Gå til innhold

Hadde tenkt meg ny 120gb disk


HansHG

Anbefalte innlegg

Som topic sier skal jeg ha meg ny disk

Skal ha 120gb 8mb cache 7200rpm

Har sett på WD: https://prisguiden.no/produkt/2636

Seagate: https://prisguiden.no/produkt/8665

Samsung: https://prisguiden.no/produkt/9212

Hvilke av disse diskene vill være det beste kjøpet? Har WD fra før og er fornøyd er noen ulyder, men det er sikkert for at de er gammle og har fått litt deng innimellom. Seagate har jeg hørt mye bra om, de skal være stille og det skal være lite feil med dem.

Samsung har jeg ikke hørt så mye om, har bare hørt at de faktisk skal være enda litt stillere enn Seagate'n.

Noen som har noen tips ?

 

Alle disse diskene er IDE UMDA 133 fordi jeg ikke har SATA på hk'et mitt.

Men ville det lønnt seg å bytte HK og kjøpe en SATA disk, er det noe forskjell på vanlig ATA og SATA ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært litt uheldig med den ene samsung disken min, 120gb - 2mb varianten, det virker som om lesehodet setter seg fast ellernoe lignende. Da kommer det høye klikkelyder fra disken og jeg får ikke lest fra den.

 

Det merkelige var at det ordnet seg (dessverre med tap av noe data) på en måte ved å kjøre testprogrammet fra samsung sin side. Når jeg kjørte testprogrammet så stod disken og klikket i 15 minutter og så plutselig løsnet den og alt virket. Dessverre har det gjort meg litt skeptisk til å bruke den disken, er så dumt å miste 120gb med data på en gang liksom.

 

Det kan jo være at jeg har vært uheldig med akkurat den disken.

 

Ellers er den veldig kjekk og stillegående det skal den ha.

Lenke til kommentar
Alle disse diskene er IDE UMDA 133 fordi jeg ikke har SATA på hk'et mitt.

Men ville det lønnt seg å bytte HK og kjøpe en SATA disk, er det noe forskjell på vanlig ATA og SATA ?

Ingen/minimal forskjell i ytelse, muligens litt mindre CPU-bruk. Forøvrg er det enkelte fordeler;

- SATA er nok litt enklere å sette opp

- SATA = tynnere kabler => mindre rot og bedre luftgjennomstrømning i kabinettet

- Et raid-sata kort kunne nok vært effektivt...

 

Men værdt prisen...? nope...

Lenke til kommentar
Alle disse diskene er IDE UMDA 133 fordi jeg ikke har SATA på hk'et mitt.

Men ville det lønnt seg å bytte HK og kjøpe en SATA disk, er det noe forskjell på vanlig ATA og SATA ?

Ingen/minimal forskjell i ytelse, muligens litt mindre CPU-bruk. Forøvrg er det enkelte fordeler;

- SATA er nok litt enklere å sette opp

- SATA = tynnere kabler => mindre rot og bedre luftgjennomstrømning i kabinettet

- Et raid-sata kort kunne nok vært effektivt...

 

Men værdt prisen...? nope...

Da trenger jeg nok ikke SATA har cpu kraft nok til å drive diskene mine i dag så tipper at barton 2500@2400mhz holder en stund til.

Også ser det ut som Samsung er bra omtalt her utenom den med klikke lyd.

Men det kan skje med enhver disk.

Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg maks ytelse fremfor pris, men ytelsesforskjellen mellom wd og seagate er liten, så her ville jeg nok valgt Seagate.

 

Computer City (aldri handlet der, men skal visst være en helt ok butikk) selger Seagate 120gb harddisk for 799kr. Det er ikke nettbutikk, og da sparer du porto. Bare et lite hint.

Lenke til kommentar

Gå for en WD 120 gb (mest for penga)

 

S-ata bruker en kabel som er ca 1 cm i stedet for ata sin som er 5...

S-ata skal visnok være litt granne kjappere teoretisk men har alderig sett en test om det...

 

S-ATA egnerseg i et pleksi vindu + bedere kjøling pga luftigere

 

-=Neo=-

 

PS: bruker en WD 120gb s-ata selv ;););)

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg maks ytelse fremfor pris, men ytelsesforskjellen mellom wd og seagate er liten, så her ville jeg nok valgt Seagate.

 

Computer City (aldri handlet der, men skal visst være en helt ok butikk) selger Seagate 120gb harddisk for 799kr. Det er ikke nettbutikk, og da sparer du porto. Bare et lite hint.

Hvor ligger nå computer city ?

Den seagate'n de selger der er det versjon V eller 5 på norsk ?

Må ha V ettersom jeg kanskje skal bruke den i xboxen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...