Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Impulsrelé / skrittrelé


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For 12 volt solcelleanlegg er jeg på jakt etter et relé som oppfyller følgende:

 

- Min. 2 NO kontakter

- 12 volt DC coil-spenning

- Kontroll/forbruksspenning er også 12 V

- Nominell strøm ikke vesentlig, blir i størrelsesorden 1-2 A

- Bistabilt, dvs. kan skifte posisjon ved impulsstrøm, men ikke bruke strøm når posisjon er skiftet

- Gjerne DIN-monterbart

- Iom at dette skal styres remote er det en fordel om det kan tåle kontinuerlig coil-spenning dersom et eller annet feil skulle skje

 

Skal brukes til å skifte over fra "vinter" til "sommer"-modus på en del utstyr på hytte, blant annet internettruter, liten PC etc. etc. Kontrolleres med et SMS-relé som kan gi "puls" fra 2-65000 sek.

 

I sommermodus vil jeg at dette skal stå på kontinuerlig ettersom det er nok solcellelading tilgjengelig. Men uten at det trekker unødvendig strøm på at SMS-relé skal være kontinuerlig lukket (bruker rundt 40 mA som faktisk er en del i et mindre solcelleanlegg). Men ha mulighet til å skru det av en kort periode dersom noe skulle henge seg opp.

 

På vinter skal utstyret være avslått normalt da det ikke er nok strøm tilgjengelig, og det kan være for kaldt for en del av utstyret. Men jeg ønsker muligheten til å slå det på en times tid ved behov når jeg ser at temperaturen er "innafor".

 

Tenker at et impulsrelé må være veien å gå, men usikker på hvilke som kan oppfylle kravene ovenfor. Noen som kan hjelpe? Ønsker noe av skikkelig kvalitet iom at dette skal stå på kontinuerlig på en avsides plass.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på dette releet:

IMPULSBRYTER IB 16A -2POL / 12 VDC  - GE PC 666225 (Tas til Norge av EFA Elektro).

 

Side 25 i denne:

https://www.gepowercontrols.com/ex/resources/literature_library/product_brochures/downloads/Redline_Short_catalogue_English_EXP_ed01-07_680853-u.pdf

 

Takker så mye, det virker perfekt! Skal se om jeg ikke får tak i et slikt. 14 312 07 som du henviste til ser ut for å være til 12 V AC, mens jeg må antageligvis ha 14 312 08 som ser ut for å være til 24 V AC / 12 V DC, blir ikke det rett?

 

Denne typen relé kan regnes for å være rimelig pålitelig vil jeg tro? F.eks. om jeg aktiverer dette vinterstid vil jeg være avhengig av å få skrudd det av igjen for ikke å tappe batterier. Hytta ligger i annen landsdel ift der jeg bor og vanskelig tilgjengelig vinterstid, så må prøve å unngå unødvendig turer fordi noe henger seg opp etc. :)

Lenke til kommentar

Hei. Du kan ikke bruke 1431207 da det er for AC. Er litt usikker på om 686104 passer for 12VDC, men "GE PC 666225" passer i allefall for 12V DC. Mye mulig at du klarer å finne tilsvarende fra Schneider, Eaton, ABB eller SIEMENS dersom ikke EFA Elektro tar inn riktig modell for deg.

 

Hei, ut fra det jeg leser her forstår jeg det som jeg kan bruke 686104. Det er oppgitt på 24 V AC, men halve spenningen gjelder på DC sånn som jeg leser det:

Coil voltage (V) 24 Vac   0.5:1 (12 Vdc)

 

666225 klarer jeg ikke å finne igjen hverken i e-katalogen hos GE eller på siden til EFA, så mulig dette kan være en utgått modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...