Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] En endring i leverandørgjeld jeg ikke forstår..


Anbefalte innlegg

I en oppgave skal jeg sette opp ny balanse, budsjettert kontantstrøm og en resultatoppstilling, men en post i balansen finner jeg ikke årsaken til 

 

Leverandørgjeld går fra 680.000 til 672.000

 

Dette er informasjonen som berører posten: 

 

Vareforbruket er beregnet til 900.000 i desember. Man har budsjettert med et varelager ved desembers utgang på kr 860.000 (opp fra 800.000) Varekjøpene betales 30% i kjøpsmåneden og resten i påfølgende måned. 

 

Det skal ses for fra mva i oppgaven. 

 

som nevnt: forrige balanse inneholdt et varelager på 800.000 og en leverandørgjeld på 680.000

 

Hvorfor reduseres lev.gj med 8.000? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leverandørgjeld er jo i sin natur svært kortsiktig (som oftest med kreditt-tider på 10-30 dager), og vil derfor variere betydelig ikke bare fra år til år, men fra måned til måned. Tallene du oppgir sier ikke i seg selv noe om opptak og betaling av leverandørgjeld, da måtte vi hatt informasjon om varekjøp (ikke forbruk), og ikke minst, informasjon om forfalt/betalt leverandørgjeld i perioden.

 

Sannsynlig årsak kan være at det er innkjøpt varer for f.eks. kr 100.000 (som ikke er forfalt enda, altså ny gjeld) i perioden, og at det er betalt f.eks. 108.000 på gjeld/kreditt som er forfalt i samme periode. Altså en differanse på 8.000kr mellom gammel leverandørgjeld som er betalt og ny leverandørgjeld som er stiftet/tatt opp.

Lenke til kommentar

Leverandørgjeld er jo i sin natur svært kortsiktig (som oftest med kreditt-tider på 10-30 dager), og vil derfor variere betydelig ikke bare fra år til år, men fra måned til måned. Tallene du oppgir sier ikke i seg selv noe om opptak og betaling av leverandørgjeld, da måtte vi hatt informasjon om varekjøp (ikke forbruk), og ikke minst, informasjon om forfalt/betalt leverandørgjeld i perioden.

 

Sannsynlig årsak kan være at det er innkjøpt varer for f.eks. kr 100.000 (som ikke er forfalt enda, altså ny gjeld) i perioden, og at det er betalt f.eks. 108.000 på gjeld/kreditt som er forfalt i samme periode. Altså en differanse på 8.000kr mellom gammel leverandørgjeld som er betalt og ny leverandørgjeld som er stiftet/tatt opp.

 

Takk for svar! :) 

 

Mulig jeg fant en vei til løsning nå? I en deloppgave står det "Alle andre utgifter enn varekjøp betales kontant". Det betyr vel at kortsiktig gjeld kun er Leverandørgjeld? 

Og varekjøpene betales med 30% i samme mnd og 70% i neste mnd..

 

Grunnen til at jeg ikke oppga varekjøp er jo at det ikke finnes informasjon om det i oppgaven - og da stopper min kunnskap opp. 

 

Vedr kortsiktig gjeld (om det kan låses til leverandører) er dette informasjonen. 

IB: 200.000

i løpet av måneden innfris et kortsiktig lån på 100.000,-

UB: 900.000 (200´ - 100´ + 800´)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Varekjøp=varekostnad - Ib Varelager + ib Varelager

Varekjøp=900 000 - 800 000 + 860 000

Varekjøp= 960 000

 

Ub lev gjeld= Varekjøp + Ib lev gjeld - utbetaling til vareleverandører

Ub Lev gjeld= 960 000 + 680 000 - ((680 000 + (960 000 x 0,3))

Ub lev gjeld =  960 000 + 680 000 - 968000

Ub Lev gjeld = 672.000

 

Kan også løses med en lettere variant, Varekjøp x 0,7. Da får du UB levgjeld= 672 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...