Gå til innhold

Studiekompetanse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har fagbrev, har du også yrkeskompetanse. Det åpner for flere jobber enn du får som ufaglært (med eller uten studiekompetanse). For å ta fagbrev, må du fullføre læretid i tillegg til de to årene på service og samferdsel på skolen.

 

For å kunne ta høyere utdannelse, må du ha studiekompetanse. Det får du etter tre år bestått studiefag eller to år bestått yrkesfag og ett år bestått påbygning til generell studiekompetanse. Noen studier krever spesiell studiekompetanse. Det vil si at du har bestemte valgfag på vitnemålet ditt, for eksempel fysikk, kjemi eller matte. Jeg er usikker på om du har mulighet til å få spesiell studiekompetanse på service og samferdsel eller andre yrkesfag, men den vanligste veien dit er gjennom studiespesialisering.

Lenke til kommentar

Hvis du har fagbrev, har du også yrkeskompetanse. Det åpner for flere jobber enn du får som ufaglært (med eller uten studiekompetanse). For å ta fagbrev, må du fullføre læretid i tillegg til de to årene på service og samferdsel på skolen.

 

For å kunne ta høyere utdannelse, må du ha studiekompetanse. Det får du etter tre år bestått studiefag eller to år bestått yrkesfag og ett år bestått påbygning til generell studiekompetanse. Noen studier krever spesiell studiekompetanse. Det vil si at du har bestemte valgfag på vitnemålet ditt, for eksempel fysikk, kjemi eller matte. Jeg er usikker på om du har mulighet til å få spesiell studiekompetanse på service og samferdsel eller andre yrkesfag, men den vanligste veien dit er gjennom studiespesialisering.

 

Jeg tror du må ta fag som privatist, f. eks hvis du vil inn på et studie som krever Kjemi 1, Fysikk 1 og R-matte. En jeg kjenner som tar påbygg nå leser matematikk og fysikk på fritiden for å ta dem som privatist

Lenke til kommentar

Uff da ;/ Hadde aldri klart 3 år med vanlig studie uansett men samtidig må jeg ha studiekomp :p

Jeg var i akkurat samme posisjon som deg da jeg skulle søke på vgs! jeg var skolelei og var helt sikker på at jeg ikke kom til å fullføre 3-årig studiespesialisering. Jeg søkte derfor service og samferdsel, etter 2 år på service og samferdsel begynte jeg på påbygg til generell studiekompetanse. Overgangen fra yrkesfaglig til studiespesialisering var ganske hard...

 

Om målet ditt er å få studiekompetanse vil jeg anbefale deg å gå 3-årig studiespesialisering. Vanlig studiespesialisering vil også forbedre seg bedre til PHS en feks service og samferdsel (med tanke på studieteknikker osv)

Lenke til kommentar

Uff da ;/ Hadde aldri klart 3 år med vanlig studie uansett men samtidig må jeg ha studiekomp :p

Planen er å enten jobbe i Forsvaret eller som narkotika hundefører i Politiet.

 

Hvis du ender opp på Politihøgskolen, bør du være forberedt på at politistudiet ikke nødvendigvis er så forskjellig fra et vanlig studium. Du skal selvfølgelig ha praksis, lære arrestasjonsteknikk og liknende, men du skal også ha relativt teoritunge emner i for eksempel psykologi, juss og forskningsmetode.

 

Rammeplanen finner du her: http://www.phs.no/Documents/2_Studietilbud/1_Bachelor/Rammeplan%20av%2023.%20januar%202014.pdf

 

det er forsent nå :p Har søkt på service. Tror heller ikke det er er værdt å søke på studie på nytt. Altså starte en helt ny linje. Usikker :p

 

Hvis du har lagt studiespesialisering inn i søknaden din, kan du kanskje omprioritere ønskene dine? Eller kanskje det kan ordnes med en snar telefon til opptakskontoret. Altså, hvis du egentlig vil gå på studiespesialisering, da. Hvis ikke du har motivasjon eller lyst til det, lar du være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobbe som narkotika fører i politiet? For det første heter det hundefører. For det andre kreves det minimum 3 i norsk skriftlig og muntlig for å komme inn på politihøgskolen. Du er sikkert ikke særlig gammel, men skal du komme inn på politihøgskolen må du forbedre norsken din kraftig. Slik du skriver for øyeblikket villet du ikke fått noe annet enn karakteren 1 på vg3. Dessuten kreves det videreutdanning etter politihøgskolen for å bli hundefører, og skal du ha noen sjanse for å komme inn der må du ha gode karakterer å vise til fra 3 årige  politihøgskole. 

 

Virker umodent og lite gjennomtenkt det du skriver. Blir på samme nivå med unger som går i barnehage og barneskole. Hva vil dere bli når dere har blitt voksen? Jeg vil bli president i USA. Jeg vil bli fotballspiller for Manchester United. Veit du i det hele tatt hva narkotika er?

Lenke til kommentar

Hahaha morsom du^^ For det første blir jeg 16 og for det andre vet ikke du hva jeg får i karakterer. Får 4 i Norsk så om du ikke tror det er det ditt problem. Må virkelig si til deg at det er stor forskjell mellom en president og en hundefører. Alle har en drøm så ikke kom her å skriv nedlatende kommentarer. Det er klart jeg vet hva narkotika er. Jeg er motivert til å forberede alt! Fra en side er jeg litt skolelei men fra en annen side er jeg ganske motivert! :) For min del er det bare å stå på. Aldri gi opp og huske at ingenting er umulig.

 

Du virker vel heller ikke så gammel du eller hva? Er ganske sikker på at du går på VG3 ut i fra trådene dine du har skrevet. Du skriver jo selv at du vil bli Politi, men på grunn av ett straffbart forhold for flere år siden blir du regnet som uegnet i all fremtid.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1713596&do=findComment&comment=23124961

 

Vet ikke hva jeg skal si mer :p

Endret av flamethower1234
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som du ser er du ikke den eneste, som ønsker dette yrket. Laveste snittet er altså 4,51 og søkertallet ser du bak karakterene. 

 

PHS 233679 Politiutdanning, Stavern 47.2 277 47.4 416
PHS 233681 Politiutdanning, Oslo 49.5 325 49.7 518
PHS 233682 Politiutdanning, Bodø 45.1 240 45.2 303
PHS 233683 Politiutdanning, Kongsvinger 45.7 263 46.0 374

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...