Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 (skriftlig) eksamen 2016


Anbefalte innlegg

Sosialiseringsprosessen kan knyttes opp mot Grupper, Roller, Ledelse, Konflikter og Kommunikasjon 

I samsvar med alle disse temaene er det mulig å forklare hvordan vår psykiske helse påvirkes i negativ og positiv forstand utfra den sosialiseringsprosessen man er tillært. Hva mener dere? 

 

Er bare psykisk helse som faller innpå meg som kan ha en oppgave i seg med sosialiseringsprosess

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte har det vært to gitte oppgaver ved pyskologi eksamen, vet dere om den første oppgaven alltid fremviser til en kortsvarsoppgave, så er oppgave to et mer lengre svar?

Eller klaffer man bare begge oppgavene sammen og dermed skriver en hel fagartikkel ved dette? 

 

I senere år har det vært gitt kun én oppgave for at det skal være enklere å fokusere.

Lenke til kommentar

Sosialiseringsprosessen kan knyttes opp mot Grupper, Roller, Ledelse, Konflikter og Kommunikasjon 

I samsvar med alle disse temaene er det mulig å forklare hvordan vår psykiske helse påvirkes i negativ og positiv forstand utfra den sosialiseringsprosessen man er tillært. Hva mener dere? 

 

Er bare psykisk helse som faller innpå meg som kan ha en oppgave i seg med sosialiseringsprosess

Ja jeg er enig. psykisk helse er noe som faller meg inn uansett hva jeg knytter temaet med. Fordi om sosialiseringsprosessen går feil vil du ende opp med en eller annen for for psykisk lidelse? Og itillegg om du skal drøfte dette vil jo du sammenligne om sosialiseringsprosessen går bra og dårlig.

Lenke til kommentar

 

Sosialiseringsprosessen kan knyttes opp mot Grupper, Roller, Ledelse, Konflikter og Kommunikasjon 

I samsvar med alle disse temaene er det mulig å forklare hvordan vår psykiske helse påvirkes i negativ og positiv forstand utfra den sosialiseringsprosessen man er tillært. Hva mener dere? 

 

Er bare psykisk helse som faller innpå meg som kan ha en oppgave i seg med sosialiseringsprosess

Ja jeg er enig. psykisk helse er noe som faller meg inn uansett hva jeg knytter temaet med. Fordi om sosialiseringsprosessen går feil vil du ende opp med en eller annen for for psykisk lidelse? Og itillegg om du skal drøfte dette vil jo du sammenligne om sosialiseringsprosessen går bra og dårlig.

 

Tror dere man kan knytte inn Erikson her med tanke på de psykiske krisene man kan oppnå dersom man ikke oppnår den positive utviklingen innefor de ulike aldrene? Dersom jeg husker riktig har utfallet av krisene i de ulike alderen innvirkning på selvbildet - og dermed tankene, følesene og holdningene våre, som igjen kan påvirke den psykiske helsen. Dette kan knyttes til sosialiseringsprosessen da utfallet også påvirker den videre sosiale utviklingen. 

Endret av Exammode
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Lærern vår sier at de som lager eksamen ofte tar utgangspunkt i dagens samfunn, derfor kan både flyktningskrisen og Skam være relevant. Flyktningskrisen gjør at samfunnet vårt blir utsatt for stadig nye kulturmøter, og det kan endre sosialiseringsprosessen fordi man kommer i kontakt med mennesker fra andre kulturer. Skam er et typisk eksempel på hvordan norske ungdommer sosialiserer seg, noe de har valgt å legge frem med russetiden og utrolig mye annet relevant. Hva tenker dere om dette?

 

Jeg tror absolutt det kan være veldig relevant. Tenkte mest på dette med flytningskrisen og generelt innvandring og hvilke utfordringer dette kan få for både de individene det gjelder, men også samfunnet i sin helhet. Kanskje man kan dra inn viktigheten av multikulturell kompetanse, selv om det kanskje er litt på utsiden av temaet sosialiseringsprosessen. Hm, vanskelig.. føler man kan dra inn så fryktelig mye!

Iallfall utfordringer knyttet til det å vokse opp i to kulturer med to sett av normer, holdninger og verdier.

 

Hvordan knytter man det opp mot flyktninger og det multikulturelle samfunnet egentlig? Jeg har skjønt at man kan tilegne seg nye holdninger og verdier, og blir nødt til å internalisere nye normer, men annet enn det?

