Gå til innhold

Bærbar flyttbar-arbeidsstasjon


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg er på utkikk etter en bærbar pc som kan takle alt jeg klarer å kaste mot den til rundt 20k. 

 

Jeg ser meg nødt til å oppgradere fra min Asus UX31A da jeg ikke får oppgradert den og den takler ikke dagens bruk. 

 

Jeg kjører Simens NX, Fedem, Abaqus o.l. 

Kanskje blir den brukt til spill om det funker. 

15,6"

 

Det aller viktigste er at den tåler å bli fraktet og kan oppgraderes.

 

For å starte tråden her jeg sett litt på Multicom sin Kunshan p651R 4k.

Disse ligger nå på 20k med operativsystem.

Ser ut til at denne laget av plast, noen erfaringer med bærbarheten av disse? 

 

Håper på erfaringer og gode tips.

 

 

 

 

  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Multicom bygger på en Clevo barebone laptop som de gjør ferdig selv og kan tildels skreddersy.

 

Har selv ikke vært så imponert av byggekvaliteten på clevo men denne ser litt bedre ut.

 

Tenker du 970m eller 980m og har du en formening om hvor stor skjerm du trenger ?

 

Dell XPS 15 er superhærlig, tynn lett etc men kommer bare med 960m

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Hei

 

Multicom bygger på en Clevo barebone laptop som de gjør ferdig selv og kan tildels skreddersy.

 

Har selv ikke vært så imponert av byggekvaliteten på clevo men denne ser litt bedre ut.

 

Tenker du 970m eller 980m og har du en formening om hvor stor skjerm du trenger ?

 

Dell XPS 15 er superhærlig, tynn lett etc men kommer bare med 960m

 

Hei Thobjo. takker for kjapt svar

 

Må innrømme at det er første gang jeg hører Clevo, selges det bedre barebone baserte i Norge?  

 

Jeg har ikke vurdert 970m eller 980m mot hverandre enda, dette er vel med tanke på gaming?

CAD og simuleringer krever litt annerledes skjermkort kontra gaming da de fokuserer på nøyaktighet fremfor "skjermflyt" slik jeg forstår dette.

Denne gangen går jeg gjerne for et gaming-basert kort, men da avhenger jeg av deres ekspertise. 

 

Er denne Dell XPS 15 oppgraderbar på lik måte som Multicom sin er? 

Lenke til kommentar

MSI produserer også barebones på samme måte som Clevo, og noen slike MSI-baserte maskiner fikk man også kjøpt hos Multicom tidligere, men det ser ut som om de har sluttet med det.

 

Til OP; jeg ser at du lurer på P651R. Jeg har en sånn, dog ikke med 4k skjerm. Hvis du ser etter en hardfør maskin som skal tåle og mishandles litt, så er dette ikke maskinen for deg. Byggekvaliteten er forsåvidt god, men bare til "vanlig" bruk. Lokket for eksempel er meget tynt, og man bør være ekstra oppmerksom på å beskytte dette under frakt. Dette er en veldig tynn maskin i det hele tatt til kraftig "gaming" laptop å være, men er altså ikke beregnet på røff bruk. Altså røffere enn "normalt", mener jeg. Utgaven med GTX 980M er 3 mm tykkere enn den med GTX 970M, men er fremdels en tynn maskin til å være i denne klassen.

 

Bortsett fra det er dette så absolutt en maskin som "tåler alt du kan kaste mot den", når vi snakker om arbeidsoppgaver. Men jeg tror nok Multicom har Clevo-maskiner som klarer det enda bedre - akkurat nå ser det ut til at de ikke har noen modeller beregnet på mer "proff" bruk på sidene sine, for eksempel med "proffe" skjermkort mer beregnet på CAD o.l. heller enn spilling - men det har de hatt før. Foreslår at du ringer eller mailer dem og spør.

 

Og nei, det er ikke rart at du ikke har hørt om Clevo før; det finnes knapt en eneste Clevo-maskin med navnet Clevo på. De har alle branding/merkenavn alt etter hvilken butikk som selger dem. Her i landet er det kun Multicom som fører dem for øyeblikket. Clevo er en av de forholdsvis få "egentlige" bærbarfabrikkene, og når de ikke selger sine egne barebones gjennom butikker som f.eks Multicom, produserer de maskiner for andre og mer kjente merkenavn.

