Gå til innhold

GTX 1080 nybygg. hjelp til komponentvalg


Anbefalte innlegg

Skal bestille meg en snerten stasjonær når gtx 1080 kommer for salg, men kunne trengt en tommel opp på om dette ser glupt ut.

 

https://www.dustinhome.no/favorites/index/4211512

 

 

må ikke være fra dustin, og kan gjerne være et mindre kabinett om det ikke blir dumt med varmeutvikling.

 

noen innspill på bedre hw valg, eller om jeg tråkker i salaten her hadde blitt satt pris på:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rare valg her ..

 

1. Hovedkortet støtter ikke overclocking. Så hvis du skal ha i7 6700K ville jeg tatt et HK med Z170 brikkesett

2. Du bør ta 2 minnebrikker, ikke 1. Ta 2*8 GB til socket 115x, evt 2*4 hvis du må spare penger. Ta gjerne noen brikker som støtter 2666mhz eller høyere

3. Gigabyte PSU? Hmmmm ... Skeptisk, kjenner ikke den. Hva med Corsair RM750x? Den er super.

4. Har du tenk på viftekontroll, f.eks en NZXT Grid+ V2.

5. CPU-kjøleren er push-pin. Jeg ville tatt en kjøler med bakplate. Hvis pris er en faktor så se Cooler Master 212 Evo eller Be-Quiet Pure Rock. Disse vil ikke kjøle superbra hvis du klokker CPU mye, men vil gjøre en fin jobb!

6. Define Nano er et greit kabinett. Men det er egentlig laget for vannkjøling. GPU får ikke så mye pusterom mot PSU. Det er heller ikke så mange HDD-plasser osv. Det er stilrent og greit, men ikke optimalt for luftkjøling og utvidelser spør du meg. Hva med et mATX bygg? Så har du litt mer utvidelsesmuligheter .. Jeg liker jo fortsatt denne (har integrert viftestyring, men ta gjerne med noen flere vifter).  Men smak og behag dette du, så lenge du planlegger litt :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt rare valg her ..

 

1. Hovedkortet støtter ikke overclocking. Så hvis du skal ha i7 6700K ville jeg tatt et HK med Z170 brikkesett

2. Du bør ta 2 minnebrikker, ikke 1. Ta 2*8 GB til socket 115x, evt 2*4 hvis du må spare penger. Ta gjerne noen brikker som støtter 2666mhz eller høyere

3. Gigabyte PSU? Hmmmm ... Skeptisk, kjenner ikke den. Hva med Corsair RM750x? Den er super.

4. Har du tenk på viftekontroll, f.eks en NZXT Grid+ V2.

5. CPU-kjøleren er push-pin. Jeg ville tatt en kjøler med bakplate. Hvis pris er en faktor så se Cooler Master 212 Evo eller Be-Quiet Pure Rock. Disse vil ikke kjøle superbra hvis du klokker CPU mye, men vil gjøre en fin jobb!

6. Define Nano er et greit kabinett. Men det er egentlig laget for vannkjøling. GPU får ikke så mye pusterom mot PSU. Det er heller ikke så mange HDD-plasser osv. Det er stilrent og greit, men ikke optimalt for luftkjøling og utvidelser spør du meg. Hva med et mATX bygg? Så har du litt mer utvidelsesmuligheter .. Jeg liker jo fortsatt denne (har integrert viftestyring, men ta gjerne med noen flere vifter).  Men smak og behag dette du, så lenge du planlegger litt :)

 

Meget god hjelp her, takker så meget!

 

Absolutt et pent kabinett du anbefaler, men litt hærk å få det tilsendt fra et annet sted med egen porto etc, valgte et annet her i håp om at det så smart ut, men om det du anbefaler er et soleklart bedre valg, har jeg ikke problemer med å bytte;)

 

Pris er ikke kjempe viktig, er ikke klar for å kaste penger uhemmet på prosjektet, men er det grunnlag for dyrere komponenter, bytter jeg gjerne.

 

videre, har jeg byttet hovedkort og psu som du anbefaler. her er ny handlekurv:

 

https://www.dustinhome.no/favorites/index/4212801

 

Bra at noen har styring, så jeg ikke går på de verste blemmene:p

Lenke til kommentar

Det er egentlig samme greia med Phanteks Enthoo. Egner seg dårlig med luftkjøling. Like dårlig med plass til GPU. Enthoo er faktisk enda trangere i toppen, fordi på Define S Nano kan man iallfall ta vekk dekselene på toppen, slik at kassa får puste mer.