 

 

Det du skriver her er vel i hovedsak det jeg tenkte på. For eksempel om vi tar for oss et barn med minoritetsbakgrunn hvor barnet har med seg grunnleggende holdninger og verdier fra primærsosialiseringen, men så begynner barnet på skole og der er de grunnleggende normene, verdiene og holdningene ganske annerledes enn det barnet har med seg fra primærsosialiseringen. Sekundærsosialiseringen bygger jo gjerne videre på det vi har med oss fra de første leveårene med familie og ja, de aller nærmeste. Derfor kan det by på utfordringer når det er store forskjeller på det barnet læres opp til hjemme og hva som praktiseres og læres i barnehagen eller på skolen for eksempel. Eller blant venner for den saks skyld, annen kultur, andre holdninger.

 

Her kommer jo egentlig roller og rollekonflikter lett inn også. Hjelpes, det kan bli voldsomt stort dette temaet om man styrer på sånn som dette. Overtenker jeg ting, tro? haha.

 

Jeg ville vært litt forsiktig med å rette seg inn på minioritetsbakgrunner og holdninger, ettersom fjorårets eksamensoppgave var dette:

 

Drøft hvordan holdninger kan skape konflikter i et flerkulturelt miljø. 

 

 

Godt poeng, det er jo verdt å huske på. Har du noen tanker om andre "retninger" som kan være aktuelle?

 

Læreren min sa han hadde hørt fra en kollega at årets eksamen vil legge vekt på ungdom og psykisk helse, fortsatt et ganske bredt tema.. 

 

 

Om vi beveger oss i retningen sosialiseringsprosessen og psykisk helse så er det iallfall litt mer konkret enn kun sosialiseringsprosessen :) Håper det læreren din hadde hørt er riktig. Greit å forberede seg på litt forskjellig tror jeg =) Få med relevante teorier og ting knyttet til utviklingspsykologi tror jeg er viktig uansett. Også får vi prøve å trekke litt paralleller til diverse andre temaer, se på sammenheng mellom psykiske vansker eller lidelser, kanskje forebygging. En oppgave som har vært tidligere er hvordan sosialkompetanse kan forebygge psykiske vansker eller noe sånt. Det er dog lenge siden, så det er på tide med noe knyttet mot psykisk helse synes jeg! :)

Endret av Lene0
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Lærern vår sier at de som lager eksamen ofte tar utgangspunkt i dagens samfunn, derfor kan både flyktningskrisen og Skam være relevant. Flyktningskrisen gjør at samfunnet vårt blir utsatt for stadig nye kulturmøter, og det kan endre sosialiseringsprosessen fordi man kommer i kontakt med mennesker fra andre kulturer. Skam er et typisk eksempel på hvordan norske ungdommer sosialiserer seg, noe de har valgt å legge frem med russetiden og utrolig mye annet relevant. Hva tenker dere om dette?

 

Jeg tror absolutt det kan være veldig relevant. Tenkte mest på dette med flytningskrisen og generelt innvandring og hvilke utfordringer dette kan få for både de individene det gjelder, men også samfunnet i sin helhet. Kanskje man kan dra inn viktigheten av multikulturell kompetanse, selv om det kanskje er litt på utsiden av temaet sosialiseringsprosessen. Hm, vanskelig.. føler man kan dra inn så fryktelig mye!

Iallfall utfordringer knyttet til det å vokse opp i to kulturer med to sett av normer, holdninger og verdier.

 

Hvordan knytter man det opp mot flyktninger og det multikulturelle samfunnet egentlig? Jeg har skjønt at man kan tilegne seg nye holdninger og verdier, og blir nødt til å internalisere nye normer, men annet enn det?

 

 

Det du skriver her er vel i hovedsak det jeg tenkte på. For eksempel om vi tar for oss et barn med minoritetsbakgrunn hvor barnet har med seg grunnleggende holdninger og verdier fra primærsosialiseringen, men så begynner barnet på skole og der er de grunnleggende normene, verdiene og holdningene ganske annerledes enn det barnet har med seg fra primærsosialiseringen. Sekundærsosialiseringen bygger jo gjerne videre på det vi har med oss fra de første leveårene med familie og ja, de aller nærmeste. Derfor kan det by på utfordringer når det er store forskjeller på det barnet læres opp til hjemme og hva som praktiseres og læres i barnehagen eller på skolen for eksempel. Eller blant venner for den saks skyld, annen kultur, andre holdninger.

