Gå til innhold

Pc til videoredigering


Anbefalte innlegg

19109 Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv

119311 Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800

117322 Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

116120 Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

118875 Western Digital Caviar 250GB S-ATA 7200

120066 Sapphire Radeon 9800PRO AIW 128MB DDR

120002 Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Sort

114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort (er vel unødvendig...?)

109928 Microsoft Win XP Home Nor Ink. CD-Plate

112842 Logitech Cordless Desktop Comfort

120801 Samsung 19" LCD Syncmaster 193T TCO99

104945 Western Digital Caviar 20GB IDE 7200RPM (kun til programmene)

114820 Creative Megaworks 250THX, 2.1

 

Ser bra ut dette, men har 2 ting jeg mener du bør rette på. Siden du ikke kommer til å spille på maskina er ett radeon 9800Pro AIW fullstendig overkill. Kjøp heller ett radeon 9200 AIW eller lignende muligens ett videokort av ett eller annet slag, r9800pro er ett rått spillkort, men vil ikke gi deg mye høyere ytelse i video (tror jeg, korriger den som vet). Deretter kan du bytte ut Western Digital Caviar 20GB med en WD Raptor 36,6GB, Dyrere, men mye raskere.

 

Tv-skjerm er ikke å anbefale, kjøp heller en billig 19' CRT.

Endret av okvangar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for et Radeon 9800 PRO kort med 256 MB RAM,

 

bytt ut 20GB disken med en Western Digital Raptor 36.7 GB disk,

 

bytt ut 3.0GHz P4 med en 2.8 så sparer du en god del, det er uansett minimal forskjell mellom disse,

 

Be om et tilbud med en litt billigere DVD-brenner, jeg kan aldri forestille meg at du trenger en Plextor, de er generelt mye dyrere enn resten,

 

Windows XP Home Ed. er det bare tull å bruke penger på (synes jeg) skal du ha noe så _MÅ_ det bli XP PRO.

 

Jeg trur at med disse endringene så kommer du fortsatt til å ligge på 30K, kanskje litt under.

 

Personlig synes jeg chieftech kabinettene er litt for store og tunge, samtidig har jeg intrykk av at de "bråker" litt mer enn andre kabinetter. det er mulig det bare er jeg som har det intrykket.

 

ellers ser det bra ut det tilbudet du har fått. kommer du langt under 30K med endringene jeg har gjort så kan det jo være aktuelt å smekke på en 3.0GHz.

 

lykke til med valget. :)

Lenke til kommentar

Enig i mye av det som er nevnt her. Men jeg har undersøkt ganske mye på dette og dette er hva jeg har å si.

 

- 1 Gbram minst PC3200

- WD Raptor som systemdisk

- Radeon AIW grafikkort (masse inn og utganger som er kjekt og ha)

- WD 250GB SATA (du sier du vil ha 250GB)

 

 

 

PS: Du nevnte tidligere Final Cut pro eller Adobe Premiere. Final Cut pro er nok bedre, men det er jo litt smak og behag.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Hvordan ser dette ut?

 

113839 Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sølv

119311 Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800

117321 Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

121126 Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB

117527 Western Digital Caviar 250GB IDE 7200RPM

119061 Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB

116396 Plextor DVD-brenner IDE PX-504A, Retail

109925 Microsoft Win XP Pro Norsk Ink. CD-Plate

112842 Logitech Cordless Desktop Comfort

120801 Samsung 19" LCD Syncmaster 193T TCO99

117353 Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

 

Totalt: 24 514,44

 

Har fortsatt noen tusen å gå på. Hva bør bli bedre? skal jeg heller bruke resten på en ekstra skjerm?

 

Jeg må også kjøpe høyttalere m/sub. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe ett enda billigere skjermkort, og kjøpe den Matrox-løsningen som ble foreslått tidligere? Radeon 9600 er ett glimrende kort, men er fortsatt overkill om du ikke skal spille.

 

Har du vurdert litt hardware-støtte for videobehandlingen?

 

Som f.eks Matrox RT.X10 Videoredigering eller Matrox RT.X100 Videoredigering

 

Du havner fortsatt innenfor 30k og får en tilnærmet proff løsning.

Lenke til kommentar

Siden du ikke skal spille er det mye smartere å kjøpe et All-in-Wonder kort!

 

Det kan ta inn og ut tv-signaler, slik at du kan se Tv på pc'en og ta det opp der. Så kan du spille videofilmene dine direkte ut på VHS etterpå hvis du vil og slipper omveien via DV-kamera.

 

I tillegg kan du ta inn radiosignaler.

Tar jeg ikke feil kan du til og med se tekst-tv på PC'en.

 

Ellers ser det bra ut

Lenke til kommentar
Jeg bruker Adobe Premiere, og den finnes vel både for mac og pc. Versjonen jeg har er imidlertid kun for pc. Det er vel ikke et must å forsette med Premiere, men er Final Cut Pro likestilt?

 

Har ikke tenkt å bruke pc/mac til stort annet enn videoredigering. Har pc på jobben m/bredbånd, så jeg ordner det meste der. Men med tiden kan det jo hende jeg må skaffe meg bredbånd hjemme også(bor ikke i byen,så dette er ingen selvfølge...) og da vil jeg nok bruke den mer. Men det blir nok kun til internett-bruk og musikk. Er ingen spill-entuiast, så det blir nok lite aktuelt...

 

Forresten - takk for mange nyttige svar. Får vel finne ut litt mer om Mac tenker jeg...

Premier er ikke akurat kjent for å være noe pro program, Final Cut er mer highend, men visstnok ikke så mye vanskeligere å bruke.

Jobber ikke noe særlig med film på pc, men har hørt at det er masse fil problemer med Premier.

 

Lykke til med kjøp av maskin.

 

PMA

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Adobe Premiere 6.0 til nå. Den nye Premiere Pro tror jeg er blitt mye bedre, og det er denne versjonen jeg kommer til å bruke.

 

Har nok hørt mye skryt om Final Cut Pro, men det programmet finnes vel bare for Mac, og det ser ut til at det blir et pc-kjøp på meg...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Bare for å komme med en liten praktisk test.

 

Jeg har en shuttle XPC box, med 2 Western Digital disker i, og en Nec 1100a brenner. Jeg har jobbet med PC (og mac) i mange år til videoredigering - følgende har jeg landet på. Rask prosessor, tallknusing til adobe premiere er et must. Dual head skjermkort og 2 skjermer er også et must. Plass er selvfølgelig viktig, men for meg har XPC boksen vært det beste. gått gradene fra maxi tower, via desktop til XPC. Med ny bios, er den stille og fin. Den har plass til to disker og en brenner, det du trenger. I tillegg har den i søkk og kav med firewire, jeg kjøpte også et soudblaster audigy kort, så har en ekstra FW der, samt bedre lyd. Dette er kjempe bra i et 2 skjerm system. Jeg har i tillegg et all in wonder kort, siden jeg av og til har bruk for å ta inn vhs. Brukte tidligere en usb sak, som gjorde en like god jobb!

 

Lykke til, ta eventuelt kontakt - hvis du trenger konkrete tips. Jeg har prøvd og lært det meste av videoredigerings maskiner!

 

Kjartan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...