Gå til innhold

Oppgradere til Smarthus - Diverse spørsmål


Anbefalte innlegg

Heisann

Har lest diverse tråder her og ønsker å begynne med automatisering/smarthus.

Tenkte derfor å lage en egentråd.

I dag har jeg noen optiske røyvarsler. som går på 443mhz for en del falsk alarm på dem.

Kjøpte også noen nye fra Coop bygg, Disse ga også falsk alarm mitt på natta.
så tror jeg vil gå for zwave protokollen,

beklager på forhand for dårlig forklaringer. Er ikke elektrikker.

 

 

must: alt må kunne overstyres med bryter på vegg. WAF

 

Server: Domoticz? (Homeseer er for dyrt)
Hardware: Raspberrypi2 (tlink til billig plass?)

Interface: UZB1

 




Første omgang.
Garasjeport (horman) - Dørsensor , lukke Her tenkte jeg å starte enkelt. med en dør sensor som sjekker om den er oppe eller ikke. I fase 2 så må jeg kjøpe en "elektronisk bryter" som kan erstatte "ringeklokke bryteren" som er koblet til garasjeport åpneren i dag.

Dørsensor på hoveddør - når den åpnes Lys i vindfang. Trenger en "z-wave boks" som står bak dagens veggbryter. link?

Bevegelsessensor gang nede - Trenger z-wave boks som kan stå bak dagens bryter. eventuelt erstatte dagens bryter. trenger ikke dimming, men må kunne brukes på vanlig led pære - link?

 

Ringeklokke - forskjellig lyder basert på tid og notification android. Tips?

Dimme lys stue. har 2 stk soner med 8 stk led spoter 7W på hver sone.
Har lest på tråder her og tror at denne  + vanlig vippebryter skal kunne erstatte dagens veggdimmer?
 

 

Temp måler i flere rom link til noe billig gjerne kina/ebay da dette ikke er kritisk

Andre omgang.
IP kamera oppkjørsel/hoveddør
Dørlås - kode/app

 

På forhand takk til alle innspill.
Dette blir bra :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

must: alt må kunne overstyres med bryter på vegg. WAF

Da anbefaler jeg mikrocontrollere i Z-wave format. Jeg liker Fibaro sine dimmere.

 

Server: Domoticz? (Homeseer er for dyrt)

Husk at "dyrt" er relativt. Du skal snart gå i gang med å bruke en del tusenlapper på hardware. Kostnaden til HomeSeer blir nesten liten i forhold.

 

Men klart du kan begynne med Domoticz! :)

Hvis det gjør det du vil så er det flott. Når du stanger hodet i veggen, så oppgrader.

 

 

.... og når du skaffer deg en Z-wave dørlås, så må du bytte ut Domoticz uansett. ;)

Lenke til kommentar

trenger ikke være noe galt med varsler eller sender.

kan være at røykvarsleren reagerer på noe, støv ect.

 

kommer ann på hvilken utgave av pi du vill ha. gen 1. finner du billig på ebay

men skal du ha gen 2. ville jeg like god kjøpt den på komplett for 450kr

koster nesten det samme på ebay så kommer frakt i tillegg.

pluss det er mange billige "fakes" på ebay med 5xxmb ram. pi2 skal ha 1gb

 

garasje:

er det ikke sensor allerede i port åpneren???. i.e at porten ikke blir kjørt gjennom bakken. skal ikke være noe problem å lodde på en ledning inne på kretskortet. så slipper du å kjøpe egen sensor.

 

for åpner så er det mange som har koblet både arduino og pi til dette slik at du kan styre porten enten over "gsm" eller wifi via en app på telefonen eller automatisert via gps.

 

utterdør:

du kan godt ha dør sensor for og finne ut om døren er åpen osv. men ville heller hatt en pir som slo av og på lyset. 

når du går ut er det jo ingen problem med sensor men når du kommer hjem blir det jo ikke lyst før du har åpnet døren.

blir litt meningslaust. 

det du må tenke på med pir er min.belastning tror de fleste ligger på 40-60w

har du da en led på 7w eller 3 på t.s 21w vill det flimre.

 

for ringeklokke har jeg hørt denne er bra https://ring.com.

hvis du ikke gidder å bruke penger er det jo bare å ha vanlig ringeklokke på ei input til PI/arduino så kan du spille av og gjøre hva du vill.

