeid, håper det kan ha noe relevans til oppgaven i morgen.

 

Har ikke stort med kilder utover læreboken, er det et must for å få skrevet en god oppgave tro? Er privatist så har ikke medelever eller lærer som har kommet med råd :)

 

Kom gjerne med innspill!! Jeg føler jeg står litt fast her nå jeg.. Vet liksom ikke helt hva mer jeg bør gjøre.

Lenke til kommentar

Har tatt for meg psykologien i dag, sosialpsykologi, kommunikasjon og helsepsykologi, samt. kapitlene 4-8. Sosialiseringsprosessen er et såpass stort tema, at her kan man nesten gjøre alt relevant. 

 

Jeg kan ikke tro noe annet enn at noe rettet mot helsepsykologi kommer i morgen. 

Lenke til kommentar

Har tatt for meg psykologien i dag, sosialpsykologi, kommunikasjon og helsepsykologi, samt. kapitlene 4-8. Sosialiseringsprosessen er et såpass stort tema, at her kan man nesten gjøre alt relevant. 

 

Jeg kan ikke tro noe annet enn at noe rettet mot helsepsykologi kommer i morgen. 

 

Kan eventuelt knyttes opp mot kommunikasjon, ettersom sosiale medier (digitale kommunikasjonsarenaer) dominerer hverdagen og får en stadig større innflytelse på individer og på denne måten kanskje er med på å forme barnet fra det er yngre? Sosialiseringsprosessen er kanskje ikke lik som tidligere? Hmm..

Lenke til kommentar

Jeg fikk forresten temaet: Sosialiseringsprosessen. Oppgaven lyder som følger: 

Tema: Sosialiseringsprosessen. 

I forberedelsestiden skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet sosialiseringsprosessen. 

 

Lenke til kommentar

Jeg fikk forresten temaet: Sosialiseringsprosessen. Oppgaven lyder som følger: 

 

Tema: Sosialiseringsprosessen. 

 

I forberedelsestiden skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet sosialiseringsprosessen. 

 

 

Det temaet fikk vi alle sammen, så i denne tråden finnes det mange smarte innspill!  :)

Lenke til kommentar

Vektlegger dere å lete frem og finne aktuelle artikler og andre kilder enn lærebok? I så fall, hva søker dere etter? Skulle gjerne funnet noe aktuelt stoff utenom lærebok.

Cappelen Damm har gode ressurser :)

Ellers er Psykologisk.no og forskning.no gode nettsider!

Lenke til kommentar

 

Vektlegger dere å lete frem og finne aktuelle artikler og andre kilder enn lærebok? I så fall, hva søker dere etter? Skulle gjerne funnet noe aktuelt stoff utenom lærebok.

Cappelen Damm har gode ressurser :)

Ellers er Psykologisk.no og forskning.no gode nettsider!

 

Takk skal du ha! :)

 

Hvordan bygger dere opp besvarelsen, og tilspisser dere oppgaven med en problemstilling? Ser flere av eksemplene lagt ut på blant annet udir ikke har en tilspisset problemstilling. Er redd for å ende opp med en i overkant refererende og lite reflekterende/drøftende tekst.

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk forresten temaet: Sosialiseringsprosessen. Oppgaven lyder som følger: 

 

Tema: Sosialiseringsprosessen. 

 

I forberedelsestiden skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet sosialiseringsprosessen. 

 

 

Det temaet fikk vi alle sammen, så i denne tråden finnes det mange smarte innspill!  :)

 

Haha, det gikk dessverre rett over hodet på meg. Begynner å bli stressa merker jeg. Har lagt merke til at mange mistenker helsepsykologi. Er det muligheter for at det blir dratt inn som oppgave?

Endret av Storebror
Lenke til kommentar

 

Har tatt for meg psykologien i dag, sosialpsykologi, kommunikasjon og helsepsykologi, samt. kapitlene 4-8. Sosialiseringsprosessen er et såpass stort tema, at her kan man nesten gjøre alt relevant. 

 

Jeg kan ikke tro noe annet enn at noe rettet mot helsepsykologi kommer i morgen. 

 

Kan eventuelt knyttes opp mot kommunikasjon, ettersom sosiale medier (digitale kommunikasjonsarenaer) dominerer hverdagen og får en stadig større innflytelse på individer og på denne måten kanskje er med på å forme barnet fra det er yngre? Sosialiseringsprosessen er kanskje ikke lik som tidligere? Hmm..

 

Helt klart! Tror kap. 5 er om kommunikasjon, så definitivt.  :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk forresten temaet: Sosialiseringsprosessen. Oppgaven lyder som følger: 

 

Tema: Sosialiseringsprosessen. 

 

I forberedelsestiden skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet sosialiseringsprosessen. 

 

 

Det temaet fikk vi alle sammen, så i denne tråden finnes det mange smarte innspill!  :)

 

Haha, det gikk dessverre rett over hodet på meg. Begynner å bli stressa merker jeg. Har lagt merke til at mange mistenker helsepsykologi. Er det muligheter for at det blir dratt inn som oppgave?

 

Jeg vil tro det er stor sannsynlighet for det. Det er lenge siden det har vært liknende eksamensoppgaver.

Endret av o1a
Lenke til kommentar

Eksamensoppgaven(e) i fjor var jo

"Du skal skrive en tekst om individet i gruppa der du skal

- gjøre rede for ulike måter å tilpasse seg en gruppe på

- drøfte ulike konsekvenser tilpasning kan få for individet"

 

Kan nesten ikke tro noe annet enn at det blir to "oppgaver" slik som i fjor, hvor helsepsykologi er en stor del av oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...