 

Her kommer jo egentlig roller og rollekonflikter lett inn også. Hjelpes, det kan bli voldsomt stort dette temaet om man styrer på sånn som dette. Overtenker jeg ting, tro? haha.

 

Jeg ville vært litt forsiktig med å rette seg inn på minioritetsbakgrunner og holdninger, ettersom fjorårets eksamensoppgave var dette:

 

Drøft hvordan holdninger kan skape konflikter i et flerkulturelt miljø. 

 

 

Godt poeng, det er jo verdt å huske på. Har du noen tanker om andre "retninger" som kan være aktuelle?

 

Læreren min sa han hadde hørt fra en kollega at årets eksamen vil legge vekt på ungdom og psykisk helse, fortsatt et ganske bredt tema.. 

 

 

Om vi beveger oss i retningen sosialiseringsprosessen og psykisk helse så er det iallfall litt mer konkret enn kun sosialiseringsprosessen :) Håper det læreren din hadde hørt er riktig. Greit å forberede seg på litt forskjellig tror jeg =) Få med relevante teorier og ting knyttet til utviklingspsykologi tror jeg er viktig uansett. Også får vi prøve å trekke litt paralleller til diverse andre temaer, se på sammenheng mellom psykiske vansker eller lidelser, kanskje forebygging. En oppgave som har vært tidligere er hvordan sosialkompetanse kan forebygge psykiske vansker eller noe sånt. Det er dog lenge siden, så det er på tide med noe knyttet mot psykisk helse synes jeg! :)

 

Hvordan kan man formulere og knytte disse to temaene sammen egentlig? Høres veldig relevant ut, men skjønner ikke helt hvordan man skal knytte de opp til hverandre. :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Lærern vår sier at de som lager eksamen ofte tar utgangspunkt i dagens samfunn, derfor kan både flyktningskrisen og Skam være relevant. Flyktningskrisen gjør at samfunnet vårt blir utsatt for stadig nye kulturmøter, og det kan endre sosialiseringsprosessen fordi man kommer i kontakt med mennesker fra andre kulturer. Skam er et typisk eksempel på hvordan norske ungdommer sosialiserer seg, noe de har valgt å legge frem med russetiden og utrolig mye annet relevant. Hva tenker dere om dette?

 

Jeg tror absolutt det kan være veldig relevant. Tenkte mest på dette med flytningskrisen og generelt innvandring og hvilke utfordringer dette kan få for både de individene det gjelder, men også samfunnet i sin helhet. Kanskje man kan dra inn viktigheten av multikulturell kompetanse, selv om det kanskje er litt på utsiden av temaet sosialiseringsprosessen. Hm, vanskelig.. føler man kan dra inn så fryktelig mye!

Iallfall utfordringer knyttet til det å vokse opp i to kulturer med to sett av normer, holdninger og verdier.

 

Hvordan knytter man det opp mot flyktninger og det multikulturelle samfunnet egentlig? Jeg har skjønt at man kan tilegne seg nye holdninger og verdier, og blir nødt til å internalisere nye normer, men annet enn det?

 

 

Det du skriver her er vel i hovedsak det jeg tenkte på. For eksempel om vi tar for oss et barn med minoritetsbakgrunn hvor barnet har med seg grunnleggende holdninger og verdier fra primærsosialiseringen, men så begynner barnet på skole og der er de grunnleggende normene, verdiene og holdningene ganske annerledes enn det barnet har med seg fra primærsosialiseringen. Sekundærsosialiseringen bygger jo gjerne videre på det vi har med oss fra de første leveårene med familie og ja, de aller nærmeste. Derfor kan det by på utfordringer når det er store forskjeller på det barnet læres opp til hjemme og hva som praktiseres og læres i barnehagen eller på skolen for eksempel. Eller blant venner for den saks skyld, annen kultur, andre holdninger.

 

Her kommer jo egentlig roller og rollekonflikter lett inn også. Hjelpes, det kan bli voldsomt stort dette temaet om man styrer på sånn som dette. Overtenker jeg ting, tro? haha.

