Gå til innhold

Erstatte tradisjonell dekoder og programpakke med apper og streaming abb.?


Anbefalte innlegg

Er dekoderenes tid over? Sett i lys av deres bortfall av kanaler fra Discovery, hvorfor kan man ikke enkelt og greit bare skrote alt av dekodere og abonnementer heller satse på streaming?

 

Jeg betaler i dag 384 kr for grunnpakke fra Canal Digital (pluss 25 kr for ) via fiber, så totalt litt over 400kr. Man trenger vel kun disse tjenestene for å erstatte det meste av de norske kanalene:

NRK - gratis

TV2 Sumo - 99kr / mnd

Dplay - 79kr / mnd

TV3 Play - gratis

= 178kr mnd. Altså halve prisen av det eg betaler i dag. 

 

Trenger jeg noe mer?

For summen jeg betaler CD i dag kan jeg jo fint slenge med ViaPlay og NetFlix også til 99kr mnd hver. Eneste problemet jeg ser er at man må switche mellom en masse apper til en hver tid, men det er vel ikke så lenge til det dukker opp "TV as a service" og mulighet for å nå alle slike tjenester fra et felles grensesnitt (om det ikke finner allerede og jeg ikke har fått det med meg). 

 

Skal man bare ta skrittet helt ut? Skrote boksen og streame alt? Dette er jo helt klart fremtiden. 

 

Kjør debatt! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette jeg har i tankene selv for tiden, jeg har selv Altibox dekoder, men benytter omtrent bare "TV Overalt" som er en streaming side for de fleste av Altibox's kanaler, og jeg streamer dette på TV'en via min stasjonære mediapc. Men det er utrolig dumt at jeg ikke kan kun abonere på "TV Overalt", da dette ville dekket mitt behov og vel så det.

På det regnestykket ditt har du også glemt at du slipper å betale NRK Lisens om du kvitter deg med dekoderen din. Dette i seg selv er mange tusen.

Jeg kommer til å føle denne tråden, da jeg også lurer på om det er noen "felles" plattformer som knytter sammen streaming tilbudene som eksisterer, det er de du nevner som jeg selv finner aktuelle, bortsett fra at jeg gjerne ville hatt National Geographics, jeg vet ikke om denne finnes i streaming idag?

Endret av Rednekk
Lenke til kommentar

Når det først sees på tv i min husstand er jo det via appen til NRK så jeg er enig i tankegangen din.

 

Ja, den er veldig bra og koster ingen ting. Ikke lisenspliktig er den en gang :D Glemmer jo også at ved å si opp dekoderabonnement så kan jeg slippe NRK-lisens også. Der er jo det spart nesten 250 kr/mnd. 

 

Ja, National Geographic kunne jeg også godt tenkt meg en streaming tjeneste på. Er det ikke Fox som leverer den?

Lenke til kommentar

Takk takk. Prøvde Dplay (for TVNorge) i helgen og det var ikke mye å skryte av. Måtte opp i browser, fungerte kun i IE (og kanskje FF), men Chrome og Edge likte den ikke (Silverlight). Kvaliteten var litt "choppy" også.

 

Appen lot seg heller ikke installere på Android TV. 

 

Mulig man kan ha TV-appene på telefon/nettbrett også kjøre dem mot ChormeCast eller EpleTV? 

Lenke til kommentar

Chromecast funker greit i "beta" versjonen mot android, jeg bruker da "cast denne skjermen", Netflix/ VPN (PureVpn) hadda da greit utvalg, iallefall sist helg... Chromecast fungerer gullegodt, sånn i hovedsak, iallefall (det virker som at den "husker" enten geoposisjonen eller DNS, derfor så er det litt plundring med noen innstillinger, men "Cast denne skjermen" (som jeg tror bare er i "beta" versjonen) har til nå alltid fungert problemfritt).

Men det er som trådstarter sier, det blir endel switsjing imellom apper.. Hjemme så har jeg har parabolantenne og Dreambox, som jeg vel må innrømme at jeg ikke bruker lengre. Rikstv Pakke, med tuner og opptaksmuligheter, (kona liker ikke plunder, så derfor kom den inn). Og Netflix, streaming over Chromecasten bruker jeg vel like mye som Netflix'en... Er ukependler, og på hybelen, så er det Canal Digital.... Må innrømme at akkurat det abonnementet nok henger i en tynn tråd: Det vil bli MYE billigere for meg med en CA modul på Tv'en, ekstra RiksTV kort og Streaming til en Chromecast enhet. Den løsningen vil også gi meg litt mindre reklametitting...

Endret av Sandman1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...