 

skal funke m den ja til dimming i stua. finnes også alt i ett med bryter og bakstykke.

 

temp måler;

skal du ha trådløs så blir det litt billigste jeg gant var dette http://www.monnit.com/Product/MNS-2-W1-TS-ST

men igjen temp sensor for PI/arduino koster det 5kr på ebay minuset med det er at du må trekke ledninger.

eller sette opp arduino nano wifi/bt kort + sensor i alle rom. 19 for nano 30 wifi 5 sensor. sånn ca.

 

dørlås: 

denne skal være ganske bra http://www.amazon.com/dp/B00CPTD5AQ/?_encoding=UTF8&camp=1789&creative=9325&linkCode=ur2&tag=kwikset-20

 

håper dette hjalp deg litt på vei. bare spør om du lurer på noe:D

Lenke til kommentar

Å ha ørten forskjellige systemer kjørende uavhengig av hverandre er godt mulig, men særlig smart er det vel ikke. ;)

Man vil jo gjerne at de forskjellige systemene skal snakke sammen, slik at huset kan gjøre noen smarte beslutninger ut fra all informasjonen den har.

 

Garasjeporter har egne sensorer for å forhindre å overkjøre døren, ja. Men man kan normalt ikke lese ut statusen av disse fra et smarthussystem.

 

For ytterdør er det praktisk med en magnetsensor (selv om man også kan bruke en PIR, vi bruker begge deler). En magnetsensor vil jo skru på lyset lenge før man har åpnet døren nok til å komme inn, så det er ikke en problemstilling. Magnesensoren vil nok trigge før PIRen i dette tilfellet, så meningsløst er det ikke.

 

Ringeklokker finnes i mange varianter og i mange prisklasser. Ring.com skal fungere bra, men de har i alle fall tidligere hatt problemer med at de ikke har tålt norsk vær. Men de finnes også i Z-wave format (til 350-500 kr) og i 433 MHz-format til 229.

 

Ang IP-kameraer så er det stort sett opp til en selv hvor mye penger man vil bruke.

 

Ang. tempmålere ville jeg absolutt ikke gått for en løsning som krever et SIM-kort, det blir dyrt i lengden. ;)

Også her finnes det mange varianter, og de koster fra en hundrelapp og oppover i 433MHz-format. Nyere bevegelsessensorer i Z-wave har også dette innebygget (men må da muligens korrigeres for de er vanligvis montert opp mot taket hvor det er varmere), og kan brukes til å gi en indikasjon om temperaturen.

 

Skal du ha dørlås så venter verden fremdeles i spenning på at IDlock.no skal få ut fingeren og slippe Z-wave-controlleren. Man kan bruke Doorman, men da må man ha en boks fra Verisure (men det kan integreres i HomeSeer via lilfire sin plugin).

Kwickset og Yale har USA-modeller, men de har flere ulemper, som 1) at hvis den har Z-wave må du passe på å få med deg en EU-modul, ikke US-modul (hvis det i det hele tatt er mulig), og 2) amerikanske dørlåser passer ikke rett inn i norske dører. Jeg måtte bore nytt hull i døra.

Lenke til kommentar

takk for svar begge to.

 

Fant en grei startpakke til Pi2 her : https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/hovedkort/integrertprosessor/raspberry-pi2-quad-core-startpaket/227056.11137/#

 

kommer til å bestille to stk magnetsensorer(til garasjeport og ytterdør)

en multisensor med bevegselse,lux og til gang.

 

men trenger da fortsatt to stk "z-wave enhet" som er koblet til veggbryter og lampen slik at den kan slå den på`? eventuelt en veggbryter som har dette innebydg? disse trenger ikke å støtte dimming. bare led.

 

Ser at det kan lønne seg å gå får 433MHz til devicer som tempmåler og ringeklokke. Kan jo prøve dette selv om jeg har dårlig erfaring med røykvarslerne som ga falsk alarm så lenge de snakket sammen. med en gang jeg fjernet sammenkoblingen så har dem vært stabile.uansett lokasjon.

 

angående stua med led spotter. holder det med en https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212.html?search_query=dimmer&results=39 eller må jeg ha 2 stk siden jeg har 2 soner / dimmere i dag?