 

P651R er min andre Clevo-maskin kjøpt hos Multicom. Den første var et digert beist m bl.a. prosessor og hovedkort beregnet på desktop datamaskiner. De har noen slike modeller nå også, til og med med skjermkort beregnet på desktop-maskiner. Vekt og størrelse og strømforbruk følger derav. Som desktop-maskiner, bare mer praktiske å flytte på/transportere.

 

Her er et eksempel på en mer "proff" maskin fra Clevo, denne gangen under det tyske merkenavnet Schenker. Desktop prosessor og Nvidia Quadro M5000 "profft" skjermkort. En direkte etterkommer av beistet jeg hadde før.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

MSI produserer også barebones på samme måte som Clevo, og noen slike MSI-baserte maskiner fikk man også kjøpt hos Multicom tidligere, men det ser ut som om de har sluttet med det.

 

Til OP; jeg ser at du lurer på P651R. Jeg har en sånn, dog ikke med 4k skjerm. Hvis du ser etter en hardfør maskin som skal tåle og mishandles litt, så er dette ikke maskinen for deg. Byggekvaliteten er forsåvidt god, men bare til "vanlig" bruk. Lokket for eksempel er meget tynt, og man bør være ekstra oppmerksom på å beskytte dette under frakt. Dette er en veldig tynn maskin i det hele tatt til kraftig "gaming" laptop å være, men er altså ikke beregnet på røff bruk. Altså røffere enn "normalt", mener jeg. Utgaven med GTX 980M er 3 mm tykkere enn den med GTX 970M, men er fremdels en tynn maskin til å være i denne klassen.

 

Bortsett fra det er dette så absolutt en maskin som "tåler alt du kan kaste mot den", når vi snakker om arbeidsoppgaver. Men jeg tror nok Multicom har Clevo-maskiner som klarer det enda bedre - akkurat nå ser det ut til at de ikke har noen modeller beregnet på mer "proff" bruk på sidene sine, for eksempel med "proffe" skjermkort mer beregnet på CAD o.l. heller enn spilling - men det har de hatt før. Foreslår at du ringer eller mailer dem og spør.

 

Og nei, det er ikke rart at du ikke har hørt om Clevo før; det finnes knapt en eneste Clevo-maskin med navnet Clevo på. De har alle branding/merkenavn alt etter hvilken butikk som selger dem. Her i landet er det kun Multicom som fører dem for øyeblikket. Clevo er en av de forholdsvis få "egentlige" bærbarfabrikkene, og når de ikke selger sine egne barebones gjennom butikker som f.eks Multicom, produserer de maskiner for andre og mer kjente merkenavn.

 

P651R er min andre Clevo-maskin kjøpt hos Multicom. Den første var et digert beist m bl.a. prosessor og hovedkort beregnet på desktop datamaskiner. De har noen slike modeller nå også, til og med med skjermkort beregnet på desktop-maskiner. Vekt og størrelse og strømforbruk følger derav. Som desktop-maskiner, bare mer praktiske å flytte på/transportere.

 

Her er et eksempel på en mer "proff" maskin fra Clevo, denne gangen under det tyske merkenavnet Schenker. Desktop prosessor og Nvidia Quadro M5000 "profft" skjermkort. En direkte etterkommer av beistet jeg hadde før.

 

Takker for flott svar Thomit! 

 

For å klarere hva jeg mener med "må tåle å blir fraktet"; 

 

Jeg putter pc'n i et etui nedi sekken og tar den med hvor det skal være, sekken har også egen lomme for pc med litt polstring. 

Det verste er nok at sekken til tider blir veldig full, og det kan legge litt (gjevnt) press på maskinen. 

 

Er dette å tolke som unormalt hard bruk? 

Lenke til kommentar

Nei, det høres helt normalt ut for meg. Men som sagt, lokket (skjermen) er tynn, og den vil lett kunne presses inn mot tastatur-delen av laptopen dersom den får nok press. Nå tror jeg ikke at dette er direkte farlig akkurat, men ... ha det i mente. Den er også lett å vri på i oppreist stilling. Jeg synes man bør ta hensyn til dette. Men jeg har ikke selv noen motforestillinger mot å frakte laptopen på den måten du beskriver.