 

Jeg ville vært litt forsiktig med å rette seg inn på minioritetsbakgrunner og holdninger, ettersom fjorårets eksamensoppgave var dette:

 

Drøft hvordan holdninger kan skape konflikter i et flerkulturelt miljø. 

 

 

Godt poeng, det er jo verdt å huske på. Har du noen tanker om andre "retninger" som kan være aktuelle?

 

Læreren min sa han hadde hørt fra en kollega at årets eksamen vil legge vekt på ungdom og psykisk helse, fortsatt et ganske bredt tema.. 

 

 

Om vi beveger oss i retningen sosialiseringsprosessen og psykisk helse så er det iallfall litt mer konkret enn kun sosialiseringsprosessen :) Håper det læreren din hadde hørt er riktig. Greit å forberede seg på litt forskjellig tror jeg =) Få med relevante teorier og ting knyttet til utviklingspsykologi tror jeg er viktig uansett. Også får vi prøve å trekke litt paralleller til diverse andre temaer, se på sammenheng mellom psykiske vansker eller lidelser, kanskje forebygging. En oppgave som har vært tidligere er hvordan sosialkompetanse kan forebygge psykiske vansker eller noe sånt. Det er dog lenge siden, så det er på tide med noe knyttet mot psykisk helse synes jeg! :)

 

Hvordan kan man formulere og knytte disse to temaene sammen egentlig? Høres veldig relevant ut, men skjønner ikke helt hvordan man skal knytte de opp til hverandre. :)

 

 

Vell jeg er på jakt etter en nøyaktig kilde, men har ikke funnet en enda. Men jeg vil tenke meg at feks. hvis du ikke får sosialisert deg får du ikke lært deg normer, og da kan du feks virke som et sosialt avvik. Og føle deg utenfor, og dette kan dermed føre til mobbing? som kan føre til en psykisk lidelse. Eller Individet får ikke oppfylt noen av behovene til maslow, eller du har ingen til å gi deg tilbakemelding -> mead

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lærern vår sier at de som lager eksamen ofte tar utgangspunkt i dagens samfunn, derfor kan både flyktningskrisen og Skam være relevant. Flyktningskrisen gjør at samfunnet vårt blir utsatt for stadig nye kulturmøter, og det kan endre sosialiseringsprosessen fordi man kommer i kontakt med mennesker fra andre kulturer. Skam er et typisk eksempel på hvordan norske ungdommer sosialiserer seg, noe de har valgt å legge frem med russetiden og utrolig mye annet relevant. Hva tenker dere om dette?

 

Jeg tror absolutt det kan være veldig relevant. Tenkte mest på dette med flytningskrisen og generelt innvandring og hvilke utfordringer dette kan få for både de individene det gjelder, men også samfunnet i sin helhet. Kanskje man kan dra inn viktigheten av multikulturell kompetanse, selv om det kanskje er litt på utsiden av temaet sosialiseringsprosessen. Hm, vanskelig.. føler man kan dra inn så fryktelig mye!

Iallfall utfordringer knyttet til det å vokse opp i to kulturer med to sett av normer, holdninger og verdier.

 

Hvordan knytter man det opp mot flyktninger og det multikulturelle samfunnet egentlig? Jeg har skjønt at man kan tilegne seg nye holdninger og verdier, og blir nødt til å internalisere nye normer, men annet enn det?

 

 

Det du skriver her er vel i hovedsak det jeg tenkte på. For eksempel om vi tar for oss et barn med minoritetsbakgrunn hvor barnet har med seg grunnleggende holdninger og verdier fra primærsosialiseringen, men så begynner barnet på skole og der er de grunnleggende normene, verdiene og holdningene ganske annerledes enn det barnet har med seg fra primærsosialiseringen. Sekundærsosialiseringen bygger jo gjerne videre på det vi har med oss fra de første leveårene med familie og ja, de aller nærmeste. Derfor kan det by på utfordringer når det er store forskjeller på det barnet læres opp til hjemme og hva som praktiseres og læres i barnehagen eller på skolen for eksempel. Eller blant venner for den saks skyld, annen kultur, andre holdninger.

 

Her kommer jo egentlig roller og rollekonflikter lett inn også. Hjelpes, det kan bli voldsomt stort dette temaet om man styrer på sånn som dette. Overtenker jeg ting, tro? haha.

