Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overføre 600,000 kr fra utlandsk konto til norsk- Skatt?


Flexxy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har solgt eiendom i utlandet, tilsvarer ca 600,000 kroner.

Solgte pga. lav kronekurs og vil gjerne bruke de pengene som EK ved kjøp av bolig.

 

Er det anbefalt å overføre ifra min egen konto i utlandet eller noen andre sin? 

 

Spørsmålet er - Må jeg betale skatt på beløpet? Har dere noen tips? 

 

På forhånd, takk :) 

 

Mvh

 

Flexxy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at du er skattepliktig for eventuell gevinst ved salget av eiendommen (og derfor må oppgi gevinsten i selvangivelsen), men dette kan begrenses ved skatteavtale. Du kan også være skattepliktig i eiendommens "hjemstat". 

 

Noe mer enn dette er det vanskelig å fortelle uten å vite detaljer som hvilken stat det er snakk om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan vel også legges til at skatteplikten ikke påvirkes av hvilke kontoer du velger å overføre mellom og om du i det hele tatt henter pengene tilbake til Norge.

 

I Norge vil du også bare beskattes for gevinsten, ikke hele salgssummen. Det vil i korte trekk si at du kan trekke fra anskaffelseskost, påkostninger osv., men ikke løpende driftsutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Landet det er snakk om er Pakistan.

 

En kollega på jobb mente at om jeg førte eiendommen i selvangivelsen og kunne skaffe papiper på at jeg har eid den i mer enn 5 år så var det ikke skattepliktig - og at det var bare å overføre pengene. Stemmer det? 

Lenke til kommentar

Skatteavtalen mellom Norge og Pakistan

 

Det følger av skatteavtalens artikkel 14 nr. 1 jf. artikkel 6 at gevinst ved salg av fast eiendom kan skattlegges i Pakistan og i Norge; men etter skatteavtalens artikkel 24 nr. 2a skal Norge benytte unntaksmetoden for slike gevinster. 

 

Det vil si at gevinst ved salg av fast eiendom i Pakistan er skattefri i Norge. Siden transaksjonen til Norge vil dukke opp i Valutaregisteret bør du imidlertid skrive i pkt. 5 i din norske selvangivelse for det året du selger eiendommen at du har solgt en eiendom i Pakistan, at gevinsten er skattefri i henhold til skatteavtalen artikkel 24 nr. 2a jf. artikkel 14 nr. 1, og at du har overført gevinsten til Norge den og den datoen. Dette vil spare deg for trøbbel senere. 

 

Du skal derfor bare oppgi gevinsten ved salget til pakistanske skattemyndigheter, og betale den skatt du blir pålagt der etter de regler som gjelder i Pakistan. Gevinstskatt (capital gains tax) er en føderal inntektsskatt, men den kan også ilegges av de regionale myndighetene. Jeg har ikke funnet noen kilder som sier at de føderale myndighetene betrakter gevinst som skattefri etter fem år, men noen pakistanske skatteblogger sier at myndighetene i Punjab (regionale myndigheter) gjør det. Du bør konsultere en pakistansk skatteadvokat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...