Gå til innhold

Kan jeg søke rett på ingeniør?


wha96

Anbefalte innlegg

Halla

Jeg skal søke utdanning i dag på samordna opptak, men det jeg lurer på er: 

 

Jeg har 2 års yrkesfaglig og 1 år påbygg. Nå vurderer jeg å søke ingeniør utdanning på NTNU. Hører flere i klassen si at jeg kan søke på dette på Samordna opptak og at de dekker forkurs? Vet ikke om dette er rett jeg? Noen som kan hjelpe meg? 

På hvert studium på samordna står dette på opptaks kravene: HING: Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og R2 og Fysikk 1. Har du nyere godkjent 2-årig fagskole i tekniske fag, må du dokumentere kunnskaper tilsvarende Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og R2 og Fysikk 1. Du dekker kravet hvis du har bestått 1-årig forkurs for 3-årig ingeniørutdanning og integrert masterstudium i teknologiske fag etter fagplan av 2014 eller bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning eller bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan fra 1998/99 eller tidligere ordninger).

Skjønner ærligtalt ikke dette, vær så snill å hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må først av alt si at du er en tulling som venter til etter normal arbeidstid siste dagen før fristen.

 

Forkurs går gjennom lokalt opptak, og altså ikke Samordna opptak. Fristen er i dag, så du kan rekke det. Merk at du ikke trenger påbygg for å gå forkurs, men siden du allerede har det kan det tenkes at du kan få ta kun matte og fysikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du har påbygg, tviler jeg veldig sterkt på at du har hverken R1, R2 eller Fysikk 1. 
 

Du sier ikke noe om hvor du skal søke, Trondheim, Ålesund eller Gjøvik? 

I Trondheim må du søke forkurs for ingenør, som tar 1 år. http://www.ntnu.no/studier/ftforkurs

 

I Gjøvik og Ålesund har du to andre alternativer, Y-vei og Tresemesterordning. Tresemester passer nok best for deg, da tar du matte og fysikk fra juni/juli, og er ajour i andre semester. http://www.ntnu.no/studier/tresemesterordningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...