Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

En liten gåte!


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

 

Har en lite gåte av et problem her og er litt i tvil om hva det kan være. Har i denne uken installert vannkjøling og alt fungerer egentlig som det skal unntatt når jeg slår av pc'n for kvelden så starter den ikke dagen etter. Rett og slett helt død, ingen livstegn. Trodde først at det var bakplaten til CPU blokken ( en EVO Supremacy ) som lagde en kortslutning så jeg tok av blokken og fikk øye på at noen av "nuppene" bakpå mobos hadde penetrert gjennom gummien som kommer før metallplata. "fikset" dette ved å trimme nuppene og legge litt elektrikerteip rundt metallplata. Og alt var vel..., Det trodde jeg iallefall.

 

Dette fikset egentlig ingenting. Den vil ikke starte dagen etter og jeg må løsne litt på cpu bracket og bevege den litt her og der for at pc skal kunne starte.  Samme problemet gjenstår og nå begynner jeg å tro at det er snakk om et dårlig CMOS batteri, men er dette mulig med tanke på at hovedkortet er relativt nytt (1-2 mnd) ? Jeg mistenker cmos batteriet på grunn av flere ting. 

Det først er fordi klokkeslett til pc'n tuller. Hver gang jeg "restarter" dagen etter ved litt fram og tilbake rundt cpu blokk så er klokkeslettet resatt og klokken på cpu er satt tilbake til default samt at den på boot spør den vanlige beskjeden om jeg vil gå inn i setup eller bruke en av mine overklokkingsprofiler etc etc. 

 

Spørsmålet mitt er egentlig: Er dette et problem som kan bli forårsaket av et CMOS batteri? Hvorfor starter pc'n i hele tatt når jeg løsner og beveger cpu blokk isåfall? 

 

Aldri hørt om noe sånt før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...