Gå til innhold

Integrasjon Amazon Echo/Homeseer [Talestyring]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forventer fyldig review, spesielt på hvordan den funker med homeseer fra ett norsk perspektiv.

Det tror jeg er lett å svare på allerede nå: Du må forstå og snakke engelsk. Så lenge du gjør det fungerer det fint. ;)

 

Det som erfaringsmessig kan være litt kinkig, er hvis du (som jeg) har navngitt alle dingser på norsk. Jeg er ikke alene om å bruke automasjonen, selvfølgelig, og selv om det aller, aller meste går automatisk, hender det at f.eks. kona har behov for å finne devicen "1. etg Stue Taklampe". Dette gir mer mening på norsk enn engelsk.

Lenke til kommentar

Ved å lage en gruppe med bare den ene device'n, kan du også gi device'n et nytt navn hos Alexa. Det har jeg gjort i mange tilfeller. Utover språket er det veldig få "norske" begrensninger. TuneIn Radio fungerer (likeså Pandora, Amazon prime Music og Spotify for de som måtte bruke slikt). Man må altså sette "location" til en amerikansk zip-code.

 

Man får ikke uten videre installert alexa-appen, men kan fint bruke alexa.amazon.com. På iOS vet jeg ikke hvordan man gjør (min iPhone er uansett alt for gammel til Alexa-appen så jeg har ikke forsøkt), men på android kan du bare finne en apk på nettet (ikke i app-butikken eller hva de kaller det) fra en kilde du stoler på, og så installere den. (Funket fint på min samboers jobb-Galaxy S-ett-eller-annet.)

 

Jeg har forresten fått bestilt en Dot! (Men den er 'out of stock' og kommer ikke før i juni...)

 

Edit: For å få en Pandora-KONTO må du sette den opp via VPN til USA, men har du først en konto, fungerer den fint på echo uten VPN.

 

Man må også tenke på at device-navnene ikke må ligne for mye på Alexas egne kommandoer. F.eks. funker ikke min (virtual) device "sonos volume up" (eller increase) fordi Alexa da bare tror jeg vil at volumet på selve Echo'en skal økes.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

 

Ved å lage en gruppe med bare den ene device'n, kan du også gi device'n et nytt navn hos Alexa. Det har jeg gjort i mange tilfeller

Gruppen er definert er i Echo-oppsettet et sted, og ikke HomeSeer/whatever?

 

Du kan definere grupper i Echo-oppsettet, ja. Da bare velger du ut så mange eller så få devicer (med navn fra HS) du vil, og gir dem et Echo-gruppenavn. Jeg har f.eks. laget en gruppe for hvert rom slik at jeg sier turn on/off kitchen/study/living room &c. I noen tilfeller gir jeg en HS-device et nytt navn i Echo ved å lage en gruppe der bare den devicen er med. (Dette gjelder jo for direkte integrasjon, jamfør første post i denne tråden.)

Lenke til kommentar

Du kan definere grupper i Echo-oppsettet, ja. Da bare velger du ut så mange eller så få devicer (med navn fra HS) du vil, og gir dem et Echo-gruppenavn. Jeg har f.eks. laget en gruppe for hvert rom slik at jeg sier turn on/off kitchen/study/living room &c. I noen tilfeller gir jeg en HS-device et nytt navn i Echo ved å lage en gruppe der bare den devicen er med. (Dette gjelder jo for direkte integrasjon, jamfør første post i denne tråden.)

Utmerket! Det var egentlig det jeg lurte på. :)

Da er det jo forholdsvis lett å integrere den i et norsk oppsett.

 

I de fleste rom brukes taklampen til å justere alle lys i rommet. Status ("on", "off", "dim level") for taklampen blir speilet over på de andre lysene med CloneDevice.vb.

 

Nå tror jeg at jeg sjeldent kommer til å justere lys med Echo'en, det går jo automatisk allerede. Men andre ting kan det jo være praktisk å (over)styre, som dørlåser (slippe folk inn), ta telefonen når den ringer, justere termostaten hvis det bar er "bittelitt kaldt", skifte TV kanal ("because I can") og spille musikk.

Lenke til kommentar

-fjernet spørsmålet selv da kjøp og salg i tråder er en fy-ting jeg kjefter på andre for :p-

 

- men jeg svarer deg her allikevel så alle kan se det: :p

 

Det vet jeg ikke enda.

Først må jeg teste Alexa mot Siri

og ikke minst Alexa i HW mot Alexa på PC i gjennom HS Plugin

 

Så får vi se om jeg skal kjøpe meg flere (jeg har et stort hus) eller at jeg har for mange.

 

Salget blir da i så fall ikke gjort her (siden det er ulovlig) men på et nettsted som vi snart kan tipse om....

....tromme virvler.... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...