Gå til innhold

Hadde du bestått Wada sin dopingtest?


Gjest Slettet+6132

WADA sin Dopingliste  

17 stemmer

  1. 1. Ville du testet ha positiv eller negativ på Wada sin dopingkontroll?

    • Ja jeg hadde testet positiv (ingrediensen/stoffet er nødvendigvis ikke ulovlig utenfor konkuranseidrett)
      5
    • Jeg hadde testet positiv, men det er av medisinske årsaker(f.eks medisiner for astma, adhd, kikhoste, diabetes etc etc) og jeg må isåfall søke om dispensasjon
      1
    • Jeg er ganske sikker på at jeg hadde fått negativ
      11
    • Jeg vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Den ene etter den andre dopingskandalen har  dukker opp i nyhetsbildet i løpet av de siste årene.

Ikke bare på toppnivå, men også i mindre profilerte idretter.

Mange tilhengere blir skuffet og mange dopingtatte påstår de ikke viste at de fikk i seg et ulovlig stoff.

Pekefingeren er kjapt ute, men hvor mange blant resten av befolkningen hadde egentlig klart å bestå testen dersom de selv ble testet?

 

Det finnes tross alt en drøss av lovlige medikamenter og kosttilskudd i Norge som er ulovlige i idrettssammenheng og kan resultere i advarsel eller utestenging (+uthenging i media)

 

Deriblant må en huske å søke om dispensasjon dersom du tar enkelte medisiner for astma og diabetes.

Hostesaft og nesedråper kan også inneholde stoffer som vil kunne føre til utestenging eller advarsel. ( noe flere idrettsstjerner gått på en smell på)

Samt mener jeg å ha lest at noen naturpreparater for leddsmerter kan inneholde stoffer som ikke er lov i idrettssammenheng.

Koffein har vært på dopinglisten men er nå kun under oppsyn.

Mange preworkouter som selges i Norge inneholder stoffer som er på WADA sin liste over forbudte stoffer.

 

Så, hadde du bestått?

http://www.antidoping.no/regler/legemiddelsok/

http://www.felleskatalogen.no/medisin

http://www.antidoping.no/regler/dopinglisten/ 

 

Mitt svar på mitt eget spørsmål?

Jeg hadde nok testet positivt ettersom Legen min har satt meg på Relvar Ellipta 

Jeg er faktisk litt usikker på om jeg  kunne ha søke dispensasjon for denne ettersom den er kraftigere enn Marit Bjørgen sin Symbicorte

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er viktig å poengtere at selv om en svarer ja så er det ikke nødvendigvis en ingrediens eller virkestoff som er ulovelig i norge.

 

Preworkout kan f.eks inneholde stoffer som ikke er godkjent i konkuranseidrett, men fult lovlig å kjøpe over disk.

Red bull var ulovelig før 2003

 

ellers er noen

Kols medisiner

Hjertemedisiner

Adhd medisiner

Astma medisiner

Hostesaft

Nesedråper...også på listen til wada.

 

Om noen vet om noen flere "lovlige for vanlige men ulovige eller søknadspliktige for konkurerende idrettsfolk, er det bare å si ifra :)

 

Som sagt er det mange idrettsfolk som har gått på en smell pga f.eks hostesaft. Så det hadde vært intressant å vite alt annet en må være oppmerksom på dersom en konkurerer i en idrett hvor en kan bli sjekket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De blir vel syke de og som oss dødelige ;)

Tviler på at de er imune mot kikhoste og innfluensa.

 

En må ikke ligge i sofaen bare fordi en har hjerteproblemer, astma, diabetes eller adhd.

Astma er jo utbredt i langrenn og hjerteproblemer er utbredt i idrettsverdenen generelt . (Ref. Flere fotballspillerr og han svømmeren)

 

Idrettsstjerner må selvsagt være ekstra påpasselige hva de får i seg fra stoffer i medisiner og lovlig kosttilskudd. Det gjelder også kaffe. Noe Anita Valen fant ut the hard way før de lettet litt på kravene i forhold til koffein. http://www.vg.no/sport/sykkel/doping/valen-dopingtatt/a/58501/

 

Kosttilskudd kan også inneholde ingridienser eller spor av stoffer som er på wada sin dopingliste. F.eks preworkouter og proteintilskudd som er lovlige å selge i Norge.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...