Gå til innhold

Hvilket utstyr trenger jeg for å gjøre eksisterende elektronikk smart?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har en leilighet med ganske moderne brytere, dimmere samt termostater for styring av gulvvarme. Jeg har nå kjøpt inn Philips Hue og liker hvordan jeg kan styre lyset via Siri på mobilen min. Det kjedelige er at de gamle dimmerne ikke fungerer sammen med de nye smart LED lyspærene. Enkelt og grei, lyset må alltid stå på via de gamle bryterne for at jeg skal kunne styre via mobilen. Dette funker ikke spesielt godt når dama ikke endrer sine lysrutiner. 

 

Jeg trenger derfor en løsning hvor jeg både kan benytte de gamle lysbryterne/dimmerne, samt at jeg kan  styre det samme via mobilen. Hvilken løsning/teknologi lar meg gjøre dette? Håper jeg slipper å sikfte ut alle brytere/dimmere...

 

Om jeg har et krav så må det være at det er kompatibelt med iPhone Homekit, slik at det kan styres from iPhone via Siri. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger derfor en løsning hvor jeg både kan benytte de gamle lysbryterne/dimmerne, samt at jeg kan  styre det samme via mobilen

Ingen, så lenge du vil beholde dimmerne. Men du kan bytte ut de fysiske dimmerne med brytere, og koble inn dimbare mikromoduler bak bryteren, så får du samme funksjon. Og "styrbart fra mobil" (uten at det er spennende i lengden ;)).

 

Jeg har ikke undersøkt noe særlig om HomeKit, men det er en plugin for det til HomeSeer. Men det er et Windows/Linux-program. Mulig at Indigo Domotics støtter det, det er i alle fall et Mac-program.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Jeg trenger derfor en løsning hvor jeg både kan benytte de gamle lysbryterne/dimmerne, samt at jeg kan  styre det samme via mobilen

Ingen, så lenge du vil beholde dimmerne. Men du kan bytte ut de fysiske dimmerne med brytere, og koble inn dimbare mikromoduler bak bryteren, så får du samme funksjon. Og "styrbart fra mobil" (uten at det er spennende i lengden ;)).

 

Jeg har ikke undersøkt noe særlig om HomeKit, men det er en plugin for det til HomeSeer. Men det er et Windows/Linux-program. Mulig at Indigo Domotics støtter det, det er i alle fall et Mac-program.

 

 

 

 

Ok, så jeg må enten kjøpe nye dimmere med innebygd fjernstyring. Eller jeg kan installere dimbare mikromoduler hvor jeg bare har brytere. Passer alle mikromoduler i vanlige veggbokser bak brytere fra f.eks elko?

Lenke til kommentar

http://www.apple.com/shop/product/HHV62LL/B/lutron-casta-wireless-smart-lighting-in-wall-dimmer-kit-homekit-enabled

 

disse kommer til norge snart og kobler seg opp mot hue sentralen slik at du kan bruke mobilen og dimmer.

du bytter ut gamle dimmere og volla.

 

andre muligheten er:

http://www2.meethue.com/en-us/productdetail/philips-hue-dimmer-switch

den er laget for hue pærene og går på batteri. 

da kan du enten la de gammle bryterne stå, eller få en elektriker til og fjærne de gamlebryterne og sette på ett blindlokk, som du kan dekke over med HUE dimmeren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...