Jeg har Enthoo mATX selv nå, men med vannkjøling og ekstern radiator. Det fungerer meget bra, men med luftkjøling så "meeeh" liksom.

 

Bare kjøp Define Nano du altså, hvis du er opphengt i ITX og å handle på Dustin. Men jeg ville nok ikke brukt nettbutikk som argument for valg av delene, iallfall ikke på noe så viktig som kabinett. Kabinettet er bra, ingen tvil, men det gjør det bedre med vannkjølt GPU. Du kan jo kjøpe en 1080 Hybrid da :)

 

PS: Ser du har satt opp en H100i GT nå. Pass på at du får plass til denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig samme greia med Phanteks Enthoo. Egner seg dårlig med luftkjøling. Like dårlig med plass til GPU. Enthoo er faktisk enda trangere i toppen, fordi på Define S Nano kan man iallfall ta vekk dekselene på toppen, slik at kassa får puste mer.

Jeg har Enthoo mATX selv nå, men med vannkjøling og ekstern radiator. Det fungerer meget bra, men med luftkjøling så "meeeh" liksom.

 

Bare kjøp Define Nano du altså, hvis du er opphengt i ITX og å handle på Dustin. Men jeg ville nok ikke brukt nettbutikk som argument for valg av delene, iallfall ikke på noe så viktig som kabinett. Kabinettet er bra, ingen tvil, men det gjør det bedre med vannkjølt GPU. Du kan jo kjøpe en 1080 Hybrid da :)

 

PS: Ser du har satt opp en H100i GT nå. Pass på at du får plass til denne.

 

Ja den radioator saken til h100 passer kanskje ikke så godt opp i toppen som bildet får meg til å tro? Det kabinettet du anbefaler ser jo unektelig pent ut, så da går jeg nok bare for det. bor jo tross alt i oslo sentrum, så er ikke langt å hente hos digital impuls;)

 

da kan jeg like godt ta et matx hovedkort også da, så har jeg muligheten til å kjøre SLI 1080 hvis jeg brått skulle få veldig lyst. noen anbefalninger her, eller er det good stuff så lenge det heter Z170 og har to PCIe 3.0 x16?

 

Takker for all hjelp, kunne nok blitt montering med brekkjern her på egenhånd:P

Lenke til kommentar

Bor du i Oslo sentrum så er det jo smal sak å stikke ned til Møllergata. Hils Haakon :p

 

Ja, ta et mATX hovedkort da. Så lenge det er Z170 brikkesett så er det greit. Jeg foretrekker Asus, men du får lese litt hva funksjoner og porter osv de har. Kjekt å ta med seg ett med M.2 slot f.eks.

 

Når det kommer til montering av AIO (all-in-one) CPU kjølere så bare les på hjemmesiden til kabinettet, så står det som regel der hva de passer. En 240mm radiator passer fint inn i Arc Mini R2. Skruehullene i toppen på dette kabinettet er off-set, så det blir mer plass mot hovedkortet

 

 

arcminir2-7b.jpg

 

Her passer også en 360mm radiator hvis du fjerner 5,25" brønnene. 3,5" brønnene kan også fjernes, delvis fjernes eller flyttes mot PSU for bedre luftflow.

Merk at H110i er en 280mm radiator, usikker om denne passer.

Merk også at viftene på disse AIO gjerne bråker en del - men det blir vanskelig for meg å fortelle deg hva du oppfatter som for mye støy. Den gamle Corsair H100(i) bråkte som et uvær spør du meg, nei takk! Valg av CPU kjøler får du stå for selv, anbefaler at du leser reviews.

Valg av ekstra kabinettvifter er heller ikke enkelt. Generelt er Noctua veldig bra, men disse er dyre. Så du får selv stå for valgene her :) Jeg liker best 3 pin vifter, og lar så viftekontroller gjøre jobben med å styre viftene. Noen nye HK styrer også 3pin vifter greit. Jeg liker ikke 4pin pwm vifter, men kanskje bare meg som er sær old school. Plassering av viftene, og antall du bør kjøpe utenom, avhenger av valg av CPU kjøler. Anbefaler nesten å droppe ekstra vifter i første omgang: Kjør maskina med medfølgende vifter til kabinett og CPU kjøler. Sliter du med noe dårlig kjøling, eller mye støy, så angriper du det problemet siden.