 

For å gjøre det klart: P651R framstår for meg som en laptop med god bygge- og materialkvalitet, med en god kvalitetsfølelse. Og skjermkvaliteten er også god, betydelig bedre enn noen laptopskjerm jeg har hatt tidligere. Dette er 1920x1080 IPS skjermen; jeg har ingen erfaring med 4K skjermen; jeg har lest (i tester) at den skal være meget god kvalitetsmessig, men at det fremdeles finnes problemer med skalering når man skal bruke en 4k skjerm i "det virkelige liv". Så jeg styrer unna 4K, foreløpig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tror jeg har eliminert meg ned til 2 varianter nå, om dere ikke kommer med en verdig konkurrent i siste liten 

 

Vurderer:

 

1)

  • 6. gen. Intel® Core™ i7-6700HQ-prosessor (Skylake)
  • 16GB DDR4 2133MHz
  • GeForce GTX 980M 8GB (Maxwell)
  • Nvidia G-SYNC
  • 512GB PCIe SSD + 1TB 7200 HDD
  • Killer™ Wireless-AC 1535 med ExtremeRange™

mot

 

2) 

 

  • 6. gen. Intel® Core™ i7-6820HK-prosessor (Skylake)
  • 32GB DDR4 RAM 2133MHz
  • GeForce GTX 970M 6GB
  • 512GB SSD + 1TB harddisk
  • Bakbelyst tastatur
  • Intel Wireless-AC 8260

 

Hva ville dere valgt? 

Lenke til kommentar

 

Tror det er lurt å gå for skjermkort GTX 980m hvis du skal spille FPS spill.

Mye ram og cpu er mere egnet for videoredigering eller spill som krever mye av cpuen.

 

Tror jeg ville ha satset på PCI-E SSD f.eks m.2 SSD.

 

Begge nettverkkortene er utdatert se på:

wireless-AC 18260

 

 

Hei. 

 

Jeg spiller ikke stort mye, men modellerer og simulerer en hel del. 

 

Det skal sies at pc'n sikkert slepper å gjøre de største simuleringene frem i tid da en eventuell arbeidsplass helt sikkert har bedre utstyr. 

 

Er det virkelig mye å tjene på en 

  • 512GB PCIe SSD M.2

mot ?

  • 512GB SSD SATA M.2 

 

At kortene er utdatert er vel noe firma burde gjøre noe med eller? hva tenker dere der? 

Lenke til kommentar

Ja særlig ved tyngre bruk: (Samsung 950 pro)

 

Samsung-950-Pro-NVMe-512GB-SSD-Crystal-D

Men er kanskje lite å tjene på installasjons hastigheten og generielt oppstart, kanskje du får dobbelt så rask oppstart eller mere hvis du har mange programmer kjørene, selv har jeg kun testet eldre utgaver på sokkel 1366\2011 så ville ikke utelukke m.2 PCI-E SSD i fremtidig laptop særlig hvis pris ikke er noe problem. Sjekk vertfall slike SSD disker er støttet, da en del støtter kun sata versjon særlig laptoper\Intel NUC.

 

Ville helt klart droppet sata disker da det gjør laptopen unødvendig stor.

 

Du får høre med produsentene, er enig man bør forvente beste av det beste i laptop segmentet mellom 15 000-20 000 kr. Eneste problemet med slike SSD PCI-e først og fremt hvis de brukes mye til tung bruk blir de mye mere varme en sata SSD disker så laptop er kanskje ikke det beste for tung bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja særlig ved tyngre bruk: (Samsung 950 pro)

 

Samsung-950-Pro-NVMe-512GB-SSD-Crystal-D

Men er kanskje lite å tjene på installasjons hastigheten og generielt oppstart, kanskje du får dobbelt så rask oppstart eller mere hvis du har mange programmer kjørene, selv har jeg kun testet eldre utgaver på sokkel 1366\2011 så ville ikke utelukke m.2 PCI-E SSD i fremtidig laptop særlig hvis pris ikke er noe problem. Sjekk vertfall slike SSD disker er støttet, da en del støtter kun sata versjon særlig laptoper\Intel NUC.

 

Ville helt klart droppet sata disker da det gjør laptopen unødvendig stor.

 

Du får høre med produsentene, er enig man bør forvente beste av det beste i laptop segmentet mellom 15 000-20 000 kr. Eneste problemet med slike SSD PCI-e først og fremt hvis de brukes mye til tung bruk blir de mye mere varme en sata SSD disker så laptop er kanskje ikke det beste for tung bruk.

 

Det høres ut som du mener denne 

 

  • 6. gen. Intel® Core™ i7-6820HK-prosessor (Skylake)
  • GeForce GTX 980M 8GB (Maxwell)
  • 16GB RAM
  • Nvidia G-SYNC
  • 512GB PCIe SSD + 1TB 7200 HDD
  • Killer™ Wireless-AC 1535 med ExtremeRange™
  • 25mm tynn

 

for 2k mer er verd pengene? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...