Gå til innhold

Spørsmål om karakterer på vitnemål fra VGS


spots

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å skjønne karakter beregningen til samordna opptak. 

 

Mitt tilfelle er litt spesielt. Jeg har karakterer fra praktisk matematikk (1P og 2P) og teoretisk matematikk (T1, R1 og R2). Så vidt jeg skjønner "overlapper" disse hverandre. Hvilke vil gjelde?

 

Jeg har også Naturfag fra både Studiespesialisering og yrkesfag. (altså NAT1001, 1002 og 1003).

 

Jeg har bare fått vage svar fra veileder ang. dette.

 

Setter stor pris på svar om noen vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til kontoret og si fra hvilke karakter du ønsker å ha på vitnemålet. Du får ikke begge karakterne i matmatikk.

 

Når det gjelder naturfag, så tror jeg naturfagskarakteren din for studiespes vil telle, da jeg antar det er studiespes du går nå og som vil gi deg vitnemål.

 

God natt!

Lenke til kommentar

Gå til kontoret og si fra hvilke karakter du ønsker å ha på vitnemålet. Du får ikke begge karakterne i matmatikk.

 

Når det gjelder naturfag, så tror jeg naturfagskarakteren din for studiespes vil telle, da jeg antar det er studiespes du går nå og som vil gi deg vitnemål.

 

God natt!

 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/

 

 

Slik jeg har forstått det kan man bare legge til fag, slik at du får flere fag på vitnemålet om fagene gir real- eller språkpoeng. Det vil si at du kan ta R1, R2, biologi osv som privatist, og legge de til vitnemålet uten at de erstatter tidligere fag. Dersom faget ikke gir språk- eller realfagspoeng, må faget erstatte et gjeldene fag. Altså, du kan ikke ha 1T og 1P på vitnemålet, men du kan ha R1 og 2P, så fremt du tok 2P FØR R1. 

 

Dette gjør det litt tricky, og vil si at hvis du tok R1 på VGS, men 2p som privatist, så kan du ikke legge til 2p på vitnemålet, men det må erstatte R1. Dette er fordi 2P ikke gir realfagspoeng. 

 

Du kan altså ha både R1 og 2P på vitnemålet hvis du tok R1 som privatist etter du allerede har karakter i 2P. Hvis du gjorde omvendt(2p som privatist) må det erstatte R1, og kan ikke bli lagt til som ekstra fag.

 

Jeg aner ikke hva som gjelder mtp naturfagkarakterene dine.

 

"Hvordan regner vi inn nye fag?

Det er kun fag som gir språk- eller realfagspoeng du kan ta i tillegg. Disse fagene må du dokumentere på et kompetansebevis."

Endret av dyyyreet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...