 

Ang dørlås så er Nordan like i nærheten. tenker å ta kontakt med de for å høre om de har noe z-wave som er brukenes.

 

Begynner med Dom så kan jeg alltid oppgradere til HomeSeer som du sier ;)

Endret av Ck89
Lenke til kommentar

hvis du vill spare 20 kr og få 8gb ekstra:

https://www.komplett.no/product/862989/datautstyr/hovedkort/integrert-cpu/raspberry-pi-2-model-b-starter-kit#

 

kommer an på hvordan lyset er koblet til bryteren.

nå er ikke jeg kjent m z-wave men skal være mulig og bare ha brytermodul.

 

skal du ha 2 soner må du ha 2 ja men om du bare har en boks så får du ikke plass til det. finnes vell en med 2 soner

Lenke til kommentar

For ytterdør er det praktisk med en magnetsensor (selv om man også kan bruke en PIR, vi bruker begge deler). En magnetsensor vil jo skru på lyset lenge før man har åpnet døren nok til å komme inn, så det er ikke en problemstilling. Magnesensoren vil nok trigge før PIRen i dette tilfellet, så meningsløst er det ikke.

 

tenkte nå på vindfang som ute jeg da. men uansett blir det jo akkurat likt bare motsatt. når du skal ut blir det ikke lys i vindfanget før du åpner døren for og gå ut.

 

pir som er stilt in rett + led lys tenner så fort at du må stå m 5cm sprikke i døren å glane in før det ikke virker.

 

å systemer som ikke passer sammen??? temp måler og dørlås er fair. men er ikke arduino bygget opp med phyton da.

Endret av h33t
Lenke til kommentar

pir som er stilt in rett + led lys tenner så fort at du må stå m 5cm sprikke i døren å glane in før det ikke virker.

Ja, det kan hende. Men i de fleste tilfeller vil en magnetsensor likevel være bedre hvis det er trafikk gjennom døren som er viktig. Det har også en fordel at man kan sjekke om døren er lukket eller ei.

 

å systemer som ikke passer sammen??? temp måler og dørlås er fair. men er ikke arduino bygget opp med phyton da.

Hva mener du egentlig med det?

 

Her har trådstarter sagt han skal bruke Domoticz, og Python kan riktignok scripte i, selv om Domoticz foretrekker LUA. Men arduino har lite å gjøre med det.

 

 

ang moduler.

Sjekket litt, er det ikke rart at en bryter modul er like dyrt som en dimmer modul ?

Er det? Hvorfor det? Begge deler skal ha en eller annen måte å styre lyset på, både lokalt og via Z-wave. Egentlig er de ganske like, så prisen blir jo dermed noenlunde lik.

 

Dette er ikke som forskjellen på en Elko bryter og en Elko dimmer. Men det er interessant at man kan da kjøpe en Elko bryter, pulsfjær og en Z-wave dimmer til lavere pris enn en Elko-dimmer alene... ;)

 

 

 

Alt i alt kokes det ned til to viktige faktorer:

1a) Er man villig til å bruke mye tid selv på å mekke løsninger, eller 1b) skal man kjøpe ferdige systemer som lettere lar seg integreres.

2) I hvilken grad påvirker man WAF med valget over?

 

Du vil sannsynligvis oppdage at hvis du har fått automasjonen til å gli inn i det daglige i hjemmet, ikke bare en gimmick og hobby for deg selv, så er 1b) det mest fornuftige valget.

 

Det er med andre ord avhengig av hvor mye sjel man skal legge i arbeidet.

Lenke til kommentar

jeg må beklage på forhånd at vi har tatt over tråden. var meningen å gi info ikke småkrangle med noen andre. og jeg skal forholde meg til spørsmål fra trådstarter fra nå men.

 

1. utterdør:

du kan godt ha dør sensor for og finne ut om døren er åpen osv. men ville heller hatt en pir som slo av og på lyset. 

 

 

2. Har lest diverse tråder her og ønsker å begynne med automatisering/smarthus.

Tenkte derfor å lage en egentråd. 

must alt må kunne overstyres av bryter på vegg. waf

På forhand takk til alle innspill.

