Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett plutselig blitt svært tregt.


Anbefalte innlegg

Hei

Sitter på en linje ADSL 2+ 5 fra Telenor som normalt har gitt en målt fart på mellom 1,5-2 Mbits på målinger ved speedtest.net

Modem: ZyXEL P8702N.

 

 

I en lengre periode nå har farten ligget stabilt rundt 0,3-0,5 Mbits noe som gjør internett omtrent ubrukelig til å se videoer selv i de dårligste kvaliteter. Denne nedlastningsfarten gjelder også om man bruker kabel direkte fra modemet i stede for det trådløse nettet.

 

Løsningen ved å slå av og på modemet er gjort flere ganger uten at det hjelper. Internettet kommer i gjennom fasttelefon.

 

Automatsikringene i sikringsskapet har slått seg ned 2 ganger uten at det tilsynelatende er noe mer i bruk enn modemet på den kursen i de aktuelle tidsperiodene. Kan disse bruddene ha påvirket modemet eller er det mulig at modemet har gjort at sikringen har løst ut?

 

 

ADSL Training Status:   Showtime

Mode:   ADSL2+ Annex B

Traffic Type:   ATM Mode
Link Uptime:   0 day: 2 hours: 9 minutes
============================================================================
ADSL Port Details       Upstream         Downstream
Line Rate:                    0.264 Mbps        0.557 Mbps
Actual Net Data Rate:  0.255 Mbps        0.511 MbpsT

rellis Coding:                       ON                ON
SNR Margin:                   25.8 dB           17.7 dB
Actual Delay:                     8 ms              8 ms
Transmit Power:              13.0 dBm          19.2 dBm

Receive Power:                4.7 dBm           4.7 dBm
 Actual INP:                    3.5 symbols      13.0 symbols
Total Attenuation:                  0.0 dB            0.0 dB
Attainable Net Data Rate:      1.063 Mbps        9.332 Mbps

 

 

Resultat fra speedtest.net: test 1

Download speed: 0,44 Mbps

Upload speed: 0,20 Mbps

Ping:30 ms

 

Resultat fra pingtest.net: test 1/test 2

Packet loss: 0% / 0%

Ping: 41 ms / 105ms

Jitter: 1 ms / 51 ms

 

Noen som har en formening om hvor en evt. feil kan ligge? Alle målinger oppgitt her er gjort med Ethernetkabel fra PC til modem. Målinger gjort via trådløs gir omtrentlig samme resultat. Ping varierer mer en det som er gitt her, har opplevd ping opp i nesten 900 ms i noen øyeblikk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert litt seint svar, men kanskje andre vil ha nytte senere :)

Ser ut til å være 2 problemstillinger:

 

1: Linja konfigurert med lav hastighet

 


ADSL Port Details       Upstream         Downstream
Line Rate:                    0.264 Mbps        0.557 Mbps

SNR Margin:                   25.8 dB           17.7 dB

Linja di er tydeligvis konfigurert med lav hastighet nå. En årsak kan være at kvaliteten på linja var redusert en liten periode. Ser ut som kvaliteten på linja er tilbake ettersom støymarginene(SNR) er såpass høye. Så da er det nok bare å ta en telefon til 05000 og få de til å sette igang prosessen som får hastigheten din tilbake på plass. Vær obs. på at dette kan ta opptil en uke.

2. Høye svartider

At linja er konfigurert med lav hastighet forklarer ikke i seg selv hvorfor du får så høye svartider, men henger trolig sammen med den lave opplastingshastigheten din (0,26Mbit). Når opplastingshastigheten på linja blir makset, vil du få en nedlasting som er i allefall like treg som opplastingen, i tillegg til svært høye svartider. Siden det er så begrenset opplastingshastighet skal det svært lite til før opplastigen blir makset. Løsningen i første omgang er lik som problemet over, siden du da får noe høyere hastighet =)

Lenke til kommentar

Sikkert litt seint svar, men kanskje andre vil ha nytte senere :)

 

Ser ut til å være 2 problemstillinger:

 

1: Linja konfigurert med lav hastighet

 

ADSL Port Details       Upstream         Downstream

Line Rate:                    0.264 Mbps        0.557 Mbps

SNR Margin:                   25.8 dB           17.7 dB

Linja di er tydeligvis konfigurert med lav hastighet nå. En årsak kan være at kvaliteten på linja var redusert en liten periode. Ser ut som kvaliteten på linja er tilbake ettersom støymarginene(SNR) er såpass høye. Så da er det nok bare å ta en telefon til 05000 og få de til å sette igang prosessen som får hastigheten din tilbake på plass. Vær obs. på at dette kan ta opptil en uke.

 

2. Høye svartider

At linja er konfigurert med lav hastighet forklarer ikke i seg selv hvorfor du får så høye svartider, men henger trolig sammen med den lave opplastingshastigheten din (0,26Mbit). Når opplastingshastigheten på linja blir makset, vil du få en nedlasting som er i allefall like treg som opplastingen, i tillegg til svært høye svartider. Siden det er så begrenset opplastingshastighet skal det svært lite til før opplastigen blir makset. Løsningen i første omgang er lik som problemet over, siden du da får noe høyere hastighet =)

Internetten har nå krabbet seg tilbake til normal hastighet, etter over en uke med svært lav hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...