Gå til innhold

Bærbar vs stasjonar


n0nick

Anbefalte innlegg

Har sett at det er mange flinke folk her, som forstår seg på datautstyr, så håper jeg får riktig svar tilbake på det jeg lurer.

 

På skrivende tidspunkt har jeg en stasjonær PC som jeg kjøpte for vel 3 år siden:

1GHz AMD Athlon prosessor

768 MB SDR ram

40 GB harddisk

NVIDIA 3D Blaster 4 MX420 grafikkort

19' skjerm

SB Live! lydkort med sorround høytalere

 

Hvis det lønner seg og jeg kan skaffe inn noen par kroner så tenkte jeg å selge den stasjonære og skaffe meg bærbar maskin som jeg kan bruke i stedet for den stasjonære .

Skjermen og høytalere har jeg tenkt å spare slik at jeg får nesten den samme ytelsen som før.

 

Jeg har kikket litt rundt forbi og sett at man finner kraftige bærbare som er mye bedre enn den stasjonære som jeg har nå (nye stasjonære er jo enda kraftigere) så jeg lurer på om dere kunne "sette opp" en bærbar for meg, som jeg kunne ha brukt i mitt tilfelle.

 

Jeg ville da brukt den til å kjøre både tunge programmer og spill, slik at prosessor, grafikkort, minne og lyd er viktige! Den kan godt ha 15' skjerm eller mer.

 

Prisen jeg ville betale er rundt 15 (tusen)lapper +-. Har forresten hørt at fra januar av har det vært snakk om at momsen på pcutstyr komme til å bli vekke og at bæbare vil bli noe billigere siden Pentium lanserer nye prosessorer..

 

Sånn, dette var et langt innlegg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Denne burde vel duge:

 

inspn5100.jpg

 

Mobile Intel® Pentium® 4 prosessor 3.06 Ghz med Hyper-Threading

15,1'' SXGA (1400 x 1050)

512MB DDR RAM/333MHz (2x256MB)

24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo internal

40GB Ultra DMA/ATA 100

nVidia® GeForce™ FX Go5200, 64MB DDR

Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd

Inneholder Microsoft® Windows® XP

Smart Lithium Ion Batteri

Intel® 845-PE chipset, 533 MHz

2 USB 2.0, 1 PCMCIA, 1 Firewave IEEE 1394, S-Video(TV-Out), VGA

 

15 184,-

 

Siden det er Dell, kan du modifisere den selv. Prisen synes jeg er upåklagelig. Dette er en mobil arbeidsstasjon.

Lenke til kommentar
Denne burde vel duge:

 

inspn5100.jpg

 

Mobile Intel® Pentium® 4 prosessor 3.06 Ghz med Hyper-Threading

15,1'' SXGA (1400 x 1050)

512MB DDR RAM/333MHz (2x256MB)

24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo internal

40GB Ultra DMA/ATA 100

nVidia® GeForce™ FX Go5200, 64MB DDR

Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd

Inneholder Microsoft® Windows® XP

Smart Lithium Ion Batteri

Intel® 845-PE chipset, 533 MHz

2 USB 2.0, 1 PCMCIA, 1 Firewave IEEE 1394, S-Video(TV-Out), VGA

 

15 184,-

 

Siden det er Dell, kan du modifisere den selv. Prisen synes jeg er upåklagelig. Dette er en mobil arbeidsstasjon.

Ok! Hvor mye kan man oppgradere rammen, og de andre komponentene?

Er ikke så mye inn når det gjelder prosessorer men har hørt at centrino er litt bedre enn pentium 4, den bruker ikke så mye strøm osv. Den maskinen du nevnte bruker vel ikke denne type prosessor eller? Hva synes du egner seg bra for meg?

 

Lurte også på det grafikkortet, er det bra? Jeg skal jo kunne kjøre spill osv på bærbaren, så.. Har hørt at ATI har bra/best grafikkort for bærbar...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ok! Hvor mye kan man oppgradere rammen, og de andre komponentene?

Er ikke så mye inn når det gjelder prosessorer men har hørt at centrino er litt bedre enn pentium 4, den bruker ikke så mye strøm osv. Den maskinen du nevnte bruker vel ikke denne type prosessor eller?  Hva synes du egner seg bra for meg?

 

Lurte også på det grafikkortet, er det bra? Jeg skal jo kunne kjøre spill osv på bærbaren, så.. Har hørt at ATI har bra/best  grafikkort for bærbar...

Centrino er ikke bedre enn P4. Med tanke på at du skal ha en kraftig skrivebordserstatter til rundt 15k, kommer du lengre med å kjøpe komponenter som ikke er mobile. En P4 3.06 Ghz med Hyper-Threading er en heftig prosessor til en bærbar.

 

Når det gjelder oppgradering:

 

RAM: min. 256 mb max. 1024 mb

CPU: min. 3.06 (u. h-t) max 3.2 (m. h-t)

HDD: min. 30 gb max. 60 gb

 

Du kan faktisk oppgradere det meste, men ikke med bare 15k til disposisjon. Skjermkortet må noen andre uttale seg om, men tror ikke det er noen nevneverdig forskjell på nVidia GeForce FX Go5200 64 mb og ATI Radeon 64 mb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...