Gå til innhold

Endre design på en eksisterende (ekstern) webside + noe mer :)


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter her og lurer på noe, om det er noe som går an å få til. Saken er følgende:

 

Bedriften vår får en del informasjon (bestillinger) på en webside som et annet firma har satt opp.

Denne siden er rett og slett bare en tabell, med 6-7 kolonner. Noen av disse har vi ikke bruk for, og det tar opp unødig plass.

 

Er det da mulig å lage seg en egen webside, som henter inn data fra den "eksterne" siden, og fjerner det som ikke er nødvendig å ha med? + endre designen til noe som ser bedre ut?

 

Det er også ønskelig at man feks blir varslet med en lyd, eller noe annet audio eller visuelt, at siden har fått nye objekter, slik at man slipper sitte å følge med hele tiden om noe blir lagt til. Er det mulig også?

 

Har litt web erfaring, men vet ikke helt hva jeg skal lete etter for å finne noe løsning på dette..

 

Er det noen snille sjeler her som har noen gode ideer?

 

Mvh

Al Bester

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, så det dere ønsker er å gå bort fra den eksterne websiden som er i bruk i dag? I stedet for tar dere bestillingene på deres egen nettside, med et bestillingsskjema som er mer relevant for det dere selger / tilbyr?

 

Hva mener du med "(...) å lage seg en egen webside, som henter inn data fra den "eksterne" siden, og fjerner det som ikke er nødvendig å ha med"?

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil sette opp en side, som henter info fra denne andre siden. Det kun statiske ting der, altså en tabell som det blir lagt ting automatisk til i, iløpet av dagen. Men det er masse info der vi ikke trenger, derfor ville jeg kunne lese ut de detaljene vi trenger, og presenere dem i en ny tabell, på en side vi kan styre. Har ikke noe mulighet å styre hva som kommer på den "orginale" siden.

 

Altså dersom det står feks følgende på den siden vi bruker nå. (dette er bare et eksempel altså)

Så kommer tabellen under, med hver av disse jeg skrev under her som kolonne headinger.

 

Klslett,    bestillingstidspunkt,    type bestilling,    dato,    utføres kl,    navn.    tlfnr,    adresse,    merknader.

 

Men vi trenger ikke mer enn feks : Dato, utføres kl, navn, tlfnr adresse, merknader.

De 3 første kolonnene trenger vi altså da ikke, og vi kan ikke få de som har websiden til å endre den, siden mange andre firma bruker den. 

 

Så det jeg da kunne tenkt meg enten å sette opp en webside, eller kanskje et program, som henter inn de kolonnene som vi trenger, og legger dem inn i en ny tabell, som man kan formatere til å se noe bedre ut, samtidid som det skulle vært mulighet for noe slags varsel når en ny bestilling dukker opp. Ellers må man sitte å glane i skjermen på den tabellen konstant dersom det skulle dukke opp noe nytt...

 

Litt vanskelig å forklare hehe

 

 

 

 

 

 

Hei, så det dere ønsker er å gå bort fra den eksterne websiden som er i bruk i dag? I stedet for tar dere bestillingene på deres egen nettside, med et bestillingsskjema som er mer relevant for det dere selger / tilbyr?

 

Hva mener du med "(...) å lage seg en egen webside, som henter inn data fra den "eksterne" siden, og fjerner det som ikke er nødvendig å ha med"?

Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår. Har bedriften deres en nettside? Hvis ja, så kan jeg lage dette for dere ila. natten. Send gjerne en PM!

vi har ikke nettside selv nei, dvs har nettside, men til helt andre ting. Og kan ikke gi tilgang på den siden vi skal lese ut av, siden det er sensitive opplysninger der.

 

Dersom du har noen tips, og forklaringer, så tar jeg gjerne i mot, så kan jeg forske på det selv :)

Lenke til kommentar

HTML og CSS for layout av skjema

 

PHP for å registrere data som blir skrevet ut, og for å varsle dere når en bestilling er gjort. 

 

Hvis du ikke har forkunnskaper nok til å lage det selv, kan du søke etter "contact form php", og tweake et script du finner slik at det passer til dere. Men uten noe forkunnskaper vil også det bli vanskelig.

 

Løsningen da er å betale for at noen gjør det for dere. :)

Lenke til kommentar

HTML og CSS for layout av skjema

 

PHP for å registrere data som blir skrevet ut, og for å varsle dere når en bestilling er gjort. 

 

Hvis du ikke har forkunnskaper nok til å lage det selv, kan du søke etter "contact form php", og tweake et script du finner slik at det passer til dere. Men uten noe forkunnskaper vil også det bli vanskelig.

 

Løsningen da er å betale for at noen gjør det for dere. :)

så bruke php for å hente data og skrive inn til en ny side, og så html/css for layout ?

 

Har brukt php og html en del, men det er minst 10 år siden, så er vel komt mye nye funksjoner kanskje, og jeg husker ikke mye av det lenger heller hehe... men tenkte det gjerne fanst noen script som allerede gjorde lignende ting, som går ann å endre på

Endret av albester
Lenke til kommentar

så bruke php for å hente data og skrive inn til en ny side, og så html/css for layout ?

 

Stemmer. Hvis dere har en nettside, feks: http://bedriftenmin.no, og siden til bestillingen er http://bedriftenmin.no/bestill, er det på denne siden skjemaet er. Kunde fyller ut informasjon, og den kan da bli sendt til dere på mail, og/ eller bli registrert på en egen side kun du har tilgang til. 