Dette blir bra  :)

 

3.wtf det er fremdeles en dimme modul inni bryteren som koster mer en en vanlig bryter uten. 

hmf.... dimmer s16/400 gli 239,-. VS AD 146 448,- elko bryter 69,- fjer 25,-

 

er enig med deg på 1b hvis du ikke er villig til og lære prøve ting. men å kalle det en gimmick å hobby blir vell å ta i litt.

er det lettere og intigrere ting ja men du blir også tvunget til og kjøpe utstyr som er lager for et system.

derimot hvis du velger å legge litt tid i det får du et mye bedre system som du kan utvide mye fortere og som har større tilpassning til ditt behov.

Lenke til kommentar

Det hjelper litt hvis du skriver sammenhengende setninger. Sånne med punktum og komma når det passer. Da f.eks her.
 

3.wtf det er fremdeles en dimme modul inni bryteren som koster mer en en vanlig bryter uten. 
hmf.... dimmer s16/400 gli 239,-. VS AD 146 448,- elko bryter 69,- fjer 25,-

Jeg forstår fremdeles ikke helt hva poenget ditt er. Det er jo ingen som har påstått at det er billigere å kjøpe en dimmer enn en helt vanlig Elko-bryter.

 

Hva er en "VS AD 146", og hvor kjøper man det? Og er prisene med eller uten moms?

En 0-10V dimmer hjelper jo lite i seg selv, da må du jo ha annet utstyr som kan dimme selve lyskilden.

 

...og hvilken hjemmeautomasjonsprotokoller støtter dette utstyret? ;)

 

er enig med deg på 1b hvis du ikke er villig til og lære prøve ting. men å kalle det en gimmick å hobby blir vell å ta i litt.
er det lettere og intigrere ting ja men du blir også tvunget til og kjøpe utstyr som er lager for et system.
derimot hvis du velger å legge litt tid i det får du et mye bedre system som du kan utvide mye fortere og som har større tilpassning til ditt behov.

Tror du forutsetter for mye her, evt. gikk glipp av poenget mitt. Hvis man gjør dette på hobbybasis, som de fleste her på forumet gjør, så er man nødt til å være villig til å lære seg nye ting.

Poenget er hvor man legger innsatsen hen: Er man overordnet interessert i å få på plass lys, slik at det faktisk fungerer i det daglige, ELLER er man mest interessert i å pusle med elektronikken eller programvaren til å skru av et lys og være fornøyd med det?

 

Jeg bruker personlig mye tid på hjemmeautomasjon generelt, men har for lengst kommet over gleden av å kunne fjernstyre en lysbryter fra mobiltelefonen. Hvis jeg gjør så store endringer at "huset ikke fungerer", så går det ut hardt over WAF fordi vi i det daglige har blitt så vandt til at automasjonen har tatt helt over, at bare det å skru på lys selv er helt uvandt.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

du nevnte at du kan kjøpe elko bryter fjær og z-wave dimmer til lavere pris en en elko dimmer.

når du påsto det, regnet jeg med att du va du snakket om. my bad.  my bad.

VS. står vell for versus.

om prisene er med eller uten moms er vell likegyldig da 25% til eller fra er likegyldig

 

og jeg tror du ikke har så mye erfaring at du klarer ting på egenhånd. og heller bruker PnP.

jeg har ikke sagt at det og "mekke på løsninger" å bare ta til takke var en go løsning. jeg gikk ut i fra at du som legger ut om det ene og andre, hadde klart og programmere et smart hus slik at det virker.

det klarer du tydelig vis ikke og går i ett arrogant forsvarsmodus.

jeg har heller ikke sagt at du må kunne styre ting fra telefonen,

det jeg har sagt er at du kan bruke telefonen til og gjøre automatiske oppgaver, som ikke trenger noe form for HID.

 

det er rart at du sier "huset ikke fungerer". hvis dette skjer så er det jo tydelig, at du ikke kompetanse nokk til og bruke noe annet enn PnP.

 

du vet like godt som meg at en nybegynner som har lest litt på forum. ikke er klar for og installere, montere eller har helt peiling på hva han trenger av utstyr, eller i det hele tatt hva det finnes av utstyr, så jeg beklager på det sterkeste om jeg prøvde og forklare positive og negative ting runt det TS spurte om.

jeg beklager også fordi jeg tvangs foret ideen om 3rd party, det er ikke greit at folk er snille og kommer med alternativer og faktisk innsikt i produkter en spør om.

