Gå til innhold

Støvsamler IX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To av de mest vellydende kameraer på det gamle filmmarkedet. Optikken til Olympus har alltid ligget godt an. Synd det ikke går å benytte slike med digital filmpatron.

Har tilgode å høre lyden av 2ern, som du hevdet låter enda bedre enn den første.

Kanskje kan man høre også disse på youtube..

Flott utstilling!

 

Tusen takk, Trond Olav :) Ja, en digital OM skulle jeg pantsatt mye for :D

Med at OM-2 låter bedre, mener jeg vel heller mer dempet. Den hadde ekstra demping på speilet, og var det stilleste SLRkameraet på sin tid. På de lange tidene, 1/30 til 1 sek. var jo urverket i OM-1 en fryd. 2er'n hadde elektronisk lukker (men kunne brukes på 1/60 uten batteri). Den eksponerte til gjengjeld til langt over 2 minutter automatisk og justerte tiden underveis om det skulle skje forandringer i lyset!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Ja her var det mye lekkert . Hadde selv OM1 , OM 10 også OM20 tror jeg den siste het .

Av optikk hadde jeg Olympus 28 mm , 50mm og 75-150mm . Hadde også motorfremtrekk (winder) og original blits , Arbeidet den gang i fotobutikk og fikk kjøpe dette meget gunstig .

Angrer i dag på at jeg solgte alt dette .

 

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Ja her var det mye lekkert . Hadde selv OM1 , OM 10 også OM20 tror jeg den siste het .

Av optikk hadde jeg Olympus 28 mm , 50mm og 75-150mm . Hadde også motorfremtrekk (winder) og original blits , Arbeidet den gang i fotobutikk og fikk kjøpe dette meget gunstig .

Angrer i dag på at jeg solgte alt dette .

 

Mvh

Alec

 

Takk for hyggelig kommentar, Alec :)

Har en del småting til jeg også, som ikke fikk plass på dette bildet. Div. mattskiver, blitz, winder og Auto Tele-tube. En slags variabel mellomring/mekanisk belg. Kjekk for macro. Jeg klarte aldri å kvitte meg med OMutstyret. Det er jeg glad for i dag, selv om verdien er minimal for tiden. Ikke umulig at jeg tar en film eller to bare for å kjenne gleden av å bruke disse nydelige kameraene. :D

Lenke til kommentar

Har du egen garasje for gammalt fotoutstyr???

Det hadde hvertfall jeg trengt om jeg skulle spart på alt det jeg har hatt av utstyr gjennom 56 år og 7 måneder der noe ble byttet, inn, noe gitt bort og noe gikk på dynga. Har visst fortsatt noe liggende uten å vite hvorfor.

 

Roar

 

:D Nei, noen garasje trengs nok ikke. Jeg har ikke fullt så lang fotofartstid som deg, men det har blitt mye utstyr etterhvert. Jeg har også kvittet meg med mye dårlig, men noen av kvalitetstingene har jeg tatt vare på. Mere av kjærlighet enn fordi det har noen pengeverdi. :)

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

Lekkert bilde av speilreflekskameraenes Jaguar "E" !

Olympus OM ble presentert i 1972 under modellnavnet M-1, men etter en feide med Leica, ble modellen hetende OM-1 fra 1973.

OM-2 kom i 1975, og var et mer elektronisk avansert kamera.

Mekanisk presisjon og finish var i særklasse på OM-kameraene, og det samme gjaldt for objektivene !

Jeg håper disse klenodiene blir "klådd"så mye på at de ikke rekker å samle støv !

 

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...