Gå til innhold

Dimmere: Fibaro vs Qubino


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv ca 50/50 med qubino og fibaro til huset. Da jeg fikk anbefalt qubino. Er foreløpig best fornøyd med fibaro grunnen er som følger.

 

- Har måtte retunere 3 qubino dimmere. De har smeltet og utløst en liten smell idet de har røket. Last har vært under anbefalt i alle tilfellene. Mistenker trafo type, men fibaro fikser lasten helt fint.

 

- Fibaro har støtte for scene aktivering ( flere funskjoner på en inngang, enkel, dobbel, trippel, hold og release signaler per inngang) Har ikke engang fått inngang to og tre på qubino til å virke. Sikkert mulig men var veldig lett å få til med Fibaro.

 

- Fibaro virker generelt mer gjennomført på både byggemåte og software funskjoner.

Lenke til kommentar

Ifb med ombygging av kjøkken og yttergang vil jeg montere downlights (230v LED). 6-10 x 8w på kjøkkenet og 4 x 8w i gangen. Har mulighet til å trekke "3-wire". Bør jeg gå for Fibaro eller Qubino dimmere?

Med Fibaro kan du bruke 2-wire hvis du har det fra før. Men 3-wire er jo å anbefale...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropos dimmere som smelter. Det er jo et kjent problem at LED-drivere har en startstrøm på over 100 ampere i noen mikrosekunder, som kan sveise reléer sammen. Gjelder dette også for dimmere?

I dimmere brukes det jo en triac og ikke en fysisk bryter som spretter fram og tilbake. Det burde jo da ikke være mulighet for en gnist som hopper da det ikke er noe mellomrom mellom ledere. Eller tar jeg feil?

Har noen erfart at z-wave dimmere har blitt ødelagt pga LED-lys?

 

En annen ting er minstelasten til disse dimmerne. Fibaros dimmer 2 skryter jo av å være kompatibel med alt og autokalibrerer og greier. HVIS du har en last over 20VA. Hvis ikke må du jo i tillegg kjøpe Bypass-modulen, og da begynner det å bli dyrt per dimmer. Man har jo typisk en eller to pærer per rom og med LED blir jo dette sjelden mer enn 10w.

 

Andre produsenter skriver ingenting om minstelast, kun maks. De nevner også led-kompatibilitet, så man skulle tro at minstelast ikke var et tema med f.eks. qubino eller Aeon labs.

 

Har noen god erfaring med en dimmer som styrer f.eks 1 stk. E27 led-pære?

Lenke til kommentar

Apropos dimmere som smelter. Det er jo et kjent problem at LED-drivere har en startstrøm på over 100 ampere i noen mikrosekunder, som kan sveise reléer sammen. Gjelder dette også for dimmere?

Startstrømmen kan ikke bare "forsvinne" om du bruker en LED lampe som er markert "dimmable".

I dimmere brukes det jo en triac og ikke en fysisk bryter som spretter fram og tilbake. Det burde jo da ikke være mulighet for en gnist som hopper da det ikke er noe mellomrom mellom ledere. Eller tar jeg feil?

Har noen erfart at z-wave dimmere har blitt ødelagt pga LED-lys?

Eldre type dimmere som regel brukte en TRIAC som styreelement. Moderne dimmere (med tanke å bli kompatible med reaktive laster som f. eks. LED) bruker som regel en MOSFET (bi-directional switch).

En annen ting er minstelasten til disse dimmerne. Fibaros dimmer 2 skryter jo av å være kompatibel med alt og autokalibrerer og greier. HVIS du har en last over 20VA. Hvis ikke må du jo i tillegg kjøpe Bypass-modulen, og da begynner det å bli dyrt per dimmer. Man har jo typisk en eller to pærer per rom og med LED blir jo dette sjelden mer enn 10w.

Tror ikke at du finner noe sted at Fibaro sier: "Support ALL types of LED light". Her er link til fullstendig manual: https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=407

I tillegg kan du se på veiledningen som ble laget av folk fra Vesternet (bl. annet beregning av MAX og MIN last for LEDs): http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-115

(Ellers ville jeg anbefale alltid å bruke "3-wire" dimmer tilkobling med LED lamper).

Andre produsenter skriver ingenting om minstelast, kun maks. De nevner også led-kompatibilitet, så man skulle tro at minstelast ikke var et tema med f.eks. qubino eller Aeon labs.

Qubino sier om minste last på ca. 2VA for sine dimmere. Aeotec (per i dag) har bare TRIAC baserte (fasesnitt) dimmere så med stor sans. minste last vil ligge på noe mellom 15-25W (aktive). Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

 

Apropos dimmere som smelter. Det er jo et kjent problem at LED-drivere har en startstrøm på over 100 ampere i noen mikrosekunder, som kan sveise reléer sammen. Gjelder dette også for dimmere?

Startstrømmen kan ikke bare "forsvinne" om du bruker en LED lampe som er markert "dimmable".

I dimmere brukes det jo en triac og ikke en fysisk bryter som spretter fram og tilbake. Det burde jo da ikke være mulighet for en gnist som hopper da det ikke er noe mellomrom mellom ledere. Eller tar jeg feil?

Har noen erfart at z-wave dimmere har blitt ødelagt pga LED-lys?

Eldre type dimmere som regel brukte en TRIAC som styreelement. Moderne dimmere (med tanke å bli kompatible med reaktive laster som f. eks. LED) bruker som regel en MOSFET (bi-directional switch).

En annen ting er minstelasten til disse dimmerne. Fibaros dimmer 2 skryter jo av å være kompatibel med alt og autokalibrerer og greier. HVIS du har en last over 20VA. Hvis ikke må du jo i tillegg kjøpe Bypass-modulen, og da begynner det å bli dyrt per dimmer. Man har jo typisk en eller to pærer per rom og med LED blir jo dette sjelden mer enn 10w.

Tror ikke at du finner noe sted at Fibaro sier: "Support ALL types of LED light". Her er link til fullstendig manual: https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=407

I tillegg kan du se på veiledningen som ble laget av folk fra Vesternet (bl. annet beregning av MAX og MIN last for LEDs): http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-115

(Ellers ville jeg anbefale alltid å bruke "3-wire" dimmer tilkobling med LED lamper).

Andre produsenter skriver ingenting om minstelast, kun maks. De nevner også led-kompatibilitet, så man skulle tro at minstelast ikke var et tema med f.eks. qubino eller Aeon labs.

Qubino sier om minste last på ca. 2VA for sine dimmere. Aeotec (per i dag) har bare TRIAC baserte (fasesnitt) dimmere så med stor sans. minste last vil ligge på noe mellom 15-25W (aktive).

 

Jeg vet at startstrømmen ikke forsvinner, les en gang til hva jeg skrev.

At moderne dimmere bruker MOSFET svarer heller ikke på spørsmålet mitt.

 

Jeg syntes du skriver litt nedlatende.

Du som driver butikk burde være litt mer serviceinnstilt, det virker som du ofte har en "vet du ikke det engang"-tone.

 

At qubino har en minstelast på 2VA var for øvrig nyttig info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...