 

det som er mye bedre er random fakta som er hentet fra enn annen forumstråd som er nøtt til og stemme fordi det står på internett.

 

å jeg sa ikke at arduino var PnP det jeg sa var at du kan koble den til pi for så og hente, eller sende data til Domoticz

så sa jeg videre at dette skulle være lett da du kan programmere arduino eller pi med python. dette var igjen et bra alternativ og ikke noe tvang.

 

det er også rart at han som har nevnt arduino i tidligere poster ang. garasje åpner og ultralyd skulle være så imot det da jeg foreslo det.

Endret av h33t
Lenke til kommentar

[...]

Jeg tror ikke jeg trenger å svare på dette. De som leser historikken i tråden forstår situasjonen. :)

 

 

 

 

EDIT:

Til trådstarter, Ck89, siden det er du som faktisk stilte spørsmål:

Du har valgt et oppsett som du kan komme langt med.

 

RPi med Domoticz og mikrocontrollere bak eksisterende brytere er sannsynligvis den beste løsningen innen denne prisklassen. Spesielt hvis du ønsker at det skal virke, og du ønsker lokal kontroll.

 

Lykke til, og bare spør hvis du møter problemer. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har selv også bra med tak over hoveddøra så den hadde nok overlevd hos med.

 

Har bestilt pi og multisensor. Nå mangler bare usz1 og bryter modul. Regner med de som er dimbare kan benyttes på vanlige pærer som ikke er dimbare?

 

Og vil en vanlig elektrikker skjønne hvordan han skal koble modulene? Må jeg koble dem opp med serveren dør han montere dem eller kan dette enkelt gjøres i etterkant?

Endret av Ck89
Lenke til kommentar

En elektriker vil kunne koble modulene for deg, det følger med koblingskjema, og er ikke akkurat noen rakettforskning :)

 

Jeg bruker å koble på strøm på modulene (bruker en skjøteledning hvor jeg har fjernet kontakten på) for å inkludere dem med controlleren før jeg monterer dem der de skal være i huset.

Man må ikke gjøre det, men jeg leste ett sted at det er bedre desto kortere avstand man har mellom modul og controller nå man legger dem inn.

Lenke til kommentar

Har bestilt pi og multisensor. Nå mangler bare usz1 og bryter modul. Regner med de som er dimbare kan benyttes på vanlige pærer som ikke er dimbare?

Nei, men ja. Ikke i utgangspunktet. En dimmer vil dimme opp eller ned når du skrur på eller av lyset, for å gjøre overgangen "smooth". Men denne tiden kan settes til 0 for de fleste dimmere. Det bør da gjøres før man skrur i pæra.

 

Men er du helt sikker på at du aldri skal dimme akkurat det lyset (og jeg vil si at "helt sikker kan man aldri være"), så kan du heller kjøpe en Appliance modul (altså kun av/på). Men jeg kommer imidlertid ikke på et eneste innvendig lys jeg ikke vil kunne dimme, selv om jeg ikke alltid gjør det.

 

Og vil en vanlig elektrikker skjønne hvordan han skal koble modulene? Må jeg koble dem opp med serveren dør han montere dem eller kan dette enkelt gjøres i etterkant?

Ja, stort sett vet elektrikeren hvordan det skal kobles, men som dreuf sier; det er ikke veldig avansert.

 

Avstand til controller er bl.a. avhengig om du skal benytte deg av kryptering i modulene eller ei. Hvis du ikke skal, så kan man bruke "Network Wide Inclusion", og har da lengre rekkevidde. Skal du ha kryptering MÅ du være i nærheten av controlleren (og for faste installasjoner betyr det å flytte controlleren).

 

Jeg er imidlertid ikke sikker på om Domoticz støtter kryptering (eller "NWI" for den slags skyld), så det er ikke sikkert det er en aktuell problemstilling for deg i det hele tatt.

 

Det aller sikreste er uansett å gjøre en midlertidig oppkobling av mikrocontrolleren først, og legge dem inn i ro og mak før elektrikeren kommer. Så får du også testet utstyret først. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...