Gå til innhold

Her borer de Norges dypeste energibrønn - kan erstatte 6-7 «vanlige» brønner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne.

 

Har lenge lurt på hvordan denne prisen blir regnet ut. Er det basert på 10 års drift med ca. kostnader i drift, eller hva?

Lenke til kommentar

 

Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne.

 

Har lenge lurt på hvordan denne prisen blir regnet ut. Er det basert på 10 års drift med ca. kostnader i drift, eller hva?

@aanundo har nok brukt ca 30år som utgangspunkt her. Og da er kWh prisen rimelig høy... Håper de får til å nå 800k kr per hulll, (nå vet jeg ikke hvor mange hull man trenger per system, men vil tro man trenger minst 2) om de når det: 1.6mill per prosjekt. Da snakker vi om 0.35kr / kWh over 30 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne.

Har lenge lurt på hvordan denne prisen blir regnet ut. Er det basert på 10 års drift med ca. kostnader i drift, eller hva?

@aanundo har nok brukt ca 30år som utgangspunkt her. Og da er kWh prisen rimelig høy... Håper de får til å nå 800k kr per hulll, (nå vet jeg ikke hvor mange hull man trenger per system, men vil tro man trenger minst 2) om de når det: 1.6mill per prosjekt. Da snakker vi om 0.35kr / kWh over 30 år.

 

Ja, det stemmer at jeg bruker 30 års nedbetalingstid på lån til utbygging av fornybar energi.

Artikler her på TU som oppgir energiproduksjon og utbyggingskost skaper et grunnlag for å sammenligne forskjellige alternativer for utbygging av fornybar energi.

Jeg bruker 6% renter og til drift og vedlikehold har jeg brukt 10 øre/kWh

Boring og varmepumper, som i dette tilfellet, skaper mange ekstra utgifter i form av grøftegraving, rørlegging og tekniske installasjoner hos kunden, som trolig ikke er tatt med i artikkelen.

Trolig er prisen snarere over enn under kr 2,-/kWh

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...