Gå til innhold

Hjemme nett med vlan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke router som ikke støtter VLAN?

 

Kanskje noe slik:

Netgear ProSafe GS108Tv2 8-Port Gigabit Smart Switch

 

8 x 10/100/1000 Mbps-porter. Avanserte funksjoner som 802.1x, ACLs, Rate limiting, DSCP/TOS-basert prioritering, IGMP Snooping, SNMP v1, v2, RSTP. Enkel overvåkning via webbasert GUI. Forbedret sikkerhet med 802.1x for autentisering, gjeste-VLAN, MAC-baset portsikkerhet. Vifteløs og dermed lydløs noe som gjør den ideell for bruk i konferanserom, på skrivebordet etc. Livstidsgaranti.

 

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/29997/~/how-to-create-layer-2-vlans-on-netgear-prosafe-smart-switches

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke router som ikke støtter VLAN?

 

Kanskje noe slik:

Netgear ProSafe GS108Tv2 8-Port Gigabit Smart Switch

 

8 x 10/100/1000 Mbps-porter. Avanserte funksjoner som 802.1x, ACLs, Rate limiting, DSCP/TOS-basert prioritering, IGMP Snooping, SNMP v1, v2, RSTP. Enkel overvåkning via webbasert GUI. Forbedret sikkerhet med 802.1x for autentisering, gjeste-VLAN, MAC-baset portsikkerhet. Vifteløs og dermed lydløs noe som gjør den ideell for bruk i konferanserom, på skrivebordet etc. Livstidsgaranti.

 

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/29997/~/how-to-create-layer-2-vlans-on-netgear-prosafe-smart-switches

 

Bruker en pfsense som router så den skjønner vlan.

 

Tror dog ikke jeg kan kjøre ut taggade pakker til tv boksene og til zyxel boksen fra altibox så jeg må vel kjøre ut Tv pakkene med fjernet vlan info?  så får porten vara satt til en spesifikk vlan id slik jeg forstår det hele? Er ikke veldig kunnig på vlan

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke mye kunskaper til pfsense:

 

VLANs altibox bruker:
100 = tlf / config av routern din , 10.X.X.X har den ip'en
101 = tv net
102 = internet

 

Så du må ha minst 1 WAN port og 2 lan porter på pfsene det du setter en port til 101 TV og den andre til 102 internett.

Derfra kan du bruke vanlig switch trenger ikke å tage det videre slik jeg forstår det.

 

Er litt usikker på om du trenger "Aktiver multikastrutelogging (IGMP Proxy) : Aktiver"

Det finner du nok av for virker ut som Asus router må ha det aktivert ut hva freak.no har.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg må vel kjøra vlan i hele nettet ellers kan ikke TV boksene kommunisere via tv interfacet. De kommer ju å hente dhcp info via pfsense osv.

 

Det er vel kun fra porten og ut som det ikke skal brukes vlan?

 

Jeg har en switch per etage i huset. Så mellom switchene må vel all trafik kjøres i vlan. sen styr jeg vel på porten i sluttet om den skal kjøre ut allt på en spesifikk vlan uansaett taggingen eller ikke? er det ikke så?

Lenke til kommentar

Kjører du vlan fra altibox inn i pfsense boksen og tv og data ut fra den? Eller deler du det før pfsense boksen?

 

Om jeg har forstått det rett, du har flere etasjer i huset, og en svitsj i hver. Mellom disse etasjene trenger du å kjøre vlan siden du vil ha både tv og data?

 

Lurer du på svitsj i etasjene eller en som kjører vlan til de forskjellige etasjene?

Kan du vise hvordan du tenker å sette det opp?

Lenke til kommentar

Jeg hade tenkt koble opp det på følgende vis. (Har ikke visio her just nå så det blir tekst form)

 

fra zyxel port 1 (data) (bridge mode givetvis) -> pfsense wan

 

zyxel port 2 (tv)  -> switch(1)

 

pfsense (lan) -> switch(1)

 

Diverse pc´er -> switch(1)

 

switch(1) -> switch(2)

 

switch(1) -> switch(3)

 

switch(2) -> tv

 

switch(3) -> tv

 

diverse ulike "data" koblet på alle switchene. android bokser og kodi og what not.

Lenke til kommentar

Ok, så du trenger 3 svitsjer med vlan støtte. 8 porter på alle sammen eller flere?

 

Har du vurdert å koble vekk zyxel boksen, og ta rett fra fiberkonverteren i svitsjen, så data til pfsense og tilbake til svitsjen igjen? En mindre boks da (så lenge du ikke bruker iptelefon da).

 

fiberkonverter -> Svitsj -> pfsense (data) -> svitsj -> vlan  med både data og tv til svitsj 2 og 3 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...