Gå til innhold

Sanitetssoldat i luftforsvaret


Drikkeflaska

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsvaret har i bunn og grunn standard sanitetsutdanning uansett hvor du er. Nivå 2 (en uke) får man ila rekrutten, nivå 3 (flere moduler, men totalt ca 7-8 uker for vernepliktige i luft/sjø) får man som "fagspesialisering" etterpå. Tjenesten etterpå er derimot ganske forskjellig fra avdeling til avdeling. 

Sanitetssoldatene fra luft (og sjø) skal etter endt kurs bemanne alle sykestuene forsvaret (FSAN) har rundt omkring. Som regel støtter man ved daglig drift i sykestua, i tillegg til å støtte sanitetsutdanning og -beredskap i leiren forøvrig. Avhengig av behovet der man er. I tillegg har det pleid å være en tropp på Sessvoll som generelt driver mer "grønn" sanitetstjeneste (feltambulanse, beltevogn, lastebil osv.) og støtter undervisning og arrangementer/øvelser i nærheten etter behov. De som gjør det godt på kurset får stort sett det tjenestestedet de ønsker seg - de som ikke gjør det godt må ta til takke med det som ble igjen.

Lenke til kommentar

Nivå 3-utdanningen er dritfet og veldig nyttig uansett. Men vær forberedt på at det må stikkes en del også. Venekanyler.

Takk for grundig info! Tror nok det blir dette jeg satser på, da det virker som om alle de andre mulighetene mine er diverse kontortjenester. 

 

Har ikke noe imot stikking. Har bla gått helse på vg1 og vg2, der vi feks lærte både stikk i fingeren og venepunksjon. 

Lenke til kommentar

 

Nivå 3-utdanningen er dritfet og veldig nyttig uansett. Men vær forberedt på at det må stikkes en del også. Venekanyler.

Takk for grundig info! Tror nok det blir dette jeg satser på, da det virker som om alle de andre mulighetene mine er diverse kontortjenester. 

 

Har ikke noe imot stikking. Har bla gått helse på vg1 og vg2, der vi feks lærte både stikk i fingeren og venepunksjon. 

 

Da er du sikkert over gjennomsnittet forberedt på sanitetskurset :p men fokuset er jo et litt annet, da. Mindre pleie, mer traumer og FØRSTEhjelp :) Jeg synes det var veldig spennende i alle fall :)

Lenke til kommentar

 

 

Nivå 3-utdanningen er dritfet og veldig nyttig uansett. Men vær forberedt på at det må stikkes en del også. Venekanyler.

Takk for grundig info! Tror nok det blir dette jeg satser på, da det virker som om alle de andre mulighetene mine er diverse kontortjenester. 

 

Har ikke noe imot stikking. Har bla gått helse på vg1 og vg2, der vi feks lærte både stikk i fingeren og venepunksjon. 

 

Da er du sikkert over gjennomsnittet forberedt på sanitetskurset :p men fokuset er jo et litt annet, da. Mindre pleie, mer traumer og FØRSTEhjelp :) Jeg synes det var veldig spennende i alle fall :)

 

Det høres bra ut! Har alltid synest at førstehjelp og sånn (av det jeg har hatt) har vært mye mer spennende enn selve pleie-delen. 

 

Gleder meg i alle fall, får trene mye, og håpe på at jeg får tjeneste som sanitetssoldat. Er jo fortsatt en liten stund til jeg skal inn :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det forresten noen som kan si noe om hvordan det er med romfordeling og sånn? Sover gutter og jenter på samme rom? 

 

Nei, det er delt opp. 

 

Sanitetssoldat gir deg kurs i sanitet nivå 3 om jeg ikke husker feil. Vet ikke om det er normalt, men jeg måtte ta dette kurset på 2 uker, og det var et sant mareritt. Det burde vært minst 4 uker etter min mening.

Lenke til kommentar

Jenter og gutter sover på samme rom, her har vi 6 på hvert rom, 3/3 eller 2/4. 
Har nå vært på FSAN troppen i to måneder og på mandag etter medic-eksamen drar 10 stk til tropp 1 (enn mer grønn/operativ stilling), 15 skal være sykepleier på båt og 25 skal enn 2 måneders GSU før de blir stasjonert på en militærbase som sykepleier. 

 

Den første måneden består av en førstehjelpsmodul der det er fokus på behandlig på skadested, her har vi tester hver fredag og praktisk og skriftlig eksamen på slutten, de som strøk på konteeksamen må få seg en ny stilling i forsvaret, vi hadde 9 som måtte dra.