 

Jeg ville vært litt forsiktig med å rette seg inn på minioritetsbakgrunner og holdninger, ettersom fjorårets eksamensoppgave var dette:

 

Drøft hvordan holdninger kan skape konflikter i et flerkulturelt miljø. 

 

 

Godt poeng, det er jo verdt å huske på. Har du noen tanker om andre "retninger" som kan være aktuelle?

 

Læreren min sa han hadde hørt fra en kollega at årets eksamen vil legge vekt på ungdom og psykisk helse, fortsatt et ganske bredt tema.. 

 

 

Om vi beveger oss i retningen sosialiseringsprosessen og psykisk helse så er det iallfall litt mer konkret enn kun sosialiseringsprosessen :) Håper det læreren din hadde hørt er riktig. Greit å forberede seg på litt forskjellig tror jeg =) Få med relevante teorier og ting knyttet til utviklingspsykologi tror jeg er viktig uansett. Også får vi prøve å trekke litt paralleller til diverse andre temaer, se på sammenheng mellom psykiske vansker eller lidelser, kanskje forebygging. En oppgave som har vært tidligere er hvordan sosialkompetanse kan forebygge psykiske vansker eller noe sånt. Det er dog lenge siden, så det er på tide med noe knyttet mot psykisk helse synes jeg! :)

 

Hvordan kan man formulere og knytte disse to temaene sammen egentlig? Høres veldig relevant ut, men skjønner ikke helt hvordan man skal knytte de opp til hverandre. :)

 

 

Vell jeg er på jakt etter en nøyaktig kilde, men har ikke funnet en enda. Men jeg vil tenke meg at feks. hvis du ikke får sosialisert deg får du ikke lært deg normer, og da kan du feks virke som et sosialt avvik. Og føle deg utenfor, og dette kan dermed føre til mobbing? som kan føre til en psykisk lidelse. Eller Individet får ikke oppfylt noen av behovene til maslow, eller du har ingen til å gi deg tilbakemelding -> mead

 

Jeg ville tatt en titt på denne masteroppgaven skrevet av Marie Hallaråker Røsvik.

På side 19 tar hun for seg ungdom og psykisk helse. 

 

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/78989/R%C3%B8svik.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har lyst til å ta en brainstorming på hvordan sosialiseringsprosessen kan påvirke vår psykiske helse? både negativt og positivt. Dette kan jo være en eventuell problemstilling vi får i morgen. Er superspent!

 

Oppdragelse er jo en målrettet del av sosialiseringsprosessen, og dersom man fletter inn Diane Baumbrinds (?) oppdragelsestiler, kan man lett se at de påvirker individet på ulike måter. Den autoritære oppdragelsestilen vil med større sannsynlighet resultere i dårlig psykisk helse. I tillegg vil antakelig den uinvolverte stilen også påvirke barnet negativt. 

Selvbildet er jo veldig viktig, og det formes/påvirkes allerede fra barndommen av, og et godt selvbilde danner grobunn for bedre sosiale relasjoner, god sosial kompetanse og i sin tur et styrket individ som er "sikker" på sin identitet. Så kan det være motsatt :)

 

Iallefall det jeg tenker foreløpig.. Fint med innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har lyst til å ta en brainstorming på hvordan sosialiseringsprosessen kan påvirke vår psykiske helse? både negativt og positivt. Dette kan jo være en eventuell problemstilling vi får i morgen. Er superspent!

 

Oppdragelse er jo en målrettet del av sosialiseringsprosessen, og dersom man fletter inn Diane Baumbrinds (?) oppdragelsestiler, kan man lett se at de påvirker individet på ulike måter. Den autoritære oppdragelsestilen vil med større sannsynlighet resultere i dårlig psykisk helse. I tillegg vil antakelig den uinvolverte stilen også påvirke barnet negativt. 

Selvbildet er jo veldig viktig, og det formes/påvirkes allerede fra barndommen av, og et godt selvbilde danner grobunn for bedre sosiale relasjoner, god sosial kompetanse og i sin tur et styrket individ som er "sikker" på sin identitet. Så kan det være motsatt :)

 

Iallefall det jeg tenker foreløpig.. Fint med innspill!

 

 

 

Det med Diane Baumbrinds var genialt! 

