Gå til innhold

Fersking-spørsmål


Stroyer

Anbefalte innlegg

Jeg er forsåvidt nybegynner på Linux (har prøvd det før, men ikke mye), og har noen spørsmål angående Linux Mandrake 9.2 (KDE).

Hadde virkelig satt pris på noen gode svar!

 

1. Rett og slett: hvordan åpner man en fil? Har lastet ned Opera, til og med unzippet, men trykker jeg på "innstall"-filen, så får jeg den bare opp i KWrite.

 

2. Kan jeg vise Windowsfiler på Linux og omvendt om jeg har begge operativsystemene? Jeg kan nemlig ikke se de samme filene i Linux som i Windows.

 

3. Noen som har noen gode Mac-design-aktige (ja, er litt Macdesignfan :) ), fine, oversiktlige themes til KDEen min?

 

Takk for at du leser dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. åpne en terminal, naviger fram til mappa der du la opera med "cd". Når du er i mappa skriver du "ls" så ser du alt som er i den.. for å installere skriver du da "./install.sh" eller hva fila het. Fila må være executable, som vises GRØNN ofte. Er det en grønn install fil skriv "./install.sh"

 

Normale programmer installerer du slik: "./configure ; make; make install" i mappa til programmet.. :)

 

2. Jada, den kan lese alle filene.. inget problem, har du OpenOffice tar den også word filer o.l.

 

3. www.kdelook.org

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Tror forsåvidt du misforstod meg litt.

 

På punkt 2: Det er ikke det at jeg ikke får åpnet Windowsfilene, men det at jeg rett og slett ikke kan finne dem. Det samme gjelder Linuxfiler i Windows. Borte vekk visuelt!

 

På punkt 1: Vel, jeg lastet ned Opera fra internett. Bruk av terminal kan jeg ikke enda - kunskapene mine stopper allerede på "naviger fram til mappa" - men er ikke noe liknende også mulig å gjøre i Konqueror (tilsvarende Explorer)?

 

På punkt 3: Har sett denne siden før, men klarte ikke å finne tilbake til den. Takk! :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar!

Tror forsåvidt du misforstod meg litt.

 

På punkt 2: Det er ikke det at jeg ikke får åpnet Windowsfilene, men det at jeg rett og slett ikke kan finne dem. Det samme gjelder Linuxfiler i Windows. Borte vekk visuelt!

 

På punkt 1: Vel, jeg lastet ned Opera fra internett. Bruk av terminal kan jeg ikke enda - kunskapene mine stopper allerede på "naviger fram til mappa" - men er ikke noe liknende også mulig å gjøre i Konqueror (tilsvarende Explorer)?

 

På punkt 3: Har sett denne siden før, men klarte ikke å finne tilbake til den. Takk! :)

punkt 2, jeg vedder på at mandrake har mountet diskene dine som /windows eller noe.. Finn dem, ligger kanskje på skrivebordet..

 

Vel, punkt1 - for å bruke linux er terminalen en viktig faktor :) Du kan h0yreklikke på install fila og trykke på "run in terminal" kanskje.. Velvel, jeg bruker ikke KDE så har ikke helt roen :)

Lenke til kommentar

Punkt 1: Kunne jeg fått en nøyaktig beskrivelse av hvordan jeg gjør dette? (kommandoer som må skrives osv)

 

Punkt 2: Da får jeg bare sette i gang å lete :/

 

_____ EDIT _____

Har forresten kommet over et nytt problem:

Jeg slettet noen programmer (knappene til dem) på oppgavelinjen. De forsvinner (greit nok), men stedet de var forblir tomt, og blir ikke fylt igjen. Dette er forsåvidt litt plagsomt, for den plassen kunne blitt brukt til f.eks. å se hvilke programmer som er oppe.

Endret av Stroyer
Lenke til kommentar
1. Rett og slett: hvordan åpner man en fil? Har lastet ned Opera, til og med unzippet, men trykker jeg på "innstall"-filen, så får jeg den bare opp i KWrite.

Er også nybegynner på Mandrake, har 9.1.

Hva slags fil var det du lastet ned fra Opera?

Jeg lastet ned rpm-versjonen , la den i /home katalogen min og kjørte den derfra vha konqueror filbehandleren. Da vil Pakkebehandleren rpmdrak automagisk pakke ut og installere filene som trengs

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk! Både Windows-filene og Opera fungerer kjempebra! Jeg har bare - forutsigbart nok - et par flere spørsmål å komme med :blush:

 

- Hvordan kan jeg gi meg selv tilgang til filene som ligger i "/mnt", så jeg kan jobbe med samme fil i forskjellige operativsystem (kanskje vel så mye et windows-spørsmål)?

- Kan jeg laste ned fonter som "verdana" til Linux et sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...