 

Den andre måneden er medicmodulen der mottak, sykdom- og medikamentlære er fokuset. Denne uken har vi hatt skademestringsøvelse i 4 dager der troppen min drifter en role 1 stasjon 24/7 (befal som lagførere og sykepleiere som senpais) med mange spennende traume-og sykdomscaser. Skiftene har vært 9 av/på, uten tvil den mest lærerike og utmattende øvelsen igjennom kurset. 

Dersom du lurer på noe konkret skal jeg prøve å få svart på det, men er ikke så veldig aktiv på forumet. 

GN :)

Lenke til kommentar

Jenter og gutter sover på samme rom, her har vi 6 på hvert rom, 3/3 eller 2/4. 

Har nå vært på FSAN troppen i to måneder og på mandag etter medic-eksamen drar 10 stk til tropp 1 (enn mer grønn/operativ stilling), 15 skal være sykepleier på båt og 25 skal enn 2 måneders GSU før de blir stasjonert på en militærbase som sykepleier. 

 

Den første måneden består av en førstehjelpsmodul der det er fokus på behandlig på skadested, her har vi tester hver fredag og praktisk og skriftlig eksamen på slutten, de som strøk på konteeksamen må få seg en ny stilling i forsvaret, vi hadde 9 som måtte dra.

 

Den andre måneden er medicmodulen der mottak, sykdom- og medikamentlære er fokuset. Denne uken har vi hatt skademestringsøvelse i 4 dager der troppen min drifter en role 1 stasjon 24/7 (befal som lagførere og sykepleiere som senpais) med mange spennende traume-og sykdomscaser. Skiftene har vært 9 av/på, uten tvil den mest lærerike og utmattende øvelsen igjennom kurset. 

 

Dersom du lurer på noe konkret skal jeg prøve å få svart på det, men er ikke så veldig aktiv på forumet. 

GN :)

 

Tusen takk for godt svar! Det som er litt kjipt er at man ikke har mulighet til å dra til tropp 1 når man har innrykk i september :/ Ser for meg at det muligens kan bli litt kjedelig å jobbe på ei sykestue? 

*sanitetsassitent, vel?

Sykepleier er en yrkestittel det tar høyskoleutdanning for å få (klassifiseres forøvrig som nivå 4 på skalaen til Forsvaret, lege er nivå 5) :p Gjelder å holde tunga rett i munnen når det blir mange uttrykk! :D

Slik jeg har forstått det så heter det vel sanitetsassistent i Sjø, og sanitetssoldat i Luft :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Slik jeg har forstått det så heter det vel sanitetsassistent i Sjø, og sanitetssoldat i Luft :)

 

Det tror jeg du har helt rett i! Man gjør stort sett akkurat det samme, da. Luftforsvaret bestemte seg vel bare for at alt skulle hete -soldat. Velferdssoldat, f.eks.

 

Jeg lurte på om du vet noe om hvordan det er å være sanitetssoldat ute på en sykestue? Er det noen steder det er bedre og mer gøy å være enn andre, osv? 

 

Har jo skjønt at det er best å være med i den troppen på Sessvollmoen, men det vil ikke jeg ha mulighet til :( 

Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg har forstått det så heter det vel sanitetsassistent i Sjø, og sanitetssoldat i Luft :)

 

Det tror jeg du har helt rett i! Man gjør stort sett akkurat det samme, da. Luftforsvaret bestemte seg vel bare for at alt skulle hete -soldat. Velferdssoldat, f.eks.

 

Jeg lurte på om du vet noe om hvordan det er å være sanitetssoldat ute på en sykestue? Er det noen steder det er bedre og mer gøy å være enn andre, osv? 

 

Har jo skjønt at det er best å være med i den troppen på Sessvollmoen, men det vil ikke jeg ha mulighet til :(

 

Det vet jeg ikke :( 

Da jeg jobba på Ørland brukte vi san-soldatene til å hjelpe til med nivå 2-kurs av og til... På Luftforsvarets baser er det som regel en eller flere "basetropper" som består av diverse tjenestetyper som ikke naturlig hører inn under en annen tropps-struktur. Litt sånn oppsamlingstropp. Luftforsvaret har nemlig relativt mange "enkeltsoldater" i støttefunksjoner rundt omkring, mens de fleste soldatene i hæren hører til en fast tropp til daglig. Ser for meg at det er artigere å være et sted med mange andre "enkeltsoldater" (fra Mission support/bakkeutstyr/redningsutstyr/velferd/transport osv.) enn et sted der de fleste har sin "gjeng" fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...