Dette med selvbildet er jeg også enig i. Kan trekke inn primærsosialisering og den ubevisste sosialiseringen gjennom foreldrene; Hvis foreldrene ikke er konsekvente med måten de reagerer/sanksjonerer barna, eller hvis de ikke utrykker de følelsene som forventes i ulike sammehenger (gråte når en er lei seg etc.) vil barnet bli forvirret og det kan stagnere for utviklingen av sosial kompetanse. Hvis barnet ikke har utviklet den sosiale kompetansen som gjevnaldrende vil de kunne ha problemer i sosialiseringsprosessen og føle seg utenfor, og igjen vil utviklingen stoppe opp. 

 

hvis noen forsto dette... 

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har lyst til å ta en brainstorming på hvordan sosialiseringsprosessen kan påvirke vår psykiske helse? både negativt og positivt. Dette kan jo være en eventuell problemstilling vi får i morgen. Er superspent!

 

Oppdragelse er jo en målrettet del av sosialiseringsprosessen, og dersom man fletter inn Diane Baumbrinds (?) oppdragelsestiler, kan man lett se at de påvirker individet på ulike måter. Den autoritære oppdragelsestilen vil med større sannsynlighet resultere i dårlig psykisk helse. I tillegg vil antakelig den uinvolverte stilen også påvirke barnet negativt. 

Selvbildet er jo veldig viktig, og det formes/påvirkes allerede fra barndommen av, og et godt selvbilde danner grobunn for bedre sosiale relasjoner, god sosial kompetanse og i sin tur et styrket individ som er "sikker" på sin identitet. Så kan det være motsatt :)

 

Iallefall det jeg tenker foreløpig.. Fint med innspill!

 

 

 

Det med Diane Baumbrinds var genialt! 

Dette med selvbildet er jeg også enig i. Kan trekke inn primærsosialisering og den ubevisste sosialiseringen gjennom foreldrene; Hvis foreldrene ikke er konsekvente med måten de reagerer/sanksjonerer barna, eller hvis de ikke utrykker de følelsene som forventes i ulike sammehenger (gråte når en er lei seg etc.) vil barnet bli forvirret og det kan stagnere for utviklingen av sosial kompetanse. Hvis barnet ikke har utviklet den sosiale kompetansen som gjevnaldrende vil de kunne ha problemer i sosialiseringsprosessen og føle seg utenfor, og igjen vil utviklingen stoppe opp. 

 

hvis noen forsto dette... 

 

 

Ja, kan kanskje trekke inn Erik Eriksons teori om utvikling og de 8 fasene (?) :)

Lenke til kommentar

Gjøre rede for sosialiseringsprosessen i et psykologisk perspektiv

 

hva ville dere trukket inn her?

 

Det er vel så og si alt som står i kapitelet. Hvordan vi skal sosialiseres inn i samfunnet, med fokus på individet. Hvis man skal se på sosialisering i samfunnsperspektiv så har det ikke like mye med individet å gjøre, lite med den tankemessige og følelsesmessige utviklingen, ingenting om sosial kompetanse. Mest om hvordan mennesket skal bli lydige og integreres, lover og regler, yrke og bidra til samfunnet som en helhetlig gruppe.

I psykologisk perspektiv dykker vi nærmere inn på individet som helhet, gjennom alle aspekter i sosialiseringsprosessen fra barn til voksen. 

 

Dette er noen av stikkordene jeg har satt opp så langt:

 

Sosialisering:

Målrettet og ikkemålrettet sosialisering:

Oppdragelse:

Samfunnsmennesker:

Sosialiseringsagenter: (formelle og uformelle)

Mandat: Fullmakt, oppdrag (til å være sosialiseringsagenter)

Bevisst sosialisering:

Ubevisst sosialisering:

Påbud/forbud i sosialiseringsprosessen

Belønning og straff i sosialiseringsprosessen

Sanksjoner: (positive, negative)

Reaksjon på atferd: (positive, negative)

Imitering:

Etterligning:

Modellæring:

Internalisering:

Idoler:

Forbilder:

Unik (personlighet): enestående spesiell

Primærsosialisering:

 

Sekundærsosialisering:

   - Identitet: 

   - skolen:

Tertiærsosialisering:

 

Multikulturell kompetanse:

Verdi:

Holdning:

Sosial kompetanse:

    - Villighet: Vilje til å ta ansvar for å nå sine mål.

