Gå til innhold

Kabel mellom receiver og lydkort


Anbefalte innlegg

Hvilken type kabel skal jeg kjøpe når jeg skal koble sammen receiveren med datan? Vis vi sier at jeg skal kjøpe fra hifi-klubben.. skal jeg kjøpe signal kabel, eller digitalkabel da? Hvilken vil dere anbefale?

 

En annen ting jeg lurer på, er om det gjør noe om singal/digital kabelen er 2meter.. Vil dette skape forstyrrelser på linja? Er det bedre med en kabel på 1 meter?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva slags kontakt det er på digital-ut på lydkortet ditt, derfor kan jeg ikke si noe om hva slags kabel du skal ha.

 

Du kan gå til en hvilken som helst butikk som forhandler lydutstyr og spørre etter denne kabelen:

 

1x stereo-minijack (3,5mm) (han) ---> 2x RCA (han)

 

minicable.jpg

 

 

mvh

bfisk

 

ed: dette er altså en helt ordinær, analog signalkabel ;)

Endret av hrichard
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha digital overføring må du ha digitale inn/ut på lydkortet og receiveren. Da er det enten optisk eller koaxial eller begge deler (optisk er et lite firkantet hull og koax ser ut som vanlige RCA, men IKKE bruk vanlig RCA-kabel!). Optisk kabel er billigst. 98 kroner for 1,5m og 129 kroner for 5m på Clas Ohlson.

Endret av larsli
Lenke til kommentar
men IKKE bruk vanlig RCA-kabel!

YO!

Jeg bruker en vanlig rca-kabel som coax og det fungerer ypperlig!

Man trenger absolutt ingen 75ohms kabel til dette formålet.

 

Valiariaribenn, på komplett sine sider står det at lydkortet ditt har 3,5mm spdif ut.

3,5mm spdif fins både i coaxial og i optisk utgave. Du må finne ut om du har optisk eller coaxial utgang.

Du kan sjekke dette ved å stappe en vanlig 3,5mm jack inn i digitalutgangen, hvis denne da sitter likt som i de andre inn og utgangene på lydkortet har du coaxial spdif.

 

Optisk 3,5mm

35mm-fibercable.jpg

 

Vanlig 3,5mm jack som kan brukes til coax:

jackplug.JPG

Lenke til kommentar

Flytta litt på forsterkeren min og trengte lengre signalkabel (vanlig analog).

Kjøpte en av de lange (3m) på Komplett, men den kabelen tror jeg plukka opp det aller meste støy rundt her.

Lagde meg en ny på ca 2m:

Vanlig KAT5-kabel og lodda på en minijack i ene enden og to RCA i den andre.

Billig kabel som fungerer VELDIG bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...