Gå til innhold

Microsoft sertifisering, er de verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er snart ferdig med studiene mine ved ntnu innen informatikk og ønsker å starte en karriere innen .net systemutvikling, og lurer derfor på om det er noen som har erfaring med exam 70-483(programmering i c#) sertifiseringen fra Microsoft? Etter å ha lest mye på nett så begynner jeg og føle at den kanskje ikke så verdifull med tanke på energi og kreften som går inn i å faktisk ta den. Så er det noen som har erfaring med denne, og eventuell nytte som kommer fra og ha denne sertifiseringen?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Siden du har utdanning fra NTNU, så bør dette ikke ha så mye å si. 
Men det vil vise arbeidsgiver at du har gitt det lille ekstra å har tatt en slik sertifisering. 
Det vil også komme positivt ut i forhold til at du har den sertifiseringen, mens en annen fra NTNU ikke har tatt den. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-135366

Hei, jeg er snart ferdig med studiene mine ved ntnu innen informatikk og ønsker å starte en karriere innen .net systemutvikling, og lurer derfor på om det er noen som har erfaring med exam 70-483(programmering i c#) sertifiseringen fra Microsoft? Etter å ha lest mye på nett så begynner jeg og føle at den kanskje ikke så verdifull med tanke på energi og kreften som går inn i å faktisk ta den. Så er det noen som har erfaring med denne, og eventuell nytte som kommer fra og ha denne sertifiseringen?

 

Takk på forhånd

Beklager sent svar. Sertifisering er nyttig spesielt hvis du ikke har den formelle utdanningen i orden. Det er kolossalt med arbeid og ikke er det gratis heller. Det finnes områder der en sertifisering kreves fordi det har å gjøre med sikkerhet. F.eks så er det enkelte som ønsker at du skal kunne bevise din kompetanse innenfor server og nettverk før de slipper deg inn på serverrommet. Enten gjennom grundig erfaring eller sertifisering. Utdanning er ikke alltid nok her. Innenfor programmering er det litt annerledes. Der kan du gjerne sitte i ro og mak og jobbe deg inn i materien, og ofte så handler det om at firmaer ønsker at du skal sette deg inn i de rammeverk de benytter, og det er ikke nødvendigvis noe du kan hente fra en sertifisering. Fikk du noen jobb?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med unntak av noen ytterst få og spesialiserte sertifiseringer, er min erfaring at de kun fungerer som CV-fyll,

og da ikke nødvendigvis i positiv forstand...har en arbeidsøker en bunch Microsoft utviklings-sertifiseringer, men ingen prosjekt

på Github eller profil på StackOverflow, vil kyndige sjefer betvile både kunnskap og motivasjon for jobben.

 

Dog....å benytte seg av evt. tilbud fra arbeidsgiver om betalt "fri" for å ta sertifiseringen, og temaet står i stil med erfaring og behov.

da er det selvsagt ingen grunn til å la være :-)

 

For å sitere Oracle's første punkt i hva du får ut av å ta en av deres sertifiseringer : 

"Get access to a secure digital badge that you can add to your social media profiles."

 

Hahaha, er som om man gikk på videregående for å få en russelue ;-)

 

Ser at svaret mitt ble noe generelt; regner med at du er kyndig i Java og muligens Python?

Etter å ha gulpa opp noen obliger i Java for bacheloren i informatikk trodde jeg ikke jeg likte å programmere,

så fikk jeg jobb som utvikler i en liten C# / MS sjappe, og så lenge man forstår objektorientering, er veien fra Java til .NET en sann glede.....Visual Studio er så latterlig langt foran andre aktuelle IDE (jeg ser på deg, Eclipse!)

MS tilbyr en full stack fra kode (nå også Python, for ikke å glemme de herlige HTML/Javascript Windows Appene vi alle trengte så sårt.....) til kompilering for alt fra web til Android(!) til nettleseren du sitter i akkurat nå....

 

Så, har du noen OO-prosjekter av en viss størrelse fra studiet, er det kun en kodeblind sjef som måtte mene at du trenger sertifisering fra MS for å begynne å progge i C#. Hvis du ikke har noe sånt å vise til, ville jeg tatt den minst kompliserte tingen du har lyst til å programmere, gjort dette i C# og voila....du kan mer enn sertifiserings-foreleseren :-)

 

(når et ord er så kjipt å skrive, kan det ikke ha noe godt for seg....jmf. sertifisering....vet ikke om det er jeg som er selektiv ordblind, men god damn; minst 5 år til jeg orker skriver det ordet igjen! Digresjon slutt.)

Endret av Morten Bergfall
Lenke til kommentar

Takk for gode svar:) faktisk så har jeg bare tatt grunnlegende java, men ved IIE på ntnu er det .net som er i fokus. Så har asp.net, c#, vb.net og vb06 samt tatt inn python som ekstra fag utover det som er krav til i bacheloren:)

Endret av Tiagra007
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nyttig å kunne slå i bordet med på jobbintervjuer og ved lønnsforhandlinger.

Svært nyttig om du sikter på arbeid som konsulent.

Og sist men ikke minst, du lærer en god del av å lese til de :)

 

Jeg har veldig mange sertifiseringer under beltet, og kan si det har hjulpet min karriere. Jobben betaler alle utgifter knyttet til sertifiseringene, men jeg leser til de på egen tid.

 

Edit: Som nyutdannet var de ekstra nyttige da jeg ikke hadde noen prosjekter å vise til.  Etterhvert som du opparbeider deg erfaringer og referanser er det mindre nødvendig å være 100% oppdatert på sertifiseringer.

Endret av -THUCUAUE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...