    - Ferdigheter: Evne, dyktighet, kunnskap og erfaringer som trengs for å løse ulike oppgaver.

 

 

Empati: 

Prososial atferd: 

Selvkontroll: 

Selvhevdelse s 83 

 

Lek, glede og humor s 84 

 

Antisosial atferd:

 

Egosentrisme:

Lenke til kommentar

hei jeg også skrevet ned teorier som kan være relavante :)

Faglige forankringer i Psykologi 2

 

Perspektiver:

Humanistisk perspektiv

Biologisk perspektiv

Psykoanalystisk perspektiv

Sosialpsykologisk perspektiv

Kognitivt perspektiv

Behavioristisk perspektiv

 

Leon Festinger- Kognitiv Dissonans

Frtz Heider- Balanseteorien

Solomon Asch- konformitetseksperimentet

Stanley Milgram- Lydighetseksperimentet

Le Bon- Massesuggesjon

Tripplett- Sosial fasilitering

Maslow- Behovspyramiden

Muzafer Sherif- Røverhuleeksperimentet

Zimbardo- Standford- eksperimentet

Tilskuereffekten

The Wave

Gordon Allport- Kontaktteorien

Isyama- kulturkonflikt

Lewin- ledelsesteori

Hersey og Blanchard- situasjonsbestemt ledelsesteori

Katz og Lazarsfeld- totrinnshypotesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har lyst til å ta en brainstorming på hvordan sosialiseringsprosessen kan påvirke vår psykiske helse? både negativt og positivt. Dette kan jo være en eventuell problemstilling vi får i morgen. Er superspent!

 

Oppdragelse er jo en målrettet del av sosialiseringsprosessen, og dersom man fletter inn Diane Baumbrinds (?) oppdragelsestiler, kan man lett se at de påvirker individet på ulike måter. Den autoritære oppdragelsestilen vil med større sannsynlighet resultere i dårlig psykisk helse. I tillegg vil antakelig den uinvolverte stilen også påvirke barnet negativt. 

Selvbildet er jo veldig viktig, og det formes/påvirkes allerede fra barndommen av, og et godt selvbilde danner grobunn for bedre sosiale relasjoner, god sosial kompetanse og i sin tur et styrket individ som er "sikker" på sin identitet. Så kan det være motsatt :)

 

Iallefall det jeg tenker foreløpig.. Fint med innspill!

 

 Gode innspill. Takk. :yes: 

Psykiatriske pasienter kan ofte ha opplevd avvik på grunnleggende faser i oppdragelsen, som har bidratt til å svekke deres psykiske helse. Dette kan skyldes at de ikke har fått den nødvendige oppmerksomheten, eller ved fysisk eller psykisk overgrep. 

Lenke til kommentar

Hva slags kilder har dere funnet? Kunne vært greit å dele litt kilder med hverandre :) Foreløpig har jeg bare lest gjennom relevante kapitler i boka, så har ikke rukket å finne så mye på nettet ennå. 

Personlig har jeg gjennom året lastet ned litt av hvert ettersom vi gikk gjennom kapittlene, men da vi fikk temaet brukte jeg forskning.no og søkte meg frem til ulike artikler som muligens kan være aktuelle. Ellers har jeg også litt nøkkeltall i forhold til psykisk helse og sett på noen av kildene som ligger læreboka sine nettsider :)

Lenke til kommentar

det er så åpent tema at man må finne mange ulike kilder som er tilknyttet til kompetansemålene.

 

 

 

Hva slags kilder har dere funnet? Kunne vært greit å dele litt kilder med hverandre :) Foreløpig har jeg bare lest gjennom relevante kapitler i boka, så har ikke rukket å finne så mye på nettet ennå. 

Personlig har jeg gjennom året lastet ned litt av hvert ettersom vi gikk gjennom kapittlene, men da vi fikk temaet brukte jeg forskning.no og søkte meg frem til ulike artikler som muligens kan være aktuelle. Ellers har jeg også litt nøkkeltall i forhold til psykisk helse og sett på noen av kildene som ligger læreboka sine nettsider :)

 

Enig, du bør prøve å ha kilder som mer eller mindre dekker aller kompetansemål som kan gå under sosialiseringsprosessen (noe som nesten vil si alt)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...