 

men tenkte det gjerne fanst noen script som allerede gjorde lignende ting, som går ann å endre på:

Søk etter "contact form php" / "registration form php" så finner du sikkert en base du kan gjøre endringer på, slik at den passer til dere.

Endret av kjekset
Lenke til kommentar

 

så bruke php for å hente data og skrive inn til en ny side, og så html/css for layout ?

 

Stemmer. Hvis dere har en nettside, feks: http://bedriftenmin.no, og siden til bestillingen er http://bedriftenmin.no/bestill, er det på denne siden skjemaet er. Kunde fyller ut informasjon, og den kan da bli sendt til dere på mail, og/ eller bli registrert på en egen side kun du har tilgang til. 

 

Ja ok, men det er ikke vi som legger inn dataene som ligger på siden, dvs vi kan det, men da via et program som ligger på en remote desktop connection maskin som står i andre enden av landet. 

 

Det er ingen kunder som skriver noe i noe skjema på siden, men disse radene med bookinger blir generert automatisk av et annet firma.

Du kan si det som kommer på denne siden jeg snakker om, er bookinger fra diverse statlige institusjoner. de blir da presentert på denne websiden. Men det er så mye rot og vas der, ting som vi ikke trenger vite for å utføre oppdragene. Så halve siden er fylt i "rot og unødvendig info" Det hadde derfor vært greitt å kunne "suge" den infoen man trenger over på en annen side, eventuelt i et regneark eller noe slags software. Det er så pass mye info der, at kolonnene som ligger lengs til høgre får ikke plass på skjermen, så man må drive å sscrolle hit og dit, og de unødvendige kolonnene ligge til venstre, og tar halve skjermen.

 

Vet ikke om man kan bruke feks excel eller access også til å dra info ut fra ei webside, si hvert 30 sek, eller hvert min, skulle som sagt også hatt noe slags varsel, for sitter man med ryggen til eller er på wc, og det kommer en ny bestilling, så skulle man kanskje utført den med en gang, men blir for sene fordi man ikke fikk med seg at det kom en ny bestilling i det heletatt

Endret av albester
Lenke til kommentar

Hvilken informasjon ønsker du å hente? Registrert informasjon fra bestilling eller kolonnene: 

 

Klslett,    bestillingstidspunkt,    type bestilling,    dato,    utføres kl,    navn.    tlfnr,    adresse,    merknader.

 

Klarer ikke helt å forstå sammenhengen her.

 

Det jeg har skrevet over er en løsning på hvordan det kan gjøres, men da blir bestillingen gjort på deres side og dere har større kontroll over bestillinger som er gjort. 

Lenke til kommentar

Hvilken informasjon ønsker du å hente? Registrert informasjon fra bestilling eller kolonnene: 

 

Klslett,    bestillingstidspunkt,    type bestilling,    dato,    utføres kl,    navn.    tlfnr,    adresse,    merknader.

 

Klarer ikke helt å forstå sammenhengen her.

 

Det jeg har skrevet over er en løsning på hvordan det kan gjøres, men da blir bestillingen gjort på deres side og dere har større kontroll over bestillinger som er gjort. 

 Vet ikke om man kan lage en tabell inni svarene her.. men skal se her om man får lagd noe forståelig

1     2          3            4             5                        6                 7                 8              9           10

2a    rabbl    26/6       13:20       Ola Nordman   Veien 3        22332211   rabbl       rabbl      rabbl

3a    rabbl    27/6       15:10       Kari Nordman   Gata 8        22883311    rabbl      rabbl      rabbl

4a

5a

6a

 

du kan si tabellen ser slik ut... vi trenger kun infoen fra klolonne 3 4 5 6 og 7, de som står rabbl på, de trenger vi ikke...

 

Så da kunne man tenkt seg å fått lest inn kun de kolonnene der, med kun 3 4 5 6 7 og ikke de andre.

 

Og så enten fått dem presentert på en webside vi selv setter opp til internt bruk, eller i et excel ark feks. Viktige er å få luka ut det vi ikke trenger, og få noe slags varsel når det plutselig kommer en ny bestilling feks på rad 4a. Det ligger ofte 100vis av bestillinger i dette skjemaet, så det er ikke lett å se om det plutselig popper opp en midt innimellom de som ligger der fra før, dersom man ikke sitter å glor i skjermen konstant.

 

Og som sagt så er denne siden kun en oversikt over hva ulike booking systemer fra ulike statlige bedrifter har sendt til oss. Så det er ikke noe redigerinsgs muligheter eller noe på denne siden, det er kun en oversikt kan man si. 

 

Slik at det vi ønsker det skal se ut da feks blir noe slikt som

 

3          4           5                            6              7

26/6     13:20    Ola Nordmann   Veien 3    22332233

27/6     15:10    Kari Nordmann  Gata 8     22883322

Endret av albester
Lenke til kommentar

Og kan ikke gi tilgang på den siden vi skal lese ut av, siden det er sensitive opplysninger der.

Da blir det veldig vanskelig å hjelpe deg.

 

Fremdriften er jo åpenbar. Lag et program som følger stegene under:

1. Logg inn på siden.

2. Henter ut info.

3. Presenterer infoen i en tabell og gir lydsignal om ting endrer seg.

 

De vanskeligste stegene, 1 og 2, kommer helt an på selve siden, og hva slags språk man velger å skrive programmet i.

 

Tenkte du å betale for dette?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...