Gå til innhold

Digitalpenn og tegnebrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter sikkert noe mer fancy men:-)

Er det noen som har noe slikt og kan fortelle meg litt mer om det. Altså i stedenfor å tegne med musen så bruker du istedenfor en digitalpenn og brett for å tegne på.

Selv etter å ha rengjort kulen og rullehjulene så hakker musen veldig noen ganger. Så jeg bare tenkte å lufte tanken på å skaffe meg en penn og et brett for å bli litt mer kreativ...

Noen råd mottas med takk, og er det noen som syns dette var en tåpelig ide, kom gjerne med forslag til hvordan jeg skal klare å være mer "stabil" når jeg skal tegne på maskinen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her finner du det du leter etter. Wacom er definitivt å anbefale fremfor Trust.

Ingenting slår penn og papir når du skal tegne.

Da har ikke du prøvd et skikkelig tegnebrett og et bra tegneprogram.

Endret av psilocybe
Skrevet

Ett alternativ er jo denne.

Hvis du skal tegne på "heltid" så vil du sikkert ha en litt større

variant. Den minste der blir bare et leketøy som er underholdende

i ca et døgn. :-)

Skrevet
Ett alternativ er jo denne.

Hvis du skal tegne på "heltid" så vil du sikkert ha en litt større

variant. Den minste der blir bare et leketøy som er underholdende

i ca et døgn. :-)

Sitter med dette brettet selv (altså Graphire2), og kan bekrefte at det blir i det minste laget.

Plusset med det er jo at det ikke tar mye plass, og at det følger med tegnepenn og mus.

Kommer likevel til å kjøpe meg et større et så fort kontoen kryper litt over katastrofenivå, da det uten tvil lønner seg å ha et med større flate, som også gir muligheten til å legge noe større enn et a5 bilde under som referanse.

Å si at ingenting slår penn og papir, blir vel også litt gammeldags nå... Er klare fordeler med tegnebrettene, blant annet at de er trykkfølsomme, og som psilocybe nevner: Sammen med et bra tegneprogram så er mulighetene "ubegrensede".

Lykke til med valget!

Skrevet

Er det mulig å bruke en annen mus paralelt? Hvordan løses i så fall dette rent teknisk? Kobles tegnebrettene til en annen port (usb f.eks)? Er litt grønn på dette. Hadde vært greit med en "guide til tegnebrett"

Skrevet
Er det mulig å bruke en annen mus paralelt? Hvordan løses i så fall dette rent teknisk? Kobles tegnebrettene til en annen port (usb f.eks)? Er litt grønn på dette. Hadde vært greit med en "guide til tegnebrett"

Lurer litt på det samme, om jeg kan bruke en annen mus samtidig?

Det er forresten USB, og selv har jeg vurdert Wacom Graphire 3 Studi XL A5.

Noen med erfaring med det?

En "guide" hadde vært fint ;)

Skrevet

Brettet kobles opp via usb, ja.

Både Graphire 2 og 3 har en penn og mus medfølgende. Pennen er trykkfølsom, med knapp på siden for menybruk (brushsize, type osv) og eraser på toppen.

Musa fungerer stort sett som vanlig mus, men er avhengig av å ligge på brettet for å kunne brukes. På brettet er det i tillegg mulig å legge eks referansebilder mellom den trykkfølsome overflaten og den overflaten man faktisk tegner på.

Merk også at det ikke anbefales å bruke andre typer mus på brettet, da de ødelegger (skraper opp) brettet, noe som videre gjør det vanskeligere å bruke spesielt pennen (hvilket undertegnede smertelig oppdaget :roll: )

Det er selfølgelig mulig å tilpasse trykkfølsomhet osv dersom man ønsker dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...