 

Går du for dette kabinettet og en 240mm AIO kjøler så ville jeg satt de to viftene som følger med kabinettet i front til å blåse inn, flyttet litt på 3,5" brønnene (fjernet 1) og så satt 240mm radiator i topp til å blåse ut :)

 

Edit: Ser ut som det følger med 3 vifter til det kabinettet. Da trenger du ingen ekstra.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et råd til: Du har valgt det dårligste av det dårlige når det gjelder SSD og HDD.

 

SSD: Samsung

HDD: Western Digital

 

Trygge og greie valg. LItt dyrere, men det er verdt det.

 

Her har du linker:

https://www.dustinhome.no/product/5010810115/850-evo?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147277

https://www.dustinhome.no/product/5010881550/blue-wd30ezrz?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147270

Lenke til kommentar

Hm, burde det ikke være 2 minnemoduler i en slik build, slik at du får benyttet deg av at minnebussen er dualchannel?

 

Hvor stort er egentlig et 1080-kort? Vil det være mye å hente på å kjøre mATX? (Kanskje bare jeg som liker god plass...  :) ).

 

Hvis prisen ikke er det viktigste, hvorfor ikke går for en M.2 nvme-SSD? De er jo råraske, men litt dyre enda. Kjører selv en Samsung 840 Evo og en Triton 150. Merker ikke mye til forsinkelser, men har ingen personlig erfaring med M2... (Min forrige SSD, en OCZ Vector tok plutselig kvelden, så fikk jeg en Triton i stedet. Ikke helt fornøyd, men pytt-pytt. Lærte meg viktigheten av backup da jeg mistet 200GB med ting jeg ikke ville miste, i hvert fall. Nå er det Jottacloud og månedlig backup til ekstern HDD.) Nizzen eller en del andre her har god peiling på dette.

 

Det var også noe prat om holdbarheten til 3TB-HDD, men husker ikke helt hva det var. Har selv en 3TB HDD som har snurret noen år uten problemer, men mener at Google hadde gjort noe statistikk som viste at enkelte 3TB-modeller hadde en tendens til å ryke og at 4TB-modellene holdt seg bedre.

Lenke til kommentar

Føler at for folk flest så er det aller fleste HDD gode nok. Jeg har en god haug her som fortsatt fungerer etter mange år, fra mange forskjellige produsenter. Sørger man for backup så ville jeg handlet HDD etter prislapp, en billig Seagate Barracuda 2TB f.eks.

 

Burde være mer en godt nok gitt at man ikke skriver og leser enorme mengder.

Lenke til kommentar

Hm, burde det ikke være 2 minnemoduler i en slik build, slik at du får benyttet deg av at minnebussen er dualchannel?

 

Hvor stort er egentlig et 1080-kort? Vil det være mye å hente på å kjøre mATX? (Kanskje bare jeg som liker god plass...  :) ).

 

Ja, to minnemoduler. Se post #2, punkt 2.

 

1080:

Graphics Card Dimensions:
4.376"Height
10.5"Length

2-SlotWidth

 

Hva mener du med "mer å hente" på mATX? TS går for mATX virker det som uansett..

Lenke til kommentar

Her er et råd til: Du har valgt det dårligste av det dårlige når det gjelder SSD og HDD.

 

SSD: Samsung

HDD: Western Digital

 

Trygge og greie valg. LItt dyrere, men det er verdt det.

 

Her har du linker:

https://www.dustinhome.no/product/5010810115/850-evo?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147277

https://www.dustinhome.no/product/5010881550/blue-wd30ezrz?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147270

På ssd merker du ikke forskjell i vanlig bruk, bare om du flytter mye filer

På hdd gjør du det. Der er rpm og plate størrelsen viktig. 2x500GiB er sløvere eller om du velger 2x1000GiB.

Kjører selv en 2x500GiB raptor 10000rpm, merker forskjellen. Men ingen hdd slår ssd uansett merke.

PS: Har 8 ssd.

Lenke til kommentar

@Kjetil: Det er ikke snakk om SSD vs HDD. Han skal ha en av hver. Vi vet også at ssd er raskere enn hdd :)

 

Poenget er at når man kan få en EVO 850 som er skrytt opp i himmelen av Anandtech både for peak ytelse, ytelse over tid og generell levetid. Anand har uttalt at Samsung er et hestehode forran alle konkurrenter vedrørende SSD. For 200kr mer enn Trio 150 er det et lett valg. Trion 150 fikk forøvrig en relativt dårlig review fra anand.

 

@Nizzen: Statistikken du linker til fra Backblaze er kraftig kritisert av en god grunn. Egentlig er statistikken i seg selv veldig god og informativ, det er leserne som ikke leser den riktig.

 

Testen har for lav populasjon til å si noe om Toshiba eller WD. Den gir en god indikasjon på visse disker fra HGST og Seagate. Et eksempel på dette er at statistikken består av 47 3TB disker fra Toshiba og 29000 4TB disker fra Seagate. Disken jeg linket til er forøvrig ikke med i statistikken. Dersom man bruker denne statistikken til å handle en spesifikk disk så er den en nyttig pekepinn. Statistikken kan overhode ikke brukes til å konkludere at en produsent er bedre enn en annen.

Lenke til kommentar

@Kjetil: Det er ikke snakk om SSD vs HDD. Han skal ha en av hver. Vi vet også at ssd er raskere enn hdd :)

 

Poenget er at når man kan få en EVO 850 som er skrytt opp i himmelen av Anandtech både for peak ytelse, ytelse over tid og generell levetid. Anand har uttalt at Samsung er et hestehode forran alle konkurrenter vedrørende SSD. For 200kr mer enn Trio 150 er det et lett valg. Trion 150 fikk forøvrig en relativt dårlig review fra anand.

 

@Nizzen: Statistikken du linker til fra Backblaze er kraftig kritisert av en god grunn. Egentlig er statistikken i seg selv veldig god og informativ, det er leserne som ikke leser den riktig.

 

Testen har for lav populasjon til å si noe om Toshiba eller WD. Den gir en god indikasjon på visse disker fra HGST og Seagate. Et eksempel på dette er at statistikken består av 47 3TB disker fra Toshiba og 29000 4TB disker fra Seagate. Disken jeg linket til er forøvrig ikke med i statistikken. Dersom man bruker denne statistikken til å handle en spesifikk disk så er den en nyttig pekepinn. Statistikken kan overhode ikke brukes til å konkludere at en produsent er bedre enn en annen.

 

Uansett hva som står i den statistikken, så vil jeg anbefale HGST. Helt til det kommer noen batcher som suger :p

Lenke til kommentar

HGST skal være gode disker. Det er dog ingen grunnlag å si noe annet om WD heller.

 

Personlig har jeg vært fornøyd med WD i en årrekke. Har aldri hatt en WD som har vært bråkete eller tatt kvelden. Har en 7 år gammel WD Black 640gb som fortsatt sviver uten ulyder (ikke at det sier noe om dagens disker).

Lenke til kommentar

Jepp vet du vet: men du skrev dette:

Her er et råd til: Du har valgt det dårligste av det dårlige når det gjelder SSD og HDD.

Det var det jeg prøvde å svare på, hehe.

Ja akkurat. Forstår ikke hvorfor du begynner å sammenligne ytelse til ssd med hdd. Villspor.

Lenke til kommentar

Ta råd over ang Samsung SSD, har en selv.

 

Personlig er jeg kresen på lyd og er vesentlig mer fornøyd med Corsair sin RMI serie kontra RM, de har bare japanske caps og dermed langt lavere summelyd fra selve PSU.

 

Du må ikke ha 750w, 650 RMI Corsair blir litt dyrere men om du liker lite ulyder kan det totalt være en bedre løsning :)

 

 

Vannkjøling kan funke bra, noen misliker summelyd fra pumpe og andre igjen tenker ikke over det.

 

Dette blir en kjempepc, bare gled deg :)

Lenke til kommentar

Rmi og Rmx er av samme gode kvalitet. Ikke bland Rm opp i dette ... Høyere effekt enn nødvendig et valgt for å minimere hvor ofte psuvifte starter.

Må du lese  ;)

Aha RM-#"X"#- ja :)

Da er forskjellen bare at RMI har corsair link om han ønsker dette ?

 

Er det virkelig merkbart mtp lyd å velge modellen med 100w ekstra ? :)

Hadde RMI i 650w og den var lydløs frem til en startet opp ett spill eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...